ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αύξηση τζίρου αναμένει το β΄ εξάμηνο ο κλάδος των σούπερ μάρκετ

Αισιόδοξα για τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ το δεύτερο εξάμηνο του 2019 εμφανίζονται τα στελέχη του κλάδου, με το επίπεδο αισιοδοξίας να είναι το υψηλότερο που έχει καταγραφεί την τελευταία τετραετία. Την ίδια ώρα, πάντως, το αβέβαιο περιβάλλον παραμένει το κυριότερο πρόβλημα στον κλάδο και ακολουθεί η χαμηλή κερδοφορία, η οποία σχετίζεται κατά βάση με το υψηλό επίπεδο προωθητικών ενεργειών που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο του υψηλού ανταγωνισμού μεταξύ προμηθευτών, αλλά και μεταξύ λιανεμπόρων.

Σύμφωνα, λοιπόν, με την κυλιόμενη εξαμηνιαία έρευνα τάσεων στον κλάδο των σούπερ μάρκετ που διενεργεί το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), το 58% εκτιμά ότι οι πωλήσεις θα κινηθούν ανοδικά, έναντι 52% στην έρευνα του Ιανουαρίου.

H αύξηση πωλήσεων που αναμένεται για το δεύτερο εξάμηνο του 2019 είναι μεσοσταθμικά 1,5% σε σύγκριση με το δεύτερο εξάμηνο του 2018.

Με βάση τις απαντήσεις των στελεχών, τα τρία σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος είναι το αβέβαιο περιβάλλον (61%), η χαμηλή κερδοφορία (41%) και το υψηλό κόστος λειτουργίας (5%).

Οι κυριότερες προτεραιότητες που έχει ο κλάδος των σούπερ μάρκετ είναι η ενίσχυση των πωλήσεων (61%), η καινοτομία σε διαδικασίες, υπηρεσίες και προϊόντα (49%) και η μείωση του κόστους λειτουργίας (36%).
Αξίζει να σημειωθεί ότι σχετικά σε υψηλή θέση, στην τέταρτη, βρίσκεται ως προτεραιότητα με ποσοστό 26% η αξιοποίηση των δεδομένων (data analytics) που προκύπτουν κυρίως από την ύπαρξη προγραμμάτων επιβράβευσης των πιστών πελατών και τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ.
Η υψηλή ιεράρχηση της αξιοποίησης δεδομένων δείχνει, αν μη τι άλλο, ότι ολοένα και περισσότερο ο εν λόγω κλάδος αντιλαμβάνεται τη δύναμη που αυτά έχουν στην κατεύθυνση των εξατομικευμένων προσφορών και όχι μόνο.

Σε ό,τι αφορά την οικονομική κατάσταση της χώρας, το 57% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι αυτή παρέμεινε αμετάβλητη, το 15% ότι επιδεινώθηκε, ενώ το υπόλοιπο 28% θεωρεί ότι βελτιώθηκε.
Η βελτίωση του οικονομικού κλίματος και των προσδοκιών αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στο γεγονός ότι τα στελέχη του κλάδου αναμένουν ότι θα κεφαλαιοποιηθούν σε τζίρο και κέρδη οι εξαγορές και συγχωνεύσεις των τελευταίων ετών.
Καθοριστικό ρόλο, εξάλλου, διαδραματίζει η ύπαρξη ευνοϊκού κλίματος συνολικά στην αγορά.

Αυξήθηκαν 5,5% οι πωλήσεις στα σούπερ µάρκετ

Τα τρόφιµα και τα ποτά αναπτύσσονται κατά 4,5%, ενώ οι κατηγορίες που αφορούν στα προϊόντα προσωπικής περιποίησης, καθώς και τα προϊόντα οικιακής χρήσης παρουσιάζουν αύξηση στις πωλήσεις τους

Εµπεδώνεται η τάση ανάκαµψης της κατανάλωσης στην αγορά των σούπερ μάρκετ. Σύµφωνα µε στοιχεία της εταιρείας ερευνώνNielsen, οι πωλήσεις στο οργανωµένο λιανεµπόριο αυξήθηκαν κατά 5,5% σε αξία κατά το πρώτο πεντάµηνο του 2019 (στοιχεία YTD έως 2 Ιουνίου 2019), σε σύγκριση µε την αντίστοιχη περσινή χρονική περίοδο, ενώ οι λεγόµενοι ταχυκίνητοι κωδικοί (FMCGs) ενισχύθηκαν κατά 3,8%.

Ανά κατηγορία, τα φρέσκα και επί ζυγίω προϊόντα εµφανίζουν την πιο θετική, διψήφια τάση στο 10,5%, ενώ το σύνολο των κατηγοριών Bazaar (ένδυση, ηλεκτρικές συσκευές, βιβλία, εργαλεία, είδη κήπου, είδη αυτοκινήτου, οικιακός εξοπλισµός κ.λπ.) αναπτύσσονται κατά +5,9%. Οσον αφορά στις επιµέρους κατηγορίες των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, τα τρόφιµα & ποτά αναπτύσσονται κατά 4,5%, ενώ οι κατηγορίες που αφορούν στα προϊόντα προσωπικής περιποίησης, καθώς και τα προϊόντα οικιακής χρήσης παρουσιάζουν αύξηση στις πωλήσεις τους σε αξία σε σχέση µε την αντίστοιχη περίοδο του 2018 κατά 1,1% και 1,8% αντίστοιχα.

Η ανοδική πορεία που ακολουθεί η κατανάλωση έρχεται σε συνέχεια των θετικών ρυθµών του 2018. Σύµφωνα µε τη Nielsen, οι πωλήσεις του οργανωµένου λιανεµπορίου αυξήθηκαν κατά 2,2% για το σύνολο της περσινής χρονιάς σε σύγκριση µε τo 2017, ενώ και τα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα ενισχύθηκαν κατά 1,8%.

Καθοριστικό ρόλο στην αναθέρµανση της ζήτησης στο οργανωµένο λιανεµπόριο εκτιµάται πως παίζει η επαναλειτουργία του δικτύου της Μαρινόπουλος υπό την οµπρέλα του Σκλαβενίτη, ενώ περαιτέρω ώθηση αναµένεται να δώσει η αποκλιµάκωση των τιµών κατά περίπου 9%, µετά την πρόσφατη απόφαση της κυβέρνησης για µείωση του ΦΠΑ σε χιλιάδες κωδικούς προϊόντων.

ds.jpg

Αλλαγή στρατηγικής

Προς την κατεύθυνση τόνωσης της κατανάλωσης αλλά και «απεγκλωβισµού» από την «παγίδα» των µεγάλων προσφορών, στην οποία έπεσε από µόνο του, συνεχίζει να κινείται το λιανεµπόριο τροφίµων. Η επιθετική πολιτική τιµών που ακολούθησαν κατά κόρον οι µεγάλοι παίκτες του κλάδου στα χρόνια της κρίσης, πέρα από αδιέξοδη αποδείχθηκε καταστροφική για την κερδοφορία τους. Πλέον στρέφονται προς τις προσωποποιηµένες προσφορές, οι οποίες εκτιµάται πως θα είναι πιο αποδοτικές και παραγωγικές τόσο για τον πελάτη όσο και για τις ίδιες.

Την ίδια ώρα, εντείνονται οι ζυµώσεις για τη δηµιουργία µεγαλύτερων και πιο εύρωστων σχηµάτων, µε παράγοντες της αγοράς να περιµένουν κι άλλες ανακατατάξεις το επόµενο διάστηµα. Η επόµενη µέρα απαιτεί ισχυρά σχήµατα, τα οποία θα µπορούν να προσφέρουν στα νοικοκυριά τα πάντα σε καλές τιµές. «Ολοι συζητούν µε όλους… όλα πωλούνται» είναι µερικές από τις ατάκες που ακούγονται στην αγορά µεταξύ σοβαρού και αστείου και αποτυπώνουν το κλίµα που επικρατεί. Μάλιστα, πολύ πρόσφατα η ΑΝΕ∆ΗΚ Κρητικός προχώρησε σε δύο απανωτές συµφωνίες µε τη «Σπανός» που δραστηριοποιείται στη Ρόδο και µε την «Αλιπράντης» στην Πάρο. Οι παραπάνω κινήσεις της «Κρητικός» έρχονται λίγο µετά τη σύµπραξη µε τον όµιλο αγορών ΕΛΕΤΑ, για την προµήθεια προϊόντων στα περίπου 500 καταστήµατα που διατηρούν τα µέλη του, σε ανταγωνιστικές τιµές.

Ερχονται οι Γάλλοι

Στο µεταξύ, πληροφορίες που κυκλοφορούν το τελευταίο διάστηµα στην αγορά θέλουν την είσοδο γαλλικού πολυεθνικού κολοσσού στον χώρο του λιανεµπορίου τροφίµων µε πάνω από 200.000 υπαλλήλους και τζίρο που αγγίζει τα 40 δισ. ευρώ, που φέρεται να «βλέπει» προς Ελλάδα για πιθανή στρατηγική συνεργασία µε ελληνική αλυσίδα σούπερ µάρκετ.

Μάλιστα, η πρόθεση της Casino να εµπλακεί στην ελληνική αγορά απασχολεί έντονα και τους Ευρωπαίους αναλυτές, οι οποίοι παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις στην αγορά της Γηραιάς Ηπείρου. Χαρακτηριστικά λέγεται πως οι Γάλλοι έχουν ανοιχτή γραµµή επικοινωνίας µε µεγάλο παίκτη του ελληνικού λιανεµπορίου που δεν έχει παρουσία στο ηλεκτρονικό εµπόριο…

Από kathimerini.gr - ethnos.gr

Αύξηση τζίρου αναμένει το β΄ εξάμηνο ο κλάδος των σούπερ μάρκετ

Δημοφιλέστερα

To Top