fbpx
Εξακολουθούν τα ερωτήματα για την αναγραφή της προέλευσης κρέατος στην ταμειακή
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εξακολουθούν τα ερωτήματα για την αναγραφή της προέλευσης κρέατος στην ταμειακή

Ο πρόεδρος των Κρεοπωλών Μεσσηνίας “Η Πρόοδος” Δημήτρης Γαλανάκης, βρέθηκε σήμερα στο εργοστάσιο που έγινε η ξενάγηση του Ινδού Υπουργού, για να συναντήσει τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης Βαγγέλη Αποστόλου σχετικά με το θέμα που ταλανίζει εδώ και μήνες τους επαγγελματίες του χώρου. Ο κ. Γαλανάκης έθεσε το ζήτημα προφορικά τόσο στον Υπουργό, όσο και στην σύμβουλο του Υπουργείου και περιφερειακή σύμβουλο Δήμητρα Λυμπεροπούλου.

Εξακολουθούν τα ερωτήματα για την αναγραφή της προέλευσης κρέατος στην ταμειακή

Kανονικά από χτες 18 Απριλίου, τα σημεία λιανικής πώλησης κρέατος σε όλη τη χώρα θα πρέπει να εφαρμόσουν τις προβλέψεις του Νόμου 4492/2017 περί αναγραφής της προέλευσης κρέατος στην ταμειακή μηχανή.
Το εξάμηνο προετοιμασίας το οποίο έδινε ο νόμος τελείωσε, αλλά τα πράγματα δεν κυλούν ομαλά, καθώς όλοι οι ιδιοκτήτες κρεοπωλείων αναρωτιούνται με ποιον τρόπο θα καταφέρουν να εφαρμόσουν τον νόμο από τη στιγμή που δεν έχουν καμία επίσημη οδηγία πέραν των γενικών προβλέψεων.

Είναι προφανές ότι η απαίτηση που προβλέπει ο νόμος για αναγραφή είδους κρέατος, χώρας καταγωγής ή χωρών εκτροφής, βάρους, στις αποδείξεις λιανικής, δεν είναι αρκετά… διαφωτιστική προκειμένου να αλλάξουν τα συστήματα των ταμειακών μηχανών.

Ακόμη και επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην εγκατάσταση τέτοιων συστημάτων αδυνατούν να δώσουν υπεύθυνες (με την έννοια του νόμου και των ελέγχων) απαντήσεις. Εκείνο που φαίνεται είναι ότι ένα βιαστικά γραμμένο νομοσχέδιο που έγινε νόμος, δεν μπορεί να δίνει απαντήσεις σε απλά ερωτήματα: Υπάρχουν σχετικές αδειοδοτημένες εφαρμογές λογισμικού που επιτρέπεται να εφαρμοστούν σε μια ταμειακή μηχανή η οποία είναι στην ουσία φορολογικό μέσο; Πόσοι κωδικοί χωράνε; Με ποια μορφή θα πρέπει να αναγράφονται οι πληροφορίες; Τι και πώς αναγράφεται σε έναν κιμά που δεν προέρχεται μόνο από ένα είδος κρέατος;

Τα ερωτήματα δεν είναι τυχαία: σε ένα οργανωμένο κράτος, όταν γίνονται έλεγχοι από τους αρμόδιους μηχανισμούς, είναι επισήμως γνωστό σε λεπτομέρειες τι ζητείται, προκειμένου να διευκολύνονται και οι ελεγκτές και οι ελεγχόμενοι.
Και προκειμένου να υπάρχει διαφάνεια και να μην υπεισέρχονται όροι αυθαιρεσίας.
Διαφορετικά, τι θα ελέγξει ο ελεγκτής; Ό,τι νομίζει πως ταιριάζει στην απαίτηση αναγραφής προέλευσης;
Κι επιπλέον, ο επαγγελματίας τι ακριβώς θα πρέπει να κάνει; Να εμπιστευθεί αυτόν που του βάζει το σύστημα και τις εφαρμογές ή να κάνει «του κεφαλιού του»; Είναι πιθανό, και στις δύο περιπτώσεις, να βρεθεί τελικά εκτεθειμένος;

Τι θα πει «εκτεθειμένος»; Να κληθεί να πληρώσει πρόστιμο από 500 μέχρι 30.000 ευρώ για περιπτώσεις όπως «η μη αναγραφή ή λανθασμένη αναγραφή στα παραστατικά που εκδίδονται από τον φορολογικό ηλεκτρονικό μηχανισμό», «η μη αναγραφή ή λανθασμένη της καταγωγής-προέλευσης στα προσυσκευασμένα προς πώληση προϊόντα» (βλ. παρακείμενο Πρακτικό Ελέγχου για τα κρεοπωλεία και τα καταστήματα λιανικής πώλησης που έχουν τμήμα κρεοπωλείου).

Ως αρμόδιες αρχές για τη διενέργεια των ελέγχων ορίζονται οι Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής (ΔΑΟΚ) των περιφερειακών αυτοδιοικήσεων και ο ΕΛΓΟ Δήμητρα. Αρμόδια αρχή για την τήρηση του μητρώου επιχειρήσεων κρέατος, των ισοζυγίων και της ηλεκτρονικής εφαρμογής ΑΡΤΕΜΙΣ ορίζεται ο ΕΛΓΟ Δήμητρα.

Σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα με απόφαση του προϊσταμένου της ΔΑΟΚ συνιστώνται κλιμάκια ελέγχου που αποτελούνται κατά προτεραιότητα από τρεις υπαλλήλους (έναν από τον ΕΛΓΟ Δήμητρα, έναν από τη ΔΑΟΚ και έναν από τον ΕΦΕΤ), ή τουλάχιστον δυο υπαλλήλους (της ΔΑΟΚ και του ΕΛΓΟ). Για την διεξαγωγή των ελέγχων καταρτίζονται από τον ΕΛΓΟ ετήσια σχέδια ελέγχου με βάση ανάλυση κινδύνου και την ιστορικότητα των παραβάσεων, ενώ το δείγμα δεν μπορεί να είναι μικρότερο από 10%.

Κι επιπλέον, το ΥΠΑΑΤ είχε ένα εξάμηνο στη διάθεσή του, τι θα κόστιζε να εκδώσει τέτοιες διευκρινίσεις; Εδώ, πρόκειται (όπως πληροφορούμαστε) να διορθώσει κάποια «λάθη» που μόλις τώρα αντιλήφθηκε ότι υπάρχουν στον νόμο 4492/2017 για τα νωπά-ευαλλοίωτα και την προέλευση σε γάλα-κρέας, στις διευκρινίσεις υπήρχε κώλυμα;

Εξακολουθούν τα ερωτήματα για την αναγραφή της προέλευσης κρέατος στην ταμειακή

Πρακτικό Ελέγχου για τα κρεοπωλεία και τα καταστήματα λιανικής πώλησης που έχουν τμήμα κρεοπωλείου.

Σε μια στιγμή που αναμένεται η έκδοση εγκυκλίου από το ΥΠΑΑΤ που θα διευκρινίζει ορισμένα επιμέρους σημεία του νόμου για την αναγραφή προέλευσης του κρέατος στην ταμειακή μηχανή, μια απόφαση του Σωματείου Κρεοπωλών Νομού Θεσσαλονίκης έρχεται να ταράξει τα νερά.

Στη γενική τους συνέλευση στις 28/3, οι κρεοπώλες της Θεσσαλονίκης δήλωσαν την ομόθυμη πρόθεσή τους να μην προχωρήσουν σε όσα προβλέπει ο νόμος για την προέλευση (η έναρξη εφαρμογής του προβλέπεται για τα μέσα Απριλίου), «εάν δεν εκδοθεί διευκρινιστική ΚΥΑ για την εφαρμογή του νόμου ώστε να γνωρίζουμε και εμείς και οι ελεγκτικές αρχές και οι τεχνικοί το πώς ακριβώς θα υλοποιηθεί αυτό το μέτρο στις ταμειακές μηχανές».

Σε σχετική μάλιστα ανακοίνωση η οποία απευθύνεται στα δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια συνδικαλιστικά όργανα, το σωματείο της Θεσσαλονίκης σημειώνει ότι ο νόμος για την αναγραφή προέλευσης στις ταμειακές στοχοποιεί τον τελευταίο κρίκο της αλυσίδας, δηλαδή το κρεοπωλείο, και ότι έτσι όχι μόνο δημιουργείται μια αδικία, αλλά και δεν θα υπάρξει καμία αποτελεσματικότητα.
Όπως ακριβώς δεν υπήρξε αποτέλεσμα υπέρ της ελληνικής παραγωγής, μετά την εφαρμογή της αναγραφής προέλευσης στην ζυγιστική μηχανή του κρεοπωλείου.

Τον προβληματισμό των κρεοπωλών της Θεσσαλονίκης και τα προβλήματα που δημιουργεί η αναγραφή προέλευσης στην ταμειακή μηχανή, αναγράφει η ανακοίνωση που εξέδωσε το σωματείο και την οποία υπογράφουν ο Πρόεδρος και ο Γεν. Γραμματέας, Σάββας Κεσίδης και Νίκος Μπαλαμπανίδης:

«Το κρεοπωλείο από τις 3/4/2009 που εκδόθηκε η υπουργική απόφαση με αριθμό 282438/3-4-2009, με βάση το άρθρο 6, υποχρεώθηκε στην αναγραφή καταγωγής προέλευσης πωλούμενου κρέατος, υποχρέωση που συνεχίστηκε με την ΚΥΑ 412/8932, ενώ ακολούθησαν οι κανόνες ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ αριθ.Α2861/14.8.2013 με το άρθρο 5 για την «Αναγραφή της καταγωγής – προέλευσης του κρέατος στις ζυγιστικές μηχανές»:

«Οι εκμεταλλεύσεις/επιχειρήσεις της περίπτ. α της παρ. 2 του άρθρου 2, κατά την λιανική πώληση κρέατος και όσον αφορά την αναγραφή της καταγωγής – προέλευσης, υποχρεούνται στα κάτωθι:

α) Να διαθέτουν και να χρησιμοποιούν ζυγιστικές μηχανές οι οποίες εκδίδουν αυτόματα αυτοκόλλητες ετικέτες στις οποίες να αναγράφεται η «καταγωγή − προέλευση» του κρέατος.

β) Να αναγράφουν υποχρεωτικά στα Ελληνικά την «καταγωγή- προέλευση» του κρέατος, σε οποιασδήποτε μορφής σήμανση χρησιμοποιούν στους χώρους του καταστήματός τους, στα σημεία διάθεσης, είτε πρόκειται για ταμπελάκια σε προθήκες – βιτρίνες κρέατος, είτε για πινακίδες ή πίνακες σε τοίχους του καταστήματός τους.

γ) «… Στο έτοιμο συσκευασμένο προς πώληση κρέας που αγοράζουν από τις εκμεταλλεύσεις/επιχειρήσεις της περίπτ. β της παρ. 2 του άρθρου 2 της παρούσας, πρέπει να είναι ήδη αναγραμμένη στα Ελληνικά η «καταγωγή προέλευση» του κρέατος καθώς και άλλα προβλεπόμενα από την ισχύουσα νομοθεσία υποχρεωτικά στοιχεία, όπως βάρος, είδος κρέατος και τιμή.»

Τα παραδοσιακά κρεοπωλεία εφαρμόζουμε και ακολουθούμε κατά γράμμα τα παραπάνω αναγραφόμενα τόσο για την ενημέρωση του καταναλωτή όσο και για να είμαστε σύμφωνοι με την νομοθεσία. Τα προβλήματα που προέκυψαν από την εφαρμογή και εξακολουθούν να υπάρχουν είναι τα εξής:

1. Η εφαρμογή αυτών τελικά δεν επέφερε την αναμενόμενη κατά κάποιους αύξηση της ελληνικής παραγωγής αντιθέτως έφερε μείωση σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που γνωρίζουμε.

2. Επιβαρύνθηκαν τα κρεοπωλεία με ένα επιπλέον κόστος αγοράζοντας μια ζυγιστική μηχανή ύψους 1.500 έως 2.000 ευρώ σε περίοδο Κρίσης χωρίς να υπάρχει μέριμνα επιδότησης ή κάποια στήριξη από το κράτος και αύξησαν την γραφειοκρατική δουλειά εντός του κρεοπωλείου.

3. Ένα μεγάλο πρόβλημα που υπάρχει στη ζυγιστική είναι το θέμα του ισοζυγίου (αντιστοίχιση ποσότητα αγοράς με ποσότητα πώλησης) διότι όπως γνωρίζετε, ή δεν γνωρίζετε, το κάθε ζώο-σφάγιο ανάλογα με την ποιοτική ταξινόμηση του δεν αποδίδει τα ίδια ποσοστά καθαρού κρέατος μετά την αποστέωση κάθε φορά, οπότε χωρίς να φταίμε βρισκόμαστε υπόλογοι στις ελεγκτικές αρχές μη μπορώντας να αποδείξουμε αν έχουμε δίκιο ή όχι. Το χειρότερο από όλα είναι ότι υπάρχει η λεγόμενη φύρα που επιφέρει πάλι διαφορά στο Ισοζύγιο γιατί όπως σίγουρα γνωρίζετε το κρέας δεν είναι τυποποιημένο προϊόν.

4. Ένα ακόμη μελανό σημείο είναι ότι στα κρεοπωλεία παρασκευάζονται διάφορα κρεατοσκευάσματα από διαφορετικά ζώα (χοιρινό, μοσχάρι κλπ) και προελεύσεις (ελληνικό, ΕΕ, Τρίτες χώρες) που και εκεί δημιουργείτε πρόβλημα ισοζυγίου και αναγραφής προέλευσης.

Ενώ δεν έχουμε λύσει τα προβλήματα που ήδη υπάρχουν μας προσθέσανε και ένα καινούριο σε μία ήδη αποδεδειγμένα λανθασμένη με πολλά κενά νομοθεσία, να εφαρμόσουμε δηλαδή το μέτρο από τη ζυγιστική στην ταμειακή μηχανή, η οποία δεν θα προσφέρει φυσικά καμία παραπάνω πληροφόρηση ούτε αύξηση της παραγωγής, όπως πιστεύουνε αυτοί που το ψήφισαν γιατί όπως προαναφέραμε με την εφαρμογή της ζυγιστικής κάθε άλλο παρά αύξηση είχαμε. Τι θα αλλάξει με την αναγραφή και στην ταμειακή;

Αυτό που γνωρίζουμε σίγουρα είναι ότι θα μας φέρει ένα επιπλέον κόστος χρηματικό το οποίο θα κυμανθεί στην καλύτερη περίπτωση από 700 έως και 4.000 ευρώ που επιβάλλεται σε περίοδο κρίσης, στοχοποιημένα ΜΟΝΟ στα κρεοπωλεία.

Ουσιαστικά η αναγραφή κατηγορίας σφάγιου, προέλευσης και βάρους στην ταμειακή μηχανή όχι μόνο δεν θα προσφέρει πληροφόρηση που την έχει ήδη από την ζυγιστική μηχανή ο καταναλωτής αλλά θα αναπαράγει το πρόβλημα.

Κύριοι, αν πραγματικά πιστεύετε ότι με τον νέο αυτόν νόμο θα αυξηθεί η παραγωγή, όπως πίστευαν και οι προηγούμενοι, είναι λάθος. Τα στοιχεία που έχει το υπουργείο για το μέχρι τώρα εφαρμοζόμενο μέτρο καταδεικνύουν ακριβώς το αντίθετο. Όσο μειώνεται η κατανάλωση στο κρεοπωλείο, μειώνεται και η παραγωγή και όσο αυξάνεται η κατανάλωση στο κρεοπωλείο αυξάνεται και η παραγωγή.

Κάποια στιγμή η Πολιτεία πρέπει να μεριμνήσει ώστε να δοθούν κίνητρα στην επαρχία για την ανάπτυξη της κτηνοτροφίας που σιγά-σιγά αργοσβήνει, διότι εμείς ως παραδοσιακοί κρεοπώλες και μέλη της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Καταστηματαρχών Κρεοπωλών είμαστε οι πρώτοι που στηρίζουμε και απορροφούμε το ελληνικό-ποιοτικό κρέας.

Τέλος, για την πάταξη των ελληνοποιήσεων δεν πρέπει να ανατρέχουμε στον τελευταίο τροχό της αμάξης αλλά επιτέλους να τεθεί σε εφαρμογή το σύστημα ΑΡΤΕΜΙΣ που δημιουργήθηκε για την ιχνηλασιμότητα και την σωστή αναγραφή της ποιοτικής ταξινόμησης που εκεί πραγματικά θα υπάρχει η ενημέρωση του πελατειακού κοινού και ο σωστός έλεγχος του Ισοζυγίου.

Αγαπητοί κύριοι, στις 28/03/2018 έγινε η μεγάλη ανατροπή και πάρθηκε μια ιστορική απόφαση από το σώμα της Τακτικής Γενικής Συνέλευσης του Σωματείου Κρεοπωλών Νομού Θεσσαλονίκης. Δεν θα είμαστε παθητικοί δέκτες στις άστοχες και στο πόδι φτιαγμένες υπουργικές αποφάσεις και νομοθετήσεις σε θέματα που αφορούν τον κλάδο μας. Έτσι αποφασίσαμε ομόφωνα εάν δεν εκδοθεί διευκρινιστική ΚΥΑ για την εφαρμογή του νόμου ώστε να γνωρίζουμε και εμείς και οι ελεγκτικές αρχές και οι τεχνικοί το πως ακριβώς θα υλοποιηθεί αυτό το μέτρο στις ταμειακές μηχανές ΔΕΝ θα κάνουμε καμία ενέργεια στο να τοποθετήσουμε την προέλευση και ό,τι άλλο κατά την ερμηνεία των παραπάνω που εμείς δεν γνωρίζουμε.
Αναμένουμε εξελίξεις».

Με πληροφορίες από το meatnews.gr

Εξακολουθούν τα ερωτήματα για την αναγραφή της προέλευσης κρέατος στην ταμειακή
To Top