Το δικό μου Σχολείο

Ρητορικοί αγώνες Δημοτικών: Ρεκόρ συμμετοχής με 90 μαθητές από 17 σχολεία της Μεσσηνίας

Στο κατάμεστο αμφιθέατρο “Ν.Πολίτης” του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου στην Καλαμάτα διεξήχθησαν σήμερα για τρίτη χρονιά οι Αγώνες Ρητορικής Τέχνης για μαθητές και μαθήτριες Δημοτικού.


Συμμετοχή ρεκόρ, καθώς διαγωνίστηκαν 90 μαθητές και μαθήτριες της Ε’ και της ΣΤ’ από 17 Δημοτικά Σχολεία της Μεσσηνίας.
Οι αγώνες ρητορικής διοργανώθηκαν από το Τμήμα Φιλολογίας Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και από το ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Πελοποννήσου, με τους μαθητές να διαγωνίζονται σε δύο κατηγορίες, στον Αυθόρμητο Λόγο και στη Νοηματική ανάγνωση.

Το MessiniaLIVE βρέθηκε στο αμφιθέατρο του Πανεπιστημίου και κατέγραψε τη διαδικασία, τη μεγάλη συμμετοχή, αλλά κυρίως τον ενθουσιασμό των παιδιών, κάποια από τα οποία βρίσκονταν για πρώτη φορά στον χώρο του Πανεπιστημίου.

H κριτική επιτροπή των ρητορικών αγώνων

Για τη φιλοσοφία των ρητορικών αγώνων και για τη θετική τους συμβολή στον λόγο των μικρών παιδιών, μας μίλησαν η επιστημονικά υπεύθυνη της διεξαγωγής των αγώνων και Επίκουρη καθηγήτρια στο Τμήμα φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Ελένη Βολονάκη, καθώς και η υπεύθυνη οργανωτικής επιτροπής των ρητορικών αγώνων, Σταυρούλα Γρουσουζάκου.


Και βέβαια, μας μίλησαν οι “πρωταγωνιστές” των ρητορικών λόγων, μαθητές και μαθήτριες από διάφορα Δημοτικά της Μεσσηνίας, που, από τις 8.30 το πρωί μέχρι και τη μία το μεσημέρι, είχαν τη δυνατότητα να εκφωνήσουν για πρώτη φορά σε τόσο μεγάλο κοινό, τα κείμενα που επέλεξαν, και να βραβευτούν από την κριτική επιτροπή που είχε συγκροτηθεί.


Ένα πολύ σημαντικό βήμα για όλα αυτά τα παιδιά που συμμετείχαν, να αρθρώσουν για πρώτη φορά δημόσιο λόγο σε πολυπληθές κοινό-μαθητές, δασκάλους, αλλά και γονείς- που τους παρακολουθούσαν με ευλάβεια.

90 μαθητές απ’όλη τη Μεσσηνία, συνοδεία των εκπαιδευτικών τους, συμμετείχαν με πολλή χαρά και ενθουσιασμό, αλλά και με κάποιο καρδιοχτύπι. Όπως μας δήλωσαν τα ίδια τα παιδιά, ήδη η προετοιμασία τους είχε γίνει από το σχολείο, και απόλαυσαν την πρωτόγνωρη για αυτούς εμπειρία.

Οι ρητορικοί αγώνες στο Δημοτικό δεν περιλαμβάνουν debate, όπως στο Γυμνάσιο, ωστόσο αποτελούν μιας πρώτης τάξης ευκαιρία για τους μικρούς μαθητές να μάθουν να εκφράζουν ελεύθερα τις σκέψεις τους, μπροστά σε κοινό, με παρρησία και να επιχειρηματολογούν. Όπως μας δήλωσε η Ελένη Βολονάκη, τα παιδιά μέσα από τους ρητορικούς αγώνες αποκτούν αυτοπεποίθηση, μιλούν σωστά ελληνικά, χωρίς να διστάζουν να εκφράσουν τα πιστεύω τους, ενώ η ίδια πρότεινε για την επόμενη χρονιά να ενταχθεί και η διαδικασία του debate στους Ρητορικούς Αγώνες των Δημοτικών Σχολείων.

Οι μαθητές με την παρουσία τους σήμερα στο αμφιθέτρο του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και με τη συμμετοχή τους στους ρητορικούς αγώνες, αποτελούν τρανή απόδειξη ότι το έργο που γίνεται από τους δασκάλους στα σχολεία τους είναι αξιέπαινο, καθώς  δεν περιορίζεται στη στείρα μετάδοση γνώσης, αλλά διευρύνεται, και αφορά και στη διαμόρφωση της προσωπικότητας και της κριτικής σκέψης των μαθητών. Μέσα από τη διαδικασία των ρητορικών αγώνων μαθητές και μαθήτριες αποκτούν όλα εκείνα τα εφόδια που θα τους είναι χρήσιμα στην ενήλικη ζωή τους, καθώς διαμορφώνονται οι αυριανοί δημοκρατικοί πολίτες με άποψη, επιχειρήματα, και σεβασμό στον συνομιλητή τους.

ΟΙ ΑΠΟΝΟΜΕΣ

Ρεπορτάζ: Μαίρη Περδικέα-Θανάσης Πουλόπουλος

Δημοφιλέστερα

To Top