Μεσσηνιακή Κουζίνα

Η ποιοτική ελληνική κουζίνα “γνωρίζει” νέα προοπτική στις ΗΠΑ

Τι λέει ο πρόεδρος της "Speciality Food Association" (SFA), υπό την ομπρέλα της οποίας εντάσσονται ως μέλη περίπου 3.500 αμερικανικές επιχειρήσεις τροφίμων

Αν μέχρι πριν από λίγα χρόνια η ελληνική κουζίνα για τον Αμερικανό καταναλωτή ήταν κυρίως "δεμένη" με τη φέτα και το ελαιόλαδο, πλέον τα πράγματα τείνουν να ...πάρουν ακόμη περισσότερη γεύση: η αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς των Αμερικανών, που αναζητούν ολοένα μεγαλύτερη "επαφή" με τις κοινωνικές προεκτάσεις του φαγητού, φέρνει σταδιακά στο τραπέζι τους και τις μέχρι πρότινος...σιωπηλές - στις ξένες αγορές - δυνάμεις της ελληνικής γαστρονομίας, όπως η ταραμοσαλάτα και η σκορδαλιά, τα δημητριακά και οι ξηροί καρποί της ελληνικής γης ή το ελληνικό μέλι, τόσο μόνο του, όσο και ώς βασικό συστατικό για άλλα προϊόντα, όπως π.χ., για ενεργειακές μπάρες.

Παράλληλα, η δημιουργία στις μεγάλες αμερικανικές πόλεις, ολοένα περισσότερων εξελιγμένων ελληνικών εστιατορίων, με σεφ αξιώσεων που έχουν κερδίσει τον σεβασμό των Αμερικανών καταναλωτών και μαγείρων, διαμορφώνει ακόμη πιο γόνιμο έδαφος για τα ελληνικά τρόφιμα στην αγορά των ΗΠΑ. Άλλωστε, το ελληνικό φαγητό σπανίως...έρχεται μόνο του στο τραπέζι, αφού συνήθως συνοδεύεται από την εμπειρία - ή την προσδοκία - ενός ταξιδιού στην Ελλάδα, όπου ο ουρανίσκος ευφραίνεται, γευόμενος τα εδέσματα πάνω στο ίδιο το έδαφος που τα γεννά.

Η συζήτηση του ΑΠΕ-ΜΠΕ με τον Ελληνοαμερικανό Φιλ Καφαράκη (Phil Kafarakis), πρόεδρο της "Speciality Food Association" (SFA), υπό την ομπρέλα της οποίας εντάσσονται ως μέλη περίπου 3.500 αμερικανικές επιχειρήσεις τροφίμων, από πολύ μικρές μέχρι μεγάλες με τζίρο της τάξης του 1 δισ. δολ, ήταν αν μη τι άλλο...γεμάτη γεύσεις. Η ιδρυθείσα το 1952 SFA θεωρείται σήμερα ως βασική πηγή πληροφοριών σε σχέση με την αγορά των "μη κλασικών" τροφίμων, η αξία της οποίας υπολογίζεται σε 120 δισ. δολάρια.

O Φιλ Καφαράκης

ΕΡ. Πώς θα περιγράφατε την προοπτική για τα ελληνικά τρόφιμα και το ελληνικό φαγητό στις ΗΠΑ;

ΑΠ. Θεωρώ πως οι ευκαιρίες για το ελληνικό τρόφιμο και τη μεταποίηση στον κλάδο είναι τεράστιες, γιατί όλοι είναι ερωτευμένοι με τη μεσογειακή διατροφή. Στη διάρκεια των ετών, η κατανόηση του ελληνικού φαγητού ως κάτι πέρα από τη φέτα και τα χιλιάδες εκπληκτικά ελαιόλαδα, είναι κάτι που αναδύεται στις ΗΠΑ. Αυτό αποτελεί εξαιρετική ευκαιρία και για άλλες κατηγορίες τροφίμων (πέρα από τις παραδοσιακές): γλυκίσματα, φρούτα και λαχανικά, μαρμελάδες και ζελέ, δημητριακά και ξηρούς καρπούς, σάλτσες και ζυμαρικά.

ΕΡ. Στο παρελθόν τα "κακά" ελληνικά εστιατόρια στο εξωτερικό, αλλά και εντός των συνόρων της Ελλάδας, έκαναν πολλή ζημιά στη φήμη της ελληνικής κουζίνας και των ελληνικών τροφίμων. Έχει αλλάξει αυτό σήμερα;

ΑΠ. Η εξέλιξη των ελληνικών εστιατορίων έχει προχωρήσει πολύ. Στην αρχή ήταν τα μικρά ανεξάρτητα εστιατόρια, μετά είχαμε τα λεγόμενα "diners", όπου έτρωγες εξαιρετικό φαγητό πολύ γρήγορα, αλλά ήταν ένα διαφορετικό είδος φαγητού, μετά ήταν η σειρά των σουβλατζίδικων, γύρος, γύρος, γύρος παντού, "τζάιρο έβριγουερ". Όλα αυτά παραμένουν μεν μέρος του οικοδομήματος, αλλά υπάρχουν πλέον μερικά φανταστικά ελληνικά εστιατόρια και σεφ, μαγειρικά αναγνωρισμένα και γαστρονομικά σεβαστά.

Κι αυτά τα εστιατόρια δεν τα βρίσκεις πλέον μόνον στη Νέα Υόρκη, έχουν επεκταθεί σε πολλές μεγάλες πόλεις, μπορείς να τα βρεις στο Οστιν του Τέξας, όπου μπορεί να υπάρχει ένα εξαιρετικό εστιατόριο με έναν καταπληκτικό σεφ, που εξερευνά διαφορετικές πλευρές της ελληνικής κουζίνας, ή στο Τσάρλστον στη Νότια Καρολίνα, μπορεί να τα βρεις στο Πόρτλαντ στο 'Ορεγκον ή στη Βόρεια Καλιφόρνια. Η ελληνική σκηνή εξελίσσεται πέρα από το εστιατόριο "κάποιου στο Σικάγο, που μπορεί να το έχεις δει στην τηλεόραση" ή ένα εστιατόριο στη Νέα Υόρκη.

Και η αμερικανική αγορά έχει αλλάξει. Οι καταναλωτές καταναλώνουν πλέον ένα προϊόν και θέλουν να καταλαβαίνουν και να μαθαίνουν από πού προέρχεται και ποια είναι η ιστορία του. Για παράδειγμα, οι ελιές Καλαμάτας. Τώρα βάζουν την Καλαμάτα στον χάρτη για τους Αμερικανους! Οι ευκαιρίες είναι ατελείωτες, καθώς προχωράμε μπροστά.

ΕΡ. Αναφέρατε ότι έχουμε προχωρήσει πέρα από τη φέτα και τα ελαιόλαδο. Σε ποιες άλλες κατηγορίες θα λέγατε ότι υπάρχει θετική προοπτική για το ελληνικό τρόφιμο στις ΗΠΑ;

ΑΠ. Υπάρχει για παράδειγμα απόλυτη αναγνώριση (στην αμερικανική αγορά) για τις κρεμώδεις σαλάτες, ολόκληρη κατηγορία τύπου "χούμους". Η σκορδαλιά, η ταραμοσαλάτα, βρίσκουν τον δρόμο τους στην αμερικανική διατροφή. Οι άνθρωποι αρχίζουν να καταλαβαίνουν τι είναι ταραμοσαλάτα. Πέρα από τη φέτα και το ελαιόλαδο, αρχίζουν και καταλαβαίνουν και τη θαυμάσια φύση των ελληνικών μαρμελάδων και ζελέ. Επίσης, η Ελλάδα έχει ένα από τα πιο εξαιρετικά μέλια στον κόσμο, όχι μόνο ώς αυτοτελές προϊόν, αλλά και σε power bars ή σε σνακς, ως επέκταση πολλών διαφορετικών προϊόντων, αλλά και για τους ξηρούς καρπούς και σπόρους και τα δημητριακά.

ΕΡ. Θετική, λοιπόν, η προοπτική για το ελληνικό τρόφιμο στις ΗΠΑ...

ΑΠ. Είμαι πολύ ενθουσιασμένος. Κάθε έρευνα που γίνεται δείχνει ότι ο Αμερικανός καταναλωτής αλλάζει και θέλει να είναι πιο συνδεδεμένος με το προϊόν κοινωνικά, πέρα από τα οφέλη του για την υγεία και την ευζωία. Η εμπειρία που έρχεται με τον ελληνικό φαγητό μπορεί να συνδεθεί με τη ζωή του, γιατί θέλουν να ταξιδέψουν στην Ελλάδα, να έχουν την εμπειρία κατανάλωσης του φαγητού στην πατρίδα του.

ΕΡ. Τον Ιανουάριο υπογράφετε και μια σημαντική συμφωνία με τη ΔΕΘ-Helexpo ΑΕ...

ΑΠ. Ως SFA έχουμε εκθέσεις τροφίμων μεγάλες, 65 χρόνων, φημισμένες σε όλον τον κόσμο, 68 -69 κράτη φέρνουν σε αυτές τις εταιρείες τους. Έχουμε ήδη αναπτύξει συνεργασία με τον Enterprise Greece, για τη Fancy Food, αλλά και με το Ελληνοαμερικανικό Επιμελητήριο για ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα και υπάρχουν κι άλλοι φορείς εδώ στην Ελλάδα, με τους οποίους θέλουμε να συνεργαστούμε. Η ΔΕΘ-Helexpo μας προσφέρει μια πρωτοφανή ευκαιρία να επεκτείνουμε το αποτύπωμά μας και να αποκτήσουμε τη δυνατότητα να έρθουμε στην πύλη της ανατολικής Ευρώπης και να προσφέρουμε στα μέλη μας από όλον τον κόσμο την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε σηματικά γεγονότα σχετικά με τα τρόφιμα...

Η ποιοτική ελληνική κουζίνα “γνωρίζει” νέα προοπτική στις ΗΠΑ

Δημοφιλέστερα

To Top