ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Δείτε όλη τη Συνέντευξη Τύπου του Δημήτρη Τζανακόπουλου

Συνέντευξη Τύπου του Υπουργού Επικρατείας και Κυβερνητικού Εκπροσώπου, Δημήτρη Τζανακόπουλου στην Καλαμάτα

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει μια σειρά από αντιδράσεις τόσο εντός της χώρας όσο και εκτός… Στέιτ Ντιπάρτμεντ γύρω από την άδεια που δόθηκε στον κ. Κουφοντίνα. Ένα σχόλιο επ’ αυτού.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ : Δεν νομίζω ότι υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας. Εκτιμώ ότι οι αντιδράσεις της αντιπολίτευσης αλλά και μεγάλης μερίδας του τύπου ήταν υποκριτικές. Αυτό το οποίο έχουμε, είναι μια διήμερη άδεια η οποία αποφασίστηκε από το αρμόδιο συμβούλιο των φυλακών στο οποίο οφείλουμε να θυμίσουμε ότι ο εισαγγελέας εξακολουθεί να έχει το δικαίωμα βέτο. Επομένως, εκτιμώ ότι πρόκειται απόφαση η οποία κακώς προξένησε όλο αυτό το θόρυβο. Έχω την εντύπωση και νομίζω ότι ευλόγως μπορεί να ισχυριστεί κανείς, ότι οι λόγοι για τους οποίους προκλήθηκε όλη αυτή η ένταση έχουν και συγκεκριμένες πολιτικές σκοπιμότητες. Δηλαδή είναι πολύ προτιμότερο να συζητά κανείς για μια διήμερη άδεια του κρατουμένου και καταδικασμένου κ. Κουφοντίνα, του οποίου φυσικά την ιδεολογική τοποθέτηση, τις πρακτικές και τις πράξεις σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να υπερασπιστούμε ως ελληνική κυβέρνηση, αλλά είναι πολύ προτιμότερο να συζητάμε αυτό -από ότι φαίνεται -παρά να συζητάμε τις πραγματικά συνταρακτικές αποκαλύψεις που αφορούν την offshore της συζύγου του κ. Μητσοτάκη, για την οποία η ΝΔ δεν έχει δεήσει να προχωρήσει σε συγκεκριμένες εξηγήσεις προς τον ελληνικό λαό.
Εγώ επαναλαμβάνω από τη δική μου μεριά ότι θεωρούμε πως η ΝΔ και ο αρχηγός της ο κ. Μητσοτάκης προσωπικά έχει πολιτικό και ηθικό καθήκον να εξηγήσει: Πρώτον από πού προέρχονταν τα χρήματα τα οποία χρηματοδότησαν την ίδρυση της συγκεκριμένης offshore και δεύτερον ποιες ήταν οι δραστηριότητες αυτής της επιχείρησης. Αυτό είναι το μεγάλο πολιτικό ζήτημα των ημερών και ό, τι και αν επιχειρηθεί από τη μεριά της ΝΔ αλλά και από μεγάλη μερίδα του ηλεκτρονικού και έντυπου τύπου, να παρουσιαστεί ως κορυφαίο γεγονός στην ατζέντα έναντι αυτής της συνταρακτικής αποκάλυψης, θεωρώ ότι θα αποτύχει. Η συγκεκριμένη ιστορία, η συγκεκριμένη υπόθεση έχω την εκτίμηση ότι θα έχει μακρά συνέχεια και από τη μεριά της ελληνικής κυβέρνησης δεν μπορούμε παρά να πούμε ότι το συγκεκριμένο ζήτημα, αλλά όλες οι αποκαλύψεις που αφορούν την δράση και τη δραστηριότητα offshore εταιρειών που αποτέλεσαν οχήματα για την απόκρυψη χρημάτων αλλά και οχήματα, πολλές φορές, δραστηριοτήτων που κινούνταν τουλάχιστον θα έλεγε κανείς στα όρια της νομιμότητας, θα διερευνηθούν εξονυχιστικά μια προς μια. Αυτό νομίζω ότι είναι το μεγάλο θέμα των ημερών, όχι μόνο στην Ελλάδα, διότι ξέρετε ότι εδώ πρόκειται για μια δημοσιογραφική αποκάλυψη η οποία έχει συνταράξει ολόκληρο τον κόσμο. Τις ΗΠΑ, την Γερμανία, τη Αγγλία. Αυτό είναι το γεγονός το οποίο βρίσκεται στην κορυφή της παγκόσμιας δημόσιας συζήτησης και νομίζω οτιδήποτε και αν σκαρφιστεί η ΝΔ, όσο θόρυβο και αν κάνει, όση ένταση και αν προσπαθήσει να προκαλέσει δεν θα καταφέρει να το αποκρύψει από τον ελληνικό λαό και του Έλληνες πολίτες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πως είναι δυνατόν να μιλάμε για μεταμνημονιακή εποχή με τόσο ψηλό δημόσιο χρέος από τη μία και από την άλλη πως είναι δυνατόν να μιλάμε για εποχή μετά μνημονίου, όταν το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης εδώ και δυόμιση χρόνια δεν έχει παρουσιάσει ένα σχέδιο για την ανάπτυξη της γεωργίας;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σε ό,τι αφορά το ζήτημα του δημοσίου χρέους. Πρέπει να ξέρετε ότι στο Eurogroup της 15ης Ιουνίου του 2017 αποφασίστηκαν από κοινού, μεταξύ όλων των συμμετεχόντων κρατών – μελών, οι βασικοί άξονες για τη ρύθμιση του ελληνικού χρέους. Θα επαναλάβω την κύρια δέσμευση του Eurogroup της 15ης Ιουνίου του 2017 για τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος, τα οποία θα εφαρμοστούν από τον Αύγουστο του 2018 και μετά και θα επαναφέρουν το ελληνικό χρέος σε κατάσταση βιωσιμότητας. Ποια είναι αυτά τα μέτρα; Το πρώτο και κύριο, το οποίο πρέπει να κρατήσουμε πολύ καλά, είναι ότι οι ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες του ελληνικού Δημοσίου μετά τον Αύγουστο του 2018, δεν θα επιτρέπεται κατ’ έτος και μεσοπρόθεσμα να υπερβαίνουν το 15% του ΑΕΠ. Πρόκειται λοιπόν για ένα περιορισμό, για ένα ταβάνι στις ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες του ελληνικού Δημοσίου που μετατρέπει το ελληνικό χρέος, άμεσα σε βιώσιμο, καθώς αυτή τη στιγμή, πρέπει να ξέρετε, ότι υπάρχουν πάρα πολλές χώρες, κράτη – μέλη της Ευρωζώνης, οι οποίες έχουν υψηλότερες ακαθάριστες χρηματοδοτικές για την αποπληρωμή ή την αναχρηματοδότηση του χρέους τους. Όπως, για παράδειγμα η Ιταλία, η Ισπανία και άλλες χώρες του ευρωπαϊκού Νότου. Το 15% λοιπόν, αποτελεί την βασική δέσμευση που έχουν λάβει οι ευρωπαίοι εταίροι σε σχέση με την εξυπηρετησιμότητα του ελληνικού χρέους και στη βάση αυτής της δέσμευσης, αυτού του ταβανιού που έχει μπει στις ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας, θα προσδιοριστούν πια συγκεκριμένα και θα υπολογιστούν συγκεκριμένα, τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος. Επομένως, το ζήτημα του ελληνικού χρέους βρίσκεται σε τροχιά επίλυσης, θα είναι ένα από τα κύρια ζητήματα τα οποία θα απασχολήσουν τη διαπραγμάτευση στην τελική ευθεία, δηλαδή, από το Φλεβάρη του 2018 μέχρι το καλοκαίρι, έτσι ώστε να μπορέσουμε να αποκτήσουμε την οριστική πρόσβαση στις αγορές χρήματος από το Σεπτέμβριο του 2018 και μετά, όπου ξέρετε, ότι δεν θα υπάρχει στήριξη του επίσημου τομέα και αντιθέτως θα πρέπει η αναχρηματοδότηση του χρέους να γίνεται από τις αγορές. Να σας θυμίσω, επίσης, ότι ήδη έχουμε καταφέρει να κάνουμε μία έξοδο, επίκεινται και άλλες, οι οποίες θα είναι και έξοδοι διαχείρισης του δημοσίου χρέους αλλά και αργότερα έξοδοι για να τραβηχτεί νέο χρήμα. Επομένως, στη βάση ενός πολύ συγκεκριμένου σχεδίου, διαμορφώνουμε τους όρους και τις προϋποθέσεις για να μπορούμε να ανακτήσουμε με αξιώσεις και αυτοδύναμα, την οριστική πρόσβαση στις αγορές τον Σεπτέμβριο του 2018.
Επομένως μιλάμε, πλέον, για μία περίοδο η οποία είναι ακριβώς μεταμνημονιακή. Διότι πρέπει να θυμόμαστε, τι ακριβώς είναι η τεχνολογία του μνημονίου. Η τεχνολογία του μνημονίου είναι: δάνεια από τον επίσημο τομέα, δηλαδή, από τον ESM, σε αντάλλαγμα μεταρρυθμίσεων. Αυτή ακριβώς η τεχνολογία είναι που τελειώνει τον Αύγουστο του 2018. Άρα και τεχνικά αλλά και πραγματικά, μιλάμε για το τέλος της περιόδου της μνημονιακής επιτροπείας. Αυτό δεν σημαίνει, ότι δεν θα υπάρχει δημοσιονομική εποπτεία στη χώρα. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα ανακτήσουμε άμεσα το σύνολο της οικονομικής κυριαρχίας. Φυσικά θα υπάρχει ένα είδος παρακολούθησης δημοσιονομικής εκ μέρους των ευρωπαϊκών θεσμών, όπως συμβαίνει, όχι μόνον στις χώρες οι οποίες βγαίνουν από πρόγραμμα, αλλά σε όλες τις χώρες οι οποίες συμμετέχουν στην Ευρωζώνη, καθώς ξέρετε, ότι η Ευρωζώνη είναι ταυτισμένη, είναι συνυφασμένη με συγκεκριμένους δημοσιονομικούς περιορισμούς τους οποίους οφείλουν να τηρούν όλοι.
Σε ό,τι αφορά τώρα το δεύτερο ζήτημα το οποίο με ρωτήσατε, που έχει να κάνει με το αγροτικό σχέδιο. Υπάρχει το σχέδιο για την αγροτική ανάπτυξη 2014 – 2020 στο πλαίσιο του οποίου έχουν υπάρξει μία σειρά από προγράμματα τα οποία ήδη τρέχουν και τα οποία στοχεύουν στην παραγωγική ανασυγκρότηση, ειδικότερα στον πρωτογενή τομέα. Από την δική μας πλευρά, έχουμε δείξει ότι λειτουργούμε με σχέδιο και στον τομέα αυτόν έτσι ώστε να υποστηρίξουμε την αγροτική παραγωγή και αυτό φαίνεται σε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες τις οποίες έχει πάρει το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, με πληρωμές που έχουν γίνει στους αγρότες, οι οποίες περίμεναν, από το 2008 λίμναζαν και αντιθέτως μέσα στα δύο χρόνια της δικής μας διακυβέρνησης έχουμε καταφέρει να εξυπηρετήσουμε τις υποχρεώσεις του ελληνικού κράτους απέναντι στην αγροτική παραγωγή και τους Έλληνες αγρότες. Επίσης, στο πλαίσιο των περιφερειακών συνεδρίων γίνεται μία πολύ βαθιά, πολύ ουσιαστική, πολύ ανοιχτή συζήτηση για περαιτέρω πρωτοβουλίες τις οποίες πρέπει να πάρουμε στον τομέα της αγροτικής παραγωγής και σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς, την Τοπική Αυτοδιοίκηση αλλά και τους αγρότες, με τους οποίους οφείλω να σας πω ότι ο Έλληνας πρωθυπουργός ήδη έχει συναντηθεί δύο φορές κατά τη διάρκεια της πρωθυπουργίας του, μάλιστα, στο Μέγαρο Μαξίμου και ήταν ο πρώτος πρωθυπουργός ο οποίος αποδέχθηκε – όχι μόνον αποδέχθηκε αλλά καλωσόρισε ακριβώς τους αγρότες σε αυτή την προσπάθεια διαλόγου - έχουμε καταλήξει σε μία σειρά από συγκεκριμένα μέτρα, τα οποία πρέπει να παρθούν και τα οποία υλοποιούμε με τη μέγιστη δυνατή ταχύτητα και με τη μέγιστη δυνατή αποτελεσματικότητα.
Επομένως δεν συμμερίζομαι ακριβώς την άποψή σας, ότι δεν υπάρχει ένα οργανωμένο σχέδιο σε ό,τι αφορά την ανασυγκρότηση της αγροτικής παραγωγής.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κάποια πράγματα εξακολουθούν και με τη σημερινή κυβέρνηση να γίνονται απελπιστικά αργά ή και καταστροφικά αργά. Να σας πω ένα παράδειγμα τοπικό, που δεν είναι μόνο τοπικό. Πριν 14 μήνες έγινε μία πλημμύρα στην Μεσσηνία, καταστράφηκαν περιουσίες, επιχειρήσεις που ίσα που κατάφεραν να αντέξουν έπαθαν ζημιές. Τόσους μήνες μετά δεν έχουν αποζημιωθεί. Ή άλλες επιχειρήσεις που παρέχουν υπηρεσίες ή προμήθειες σε φορείς του Δημοσίου καθυστερούν πάλι απελπιστικά να πληρωθούν. Όλο αυτό είναι ένα μεγάλο βάρος για να αντέξουν αυτή την περίοδο. Γιατί;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σε συζήτηση που είχα με τον δήμαρχο της Καλαμάτας σήμερα το πρωί, αυτό το οποίο με ενημέρωσε ήταν ότι, η αντίδραση της κυβέρνησης σε ό,τι αφορά και τα αντιπλημμυρικά έργα τα οποία έχουν γίνει στην Καλαμάτα αλλά και στο νομό Μεσσηνίας αποτελούν μία πρωτοφανή, μία εν πάση περιπτώσει καινοτομία, σε σχέση με τον τρόπο που αντιδρούσαν, λειτουργούσαν και πολιτεύονταν προηγούμενες κυβερνήσεις. Άρα, λοιπόν, ως προς αυτό το κομμάτι ο δήμαρχος μού εξέφρασε την ικανοποίησή του για τους όρους με τους οποίους έχει συνεργαστεί με την ελληνική κυβέρνηση για την ισχυροποίηση των αντιπλημμυρικών έργων.
Τώρα, σε σχέση με το τεχνικό ζήτημα το οποίο μού θέτετε, δηλαδή, την καθυστέρηση αποπληρωμής, αυτό το οποίο πρέπει να σας πω, είναι ότι στο πλαίσιο μιας διοικητικής μηχανής, της ελληνικής διοικητικής μηχανής η οποία αντιμετωπίζει και αυτό είναι γνωστό, μεγάλα διαρθρωτικά προβλήματα, κάνουμε το καλύτερο δυνατόν έτσι ώστε να μειώνουμε, να αμβλύνουμε την ταλαιπωρία ανθρώπων που έχουν υποστεί ζημιές. Από τη μεριά μου, το μόνο που μπορώ να σας πω, είναι ότι θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν έτσι ώστε η συγκεκριμένη διαδικασία να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατόν. Ωστόσο θα πρέπει να ξέρετε, ότι για πρώτη φορά ο ελληνικός διοικητικός μηχανισμός λειτουργεί με ταχύτητες οι οποίες είναι πρωτοφανείς για τον ελληνικό δημόσιο τομέα, ακόμα κι αν σε συγκεκριμένα πεδία της διοικητικής δραστηριότητας παρουσιάζονται, πράγματι, καθυστερήσεις.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να ρωτήσω, κύριε Τζανακόπουλε. Κατηγορείται η κυβέρνηση ότι έχει κάνει μία πολιτική μετατόπιση, έχει μετατοπιστεί πολιτικά προς τα δεξιά. Υπάρχουν πολλά χαρακτηριστικά παραδείγματα και σε κεντρικό επίπεδο αλλά και σε πολιτικό επίπεδο. Θα σας πω μόνο σε κεντρικό επίπεδο τη διαχείριση των απορριμμάτων ή την αξιοποίηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας. Μάλιστα, πολλές φορές αποφάσεις της κυβέρνησης ή διαφαινόμενες αποφάσεις της κυβέρνησης φαίνεται ότι φέρουν τον κομματικό μηχανισμό σε αμηχανία. Πως τοποθετείστε εσείς έναντι αυτής της κατηγορίας, ότι η κυβέρνηση έχει μετατοπιστεί προς τα δεξιά; Οι πολιτικές της έχουν μετατοπιστεί προς τα δεξιά;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ακούστε. Η κυβέρνηση είναι γνωστό ότι εφαρμόζει ένα πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής, η επιβολή του οποίου είναι γνωστό πώς προέκυψε το Καλοκαίρι του 2015. Οφείλω να σας πω, όμως σε ό,τι αφορά τα ζητήματα των πολιτικών αρχών στη βάση των οποίων γίνεται ο προγραμματικός σχεδιασμός, δεν θα έλεγα ότι υπάρχει μετατόπιση. Αντιθέτως, εμείς συνεχίζουμε να πιστεύουμε και να θεωρούμε ότι χρειάζεται περιορισμός της πολιτικής της λιτότητας, χρειάζεται ενίσχυση της διαπραγματευτικής δύναμης των εργαζομένων, χρειάζεται, βεβαίως, να δημιουργήσουμε ένα φιλοεπενδυτικό κλίμα, το οποίο, όμως, δεν μπορεί να σημαίνει την συντριβή της εργασίας. Οφείλουμε να δημιουργήσουμε όρους της δίκαιης ανάπτυξης, έτσι όπως την ονομάζουμε, καθώς για εμάς αυτή είναι και η κύρια διαιρετική τομή αυτή τη στιγμή, τόσο στην κοινωνία, όσο και στο πολιτικό σύστημα. Από τη μία μεριά ένα στρατηγικό σχέδιο για την οικοδόμηση ενός νέου παραγωγικού μοντέλου που βασίζεται στην εργασία, προστατεύει την εργασία, σέβεται τους κανόνες, σέβεται το περιβάλλον. Από την άλλη μεριά ένα παραγωγικό μοντέλο, το οποίο βασίζεται στη παρωχημένη ιδέα ότι αν εκκαθαρίσουμε εργατικά δικαιώματα και αν απορυθμίσουμε πλήρως την αγορά εργασίας, αυτό θα σημάνει και περισσότερες επενδύσεις και μεγαλύτερη οικονομική αποτελεσματικότητα, πράγμα το οποίο δεν έχει επιβεβαιωθεί ποτέ στην ιστορία των κοινωνιών, τουλάχιστον των σύγχρονων κοινωνιών. Επομένως η βασική διαιρετική γραμμή μεταξύ Δεξιάς και Αριστεράς εξακολουθεί να υπάρχει και εξακολουθεί να χωρίζει στα δύο το πολιτικό σύστημα. Σε ό,τι αφορά τα επιμέρους ζητήματα, όμως, τα οποία θέτετε. Στην διαχείριση των απορριμμάτων, είναι γνωστό ότι η ελληνική κυβέρνηση βρήκε μία σύμβαση, την οποία προσπάθησε να επαναδιαπραγματευθεί και νομίζω ότι από την ενημέρωση κιόλας που είχα και από τα αρμόδια υπουργεία αλλά και από τους τοπικούς φορείς, ότι καταφέραμε να την τροποποιήσουμε προς το καλύτερο. Δηλαδή να αυξήσουμε τα διακομιδής των απορριμμάτων, να μειώσουμε τον χρόνο της σύμβασης, αλλά από κει και πέρα, πρόκειται για μία σύμβαση η οποία δεσμεύει. Ξέρετε ότι υπάρχει η αρχή της συνέχειας του κράτους, επομένως οποιαδήποτε ριζική, πυρηνική αμφισβήτηση αυτής της σύμβασης θα μπορούσε να οδηγήσει σε ποινικές ρήτρες έναντι του ελληνικού δημοσίου, πράγμα το οποίο φυσικά και θέλαμε να αποφύγουμε. Από κει και πέρα, αυτός ο οποίος, τούτη τη στιγμή που μιλάμε, είναι αρμόδιος για την υλοποίηση της σύμβασης είναι η Τοπική Αυτοδιοίκηση, είναι η Περιφέρεια, που οφείλουν μαζί να δουλέψουν ώστε να επιλύσουν όλα τα προβλήματα, τα οποία γνωρίζουμε ότι ταλαιπωρούν τις τοπικές κοινωνίες και δημιουργούν εμπόδια στην επίλυση του μεγάλου ζητήματος της αποκομιδής των στερεών αποβλήτων στην Πελοπόννησο, διότι ξέρετε ότι πρόκειται για ένα ζήτημα το οποίο υπάρχει στην περιοχή σας, τα ξέρετε καλύτερα από μένα, για περισσότερο από τριάντα χρόνια. Νομίζω ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν οι προϋποθέσεις για την επίλυση, αρκεί η Τοπική Αυτοδιοίκηση και η Περιφέρεια να αρθούν στο ύψος των περιστάσεων και να αναλάβουν τις απαραίτητες πρωτοβουλίες διαλόγου κα σύγκλισης που είναι αναγκαίες για την επίλυση του ζητήματος. Δεν νομίζω, ωστόσο, ότι ο τρόπος με τον οποίο χειρίστηκε το ζήτημα η ελληνική κυβέρνηση, που ήταν ακριβώς μέσα στο πλαίσιο του, μέσα στο περιορισμένο πλαίσιο επιλογών που είχε με δεδομένη την ύπαρξη της σύμβασης, αποτελεί σύμπτωμα μετατόπισής της προς τα δεξιά. Θεωρώ ότι κάναμε το καλύτερο δυνατόν στη βάση των συνθηκών και στη βάση των δυνατοτήτων που υπήρχαν τη συγκεκριμένη στιγμή.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Βρισκόμαστε μπροστά στον εφιάλτη των πλειστηριασμών. Ως κυβέρνηση προτίθεστε να τηρήσετε την προεκλογική σας δέσμευση, κανένα σπίτι σε χέρια τραπεζίτη;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κοιτάξτε, είναι πολύ σύνηθες το γεγονός να επικαλούμαστε τα συνθήματα του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. πριν από τις εκλογές του Γενάρη του 2015 για να αναδείξουμε ένα είδος μετατόπισης, ένα είδος μη τήρησης των δεσμεύσεων, ξεχνώντας - πολλοί το κάνουν αυτό και δημοσιογράφοι αλλά και πολιτικοί αντίπαλοι - ότι μεσολάβησε το καλοκαίρι του 2015. Μεσολάβησε μια πάρα πολύ σκληρή διαπραγμάτευση, μεσολάβησε μια δύσκολη συμφωνία, η οποία είχε συγκεκριμένους όρους και ξέρουμε πάρα πολύ καλά τον τρόπο με τον οποίο καταλήξαμε ακριβώς στην αποδοχή αυτής της συμφωνίας. Και επίσης ξεχνάμε ότι μεσολάβησαν και οι εκλογές του Σεπτέμβρη του 2015 όταν η ελληνική κυβέρνηση, όταν, τότε ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. που στη συνέχεια αποτέλεσε τον κορμό της επόμενης κυβέρνησης, η οποία προέκυψε από τις εκλογές της 20ης Σεπτέμβρης του 2015 είχε πει ότι θα εφαρμόσει βεβαίως την συμφωνία αλλά με μέριμνα και με πρόνοια, έτσι ώστε να προστατευτούν όσο τα δυνατόν περισσότερο οι κοινωνικά αδύναμοι, έτσι ώστε να αμβλυνθούν οι κοινωνικές συνέπειες του προγράμματος. Και αυτό νομίζω ότι κάνουμε διότι, όπως ξέρετε, τόσο στην πρώτη όσο και στη δεύτερη αξιολόγηση, συμφωνήσαμε για ένα πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας, όπου, ενώ οι θεσμοί πρότειναν στην αρχή των διαπραγματεύσεων την προστασία του 20% περίπου των δανειοληπτών, οι οποίοι δεν είχαν τη δυνατότητα να αποπληρώσουν τα δάνειά τους, καταλήξαμε σε ένα πλαίσιο προστασίας που αυτή τη στιγμή δημιουργεί ένα δίχτυ για περισσότερους από το 70% των δανειοληπτών. Δηλαδή, προστατεύουμε με το συγκεκριμένο πλαίσιο προστασίας, τον βασικό κορμό των δανειοληπτών, τη λαϊκή οικογένεια, την λαϊκή κατοικία. Νομίζω ότι αυτό ήταν το καλύτερο δυνατό το οποίο μπορούσαμε να κάνουμε και το κάναμε με τις ρυθμίσεις του νόμου Σταθάκη αλλά κα δημιουργήσαμε ταυτόχρονα, ένα ρυθμισμένο πλαίσιο για την αγορά των κόκκινων δανείων, το οποίο προστατεύει σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό τις συναλλαγές, προστατεύει τους δανειολήπτες και θεωρώ ότι ως προς αυτό το ζήτημα, έχουμε κάνει το καλύτερο δυνατό. Αυτό βεβαίως δεν σημαίνει ότι θα προστατέψουμε όλους τους δανειολήπτες οι οποίοι δεν έχουν τη δυνατότητα να αποπληρώσουν τα δάνειά τους. Για εμάς δεν είναι το ίδιο ο δανειολήπτης έχει λαϊκή κατοικία 150 χιλιάδων ή 200 χιλιάδων ευρώ με τον μεγαλοοφειλέτη στις τράπεζες, ο οποίος έχει ακίνητη περιουσία που μπορεί να υπερβαίνει ακόμα και το εκατομμύριο. Δεν είναι όλοι στο ίδιο πεδίο, κατά τη γνώμη μας, κατά τη γνώμη της ελληνικής κυβέρνησης, αναγκαίο να προστατεύονται από τη διαδικασία. Για μας το βασικό, το σημαντικό, το κύριο, είναι να προστατευτεί η κοινωνική πλειοψηφία, είναι να προστατευτούν οι πραγματικά αδύναμοι, είναι να προστατευτούν αυτοί, οι οποίοι, έχουν ακριβώς την ανάγκη της προστασίας από τους πλειστηριασμούς και ως προς αυτό το σημείο νομίζω ότι κάναμε ότι ήταν δυνατό, το καλύτερο δυνατό, ξαναλέω στο πλαίσιο των περιορισμένων δυνατοτήτων που μας έδινε η σύμβαση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα μας κάνετε ένα σχόλιο σχετικά με την αποκάλυψη του βουλεύματος για το ποδόσφαιρο και το επεκτείνω λίγο, επειδή εμπλέκεται και ένας παράγοντας, ο οποίος είναι και στα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Πως θα το χειριστείτε και δεν μιλάω παρεμβατικά και τι περιμένετε από αυτό;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κοιτάξτε να δείτε, όπως καταλαβαίνετε από τη στιγμή που η ενημέρωση που υπάρχει είναι μέσα από δημοσιεύματα, είναι αδύνατον εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης να πάρουμε θέση πάνω σε μία δικογραφία, πάνω σε μία ανοιχτή δικαστική απόφαση. Νομίζω ότι υπήρξε σχόλιο του υφυπουργού Αθλητισμού πριν από δύο μέρες, ο οποίος είπε με πάρα πολύ μεγάλη σαφήνεια, ότι εφόσον ευσταθούν οι πληροφορίες θα κινηθούν οι απαραίτητες διοικητικές και διαδικαστικές ενέργειες, εκ μέρους του ελληνικού κράτους για να γίνουν όλα όσα ο νόμος ορίζει. Από κει και πέρα κανένα άλλο σχόλιο, καμία άλλη παρέμβαση από τη δική μου μεριά. Ο νόμος θα εφαρμοστεί, ο νόμος μπορεί να είναι σκληρός αλλά είναι νόμος.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να κρατήσουμε την αισιοδοξία των αριθμών που φαντάζομαι ό τι όλοι οι πολίτες θέλουμε να την έχουμε. Όμως να αναφέρουμε και την πραγματικότητα στην κοινωνία που την ξέρετε και σεις πάρα πολύ καλά. Για παράδειγμα ένα περιστατικό την προηγούμενη εβδομάδα στην πόλη της Καλαμάτας, με μια φωτιά που ξέσπασε στο σπίτι μιας τρίτεκνης οικογένειας, όπως γνωρίζετε, ανέδειξε ότι ήδη υπάρχουν σε επίπεδο Μεσσηνίας, οκτακόσιες διακοπές σε σπίτια και 2.300 επίκεινται ακόμα. Για παράδειγμα, αν πάει κάποιος και δει τι γίνεται στις ουρές του κοινωνικού επιδόματος που η κυβέρνηση δίνει στους αδυνάμους. Πέρα από τους αριθμούς πώς θα δούμε την ανάκαμψη στην πραγματική οικονομία και την καθημερινότητα;

ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ακούστε, ενημερώθηκα για το τραγικό περιστατικό και πρέπει να εκφράσουμε την λύπη μας γι’ αυτό που συνέβη. Η ΔΕΗ πρέπει να ξέρετε ότι είναι μία Ανώνυμη εταιρία. Στην συγκεκριμένη περίπτωση, έχω την εκτίμηση ότι ήταν μάλλον άστοχη η ενέργεια της να «κόψει» το ρεύμα στην συγκεκριμένη οικογένεια. Αυτό το οποίο μπορούμε να πούμε ως ελληνική κυβέρνηση, αυτό το οποίο μπορώ να σας πω εγώ σήμερα είναι, ότι από την πλευρά του υπουργείου γίνονται όλες οι απαραίτητες κινήσεις ώστε να υπάρξει η πρόσληψη ενός συμβούλου στην ΔΕΗ, ο οποίος θα μπορέσει να προτεραιοποιήσει τους οφειλέτες, έτσι ώστε η ύστατη κίνηση της διακοπής του ρεύματος να μην επηρεάζει λαϊκές οικογένειες, να μην επηρεάζει οικογένειες οι οποίες δεν έχουν την δυνατότητα να πληρώσουν, επομένως να γίνεται μία ιεράρχηση, μία προτεραιοποίηση και να υπάρχει κοινωνική προστασία για τους πλέον αδύναμους. Ως προς αυτό, το υπουργείο θα πάρει πρωτοβουλίες στο επόμενο διάστημα, για να ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, η οποία σας ανάφερα. Από εκεί και πέρα η κοινωνική προστασία και η πρόνοια από την μεριά της ελληνικής κυβέρνησης είναι πρώτιστο καθήκον. Αυτό το ποίο καταφέραμε ήταν να εκκινήσουμε το κοινωνικό εισόδημα αλληλεγγύης με ένα προϋπολογισμό περίπου στα 700 εκατομμύρια ευρώ, με προοπτική αύξησης για το 2018, μάλιστα χωρίς να μειώσουμε, παρά οριακά, κοινωνικά επιδόματα. Διότι ξέρετε ότι η λογική η οποία υπήρχε κατά την εκκίνηση της δεύτερης αξιολόγησης ήταν ότι θα έπρεπε να περικόψουμε το σύνολο των κοινωνικών επιδομάτων, τα οποία δίδονταν και να τα συμπεριλάβουμε όλα στο Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης. Αντιθέτως αυτό το ποίο πετύχαμε με έναν εξορθολογισμό των κοινωνικών επιδομάτων πράγματι και με οριακές μετατροπές, ήταν να εξασφαλίσουμε και την συνέχιση της ύπαρξης των Κοινωνικών επιδομάτων, αλλά και την εκκίνηση του προσράμματος του Κοινωνικο0ύ εισοδήματος Αλληλεγγύης. Για μας η κοινωνική προστασία είναι εξαιρετικά σημαντική, το έχουμε αποδείξει όχι μόνο με το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης, όχι μόνο με την προστασία των κοινωνικών επιδομάτων αλλά και με τις πρωτοβουλίες που έχουμε πάρει για παράδειγμα στον χώρο της Υγείας. Να σας θυμίσω ότι με απόφαση της σημερινής κυβέρνησης και με νομοθεσία της σημερινής κυβέρνησης 2,5 εκατομμύρια ανασφάλιστοι πολίτες έχουν την δυνατότητα να έχουν πρόσβαση στο ΕΣΥ, αλλά και δωρεάν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Και όχι μόνο αυτό, αλλά φροντίσαμε, με πρωτοβουλία του υπουργού Υγείας κ. Ξανθού, οι άνθρωποι εκείνοι, οι οποίοι ήταν ανασφάλιστοι και για τους οποίους το 2014 μέχρι το 2015 , πριν δηλαδή την ψήφιση της συγκεκριμένης ρύθμισης, είχαν επισκεφτεί νοσοκομεία και είχαν δει χρεώσεις, οι οποίες είχαν περάσει απευθείας στις φορολογικές τους δηλώσεις, με συγκεκριμένη ρύθμιση του υπουργού Υγείας, διαγράφησαν οι συγκεκριμένες χρεώσεις. Επομένως, και σε αυτό το κομμάτι νομίζω ότι έχουν γίνει μία σειρά από πράγματα τα οποία είναι εξαιρετικά σημαντικά, μέσα ξαναλέω, σε ένα πλαίσιο δεδομένων περιορισμών. Το ίδιο πράγμα ισχύει και για την ύψιστη προτεραιότητα που έχει η κυβέρνηση αυτή, ώστε να επαναθεμελιώσει το ΕΣΥ σε γερές βάσεις. Έχουν γίνει χιλιάδες προσλήψεις, νοσηλευτικού προσωπικού, ιατρικού προσωπικού, επικουρικών ιατρών και κάθε φορά βρίσκουμε το βέλτιστο δυνατό τρόπο έτσι ώστε να ενδυναμώνουμε τα νοσοκομεία, να προσφέρουμε όσο το δυνατόν καλύτερες υπηρεσίες στους πολίτες. Γιατί για μας η δημόσια Υγεία είναι ένας από τους βασικούς πυλώνες της κοινωνικής προστασίας. Θα μπορούσαμε να αναφέρουμε και πολλά άλλα, όπως για παράδειγμα για την κοινωνική προστασία είναι και το νομοσχέδιο υπέρ των εργαζομένων, το οποίο έλυνε μεγάλα ζητήματα, χρονίζονται ζητήματα της ελληνικής αγοράς εργασίας και το οποίο ικανοποίησε πάγια αιτήματα του κόσμου της εργασίας. Όπως για παράδειγμα να θεωρείται βλαπτική μεταβολή των συνθηκών εργασίας η μη καταβολή δεδουλευμένων και να δίνεται η δυνατότητα στο εργαζόμενο να καταγγέλλει τη σύμβαση εργασίας και να παίρνει την αποζημίωση του, εφόσον ο εργοδότης του δεν του καταβάλει τα δεδουλευμένα. Αυτά είναι πολύ μεγάλα ζητήματα. Βεβαίως μπορεί να φαίνονται λεπτομέρειες, ωστόσο νομίζω ότι έμπρακτα και με συγκεκριμένο τρόπο βελτιώνουν τις συνθήκες ζωής για την μεγάλη κοινωνική πλειοψηφία και αυτό είναι το πρώτιστο καθήκον και η πρώτιστη προτεραιότητα αυτής της κυβέρνησης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Φαντάζομαι ότι οι παραγωγικοί φορείς σας έθεσαν το θέμα της φορολόγησης, των ασφαλιστικών εισφορών, επειδή μιλήσατε για προσέλκυση επενδύσεων, μπορεί να αλλάξει κάτι, γιατί όλοι φαντάζομαι ότι συμφωνούν ότι είναι εχθρική η κατάσταση.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ :Θα είμαι πάρα πολύ σαφής. Σε ότι αφορά την προσέλκυση των επενδύσεων, το ζήτημα της φορολογίας δεν είναι το κύριο που απασχολεί τους επενδυτές. Οι επενδυτές αυτό το οποίο θέλουν είναι μειωμένο κίνδυνο χώρας, σταθερότητα, πολιτική και οικονομική, προοπτικές ανάπτυξης και περιορισμό της γραφειοκρατίας. Αυτά είναι τα ζητήματα που τους απασχολούν. Αυτοί είναι οι κεντρικοί πυλώνες πάνω στους οποίους μπορεί να στηριχτεί ένα βιώσιμο και μακρόπνοο σχέδιο ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας. Από εκεί και πέρα, σε ότι αφορά την φορολογία πρέπει να σας πω ότι, με τον Αναπτυξιακό νόμο που έχουμε περάσει έχουμε δημιουργήσει την δυνατότητα, για επενδύσεις ενός ποσού και επάνω, να υπάρχει εγγύηση εκ μέρους του ελληνικού Δημοσία, για δώδεκα χρόνια αμετάβλητο φορολογικό περιβάλλον. Πράγμα το οποίο οι επενδυτές, σοβαροί επενδυτές, στρατηγικοί επενδυτές, θεωρούν ως εξαιρετικά κρίσιμο και εξαιρετικά σημαντικό. Και αυτός είναι ένας από τους λόγους που οι άμεσες ξένες επενδύσεις για το 2017 στην χώρα μας θα προσεγγίσουν τα 5 δισεκατομμύρια, δηλαδή θα είναι δεκαπλασιασμένες σε σχέση με δύο και τρία χρόνια πριν. Νομίζω ότι και αυτός είναι ένας δείκτης του γεγονότος ότι η ελληνική οικονομία έχει περάσει σε μία άλλη φάση, έχει γυρίσει σελίδα, βρίσκεται σε μία κατάσταση δυναμικής ανάκαμψης. Αυτό βεβαίως δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι δεν υπάρχουν φορολογικές επιβαρύνσεις, οι οποίες είναι δυσβάστακτες για αρκετούς συμπολίτες μας κυρίως για ανώτερα στρώματα, θα έλεγε κανείς, της μεσαίας τάξης που πράγματι έχουν επιβαρυνθεί, Ωστόσο δεν πρέπει να ξεχνάμε ποτέ, ότι βρισκόμαστε σε ένα πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής. Έχουμε ένα δύσκολο στόχο τον οποίο πρέπει να επιτύχουμε, αυτό το 3,5% πρωτογενές πλεόνασμα κανείς δεν αρνείται ότι είναι ένας δύσκολος στόχος και στο πλαίσιο αυτού προσπαθούμε να κάνουμε το καλύτερο δυνατό για να αμβλύνουμε τις κοινωνικές συνέπειες, που προκαλεί η προσπάθεια επίτευξης ενός τέτοιου στόχου. Είναι μία δύσκολη κατάσταση ωστόσο θεωρώ ότι από το 2018 και μετά, όταν θα έχουμε εξέλιξη της μνημονιακής επιτροπείας, όταν θα έχουμε καταφέρει να επιτύχουμε υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης και για το 2017 και για το 2018, θα δημιουργηθεί ο δημοσιονομικός χώρος και για φορολογικές ελαφρύνσεις, οι οποίες πρέπει να σας θυμίσω ότι ήδη έχουν ψηφιστεί, στο πλαίσιο των αντιμέτρων τα οποία συμφωνήθηκαν κατά την διάρκεια της δεύτερης αξιολόγησης. Έχουμε δηλαδή μία πρώτη δέσμη φορολογικών ελαφρύνσεων, η οποία έχει ήδη ψηφιστεί, αλλά από το 2018 και μετά, όσο θα δημιουργείται περισσότερο δημοσιονομικός χώρος, λόγω της ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας θα έχουμε την δυνατότητα να προχωρήσουμε και σε περαιτέρω φοροελαφρύνσεις, οι οποίες όμως δεν θα πρέπει να θέτουν σε καμία περίπτωση, σε κίνδυνο την δημοσιονομική σταθερότητα της χώρας. Αυτή την στιγμή, αυτό το οποίο προέχει είναι να μπορέσουμε να ανακτήσουμε οριστικά την πρόσβαση μας στις αγορές, να ανακτήσουμε την οικονομική μας κυριαρχία και να θεμελιώσουμε ένα νέο παραγωγικό μοντέλο για το αύριο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για τη ρύθμιση των 120 δόσεων για τους ελεύθερους επαγγελματίες;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είπαμε για τις 120 δόσεις, στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτικών συντακτών, πριν δύο μέρες αν θυμάμαι καλά, ότι έχει συμφωνηθεί στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης με τους θεσμούς, από εκεί και πέρα οι επίσημες ανακοινώσεις για τις τεχνικές λεπτομέρειες αλλά και για την ημερομηνία ψήφισης της συγκεκριμένης ρύθμισης θα γίνει από το υπουργείο Εργασίας.

Δημοφιλέστερα

To Top