Τροφή για σκέψη

Η πεζογέφυρα στο Ασπρόχωμα και οι αγκυλώσεις

Με τρόμο ακούσαμε την κυνική δήλωση του δημάρχου Καλαμάτας ότι είναι απαγορευτική μια πεζογέφυρα στην περιοχή του Ασπροχώματος λόγω κόστους-οφέλους. Αλήθεια, ποιος κοστολόγησε την ανθρώπινη ζωή και πόσο; Όταν στον συγκεκριμένο δρόμο που είναι εθνικός και διέρχεται, δυστυχώς, μέσα από κατοικημένη περιοχή οι ταχύτητες που αναπτύσσουν τα αυτοκίνητα είναι υπερβολικές. Σε έναν δρόμο ταχείας κυκλοφορίας που μέχρι πρότινος δεν υπήρχαν πεζοδρόμια, και εκταμιεύονται τώρα τα χρήματα για να φτιαχτούν. Σε ένα δρόμο που βρίσκεται ο ΟΑΕΔ με τις Σχολές του και εκατοντάδες σπουδαστές καθημερινά διασχίζουν με κίνδυνο της ζωής τους τον δρόμο. Με νωπό ακόμα το σοβαρό τροχαίο ατύχημα με τον βαρύτατο τραυματισμό της 23χρονης σπουδάστριας Βασιλικής Λυμπεροπούλου, που έβγαινε από το μάθημά της και επιχείρησε να διασχίσει τον δρόμο, με αποτέλεσμα να καταλήξει στην Εντατική και να δίνει μάχη για τη ζωή της.

Για ποιό κόστος 300.000 ευρώ μιλάμε;

Όταν υπάρχει χρόνιο αίτημα των κατοίκων της περιοχής για πεζογέφυρα στο σημείο. Όταν ήδη από πέρυσι (7/7/2016) είχε κατατεθεί στον Δήμο Καλαμάτας αίτημα από το Τοπικό Συμβούλιο Ασπροχώματος για κατασκευή πεζογέφυρας στο σημείο, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο επικεφαλής της Μείζονος Μειοψηφίας στο Δημοτικό Συμβούλιο Καλαμάτας, Μανώλης Μάκαρης.
Γιατί δεν προχώρησε η πρόταση αυτή που έπρεπε να έχει υλοποιηθεί ήδη χθες; Πόσοι ακόμα πρέπει να σκοτωθούν ή να μείνουν ανάπηροι; Δεν μπορούν να εξευρεθούν 300.000 ευρώ για να διασφαλιστεί η ασφάλεια των πεζών που διέρχονται καθημερινά αυτό τον δρόμο-καρμανιόλα; Δεν μπορεί να γίνει εξοικονόμηση χρημάτων ή από τις εκπτώσεις των έργων που πετυχαίνει η Δημοτική Αρχή; Δεν υπάρχουν κονδύλια για τέτοια έργα; Πως έχουν γίνει τόσες πεζογέφυρες σε επικίνδυνους δρόμους της Αθήνας, στην Κηφισίας, στην Αγία Παρασκευή, στη Γλυφάδα;

Είναι αστείο το ποσό, αν σκεφτεί κανείς ανάλογα χρήματα που έχουν δαπανηθεί για άλλα έργα ανάπλασης της πόλης ή για πολιτιστικές εκδηλώσεις. Τι προέχει τελικά;
Η "απαγορευτική λόγω κόστους-οφέλους πεζογέφυρα" παραπέμπει σε λογικές "φθηνοί στ' αλεύρι και ακριβοί στα πίτουρα".
500.000 ευρώ μάς κόστισε η διεκδίκηση της πολιτιστικής πρωτεύουσας 2021. Δείγμα πολιτισμού δεν είναι και η κατασκευή πεζογέφυρας στο Ασπρόχωμα; Δείγμα ενός δήμου που σέβεται τους δημότες του και μιας χώρας που προασπίζει την ασφάλεια και την ακεραιότητα των κατοίκων της, που προστατεύει τη ζωή τους;

Η απλή λύση και χωρίς ιδιαίτερο κόστος (περίπου 60.000 κοστίζουν) που προτάθηκε από τη Δημοτική Αρχή Καλαμάτας, τα φανάρια, είναι λύση-ασπιρίνη και δεν λύνει το πρόβλημα, γιατί και εδώ μπορεί να έχουμε παραβιάσεις φωτεινού σηματοδότη- όπως καταγράφεται στα μηνιαία στατιστικά στοιχεία της Τροχαίας- και εδώ μπορεί τα φανάρια να χαλάσουν μετά από μια κακοκαιρία...

Η μόνη ασφαλής λύση για τους πεζούς, που προτείνεται από συγκοινωνιολόγους σε τέτοιους επικίνδυνους δρόμους, είναι η πεζογέφυρα. Για να προλάβουμε άλλα ατυχήματα ή δυστυχήματα που με μαθηματική ακρίβεια είναι σίγουρο ότι θα γίνουν στην περιοχή.

Είναι πραγματικά λυπηρό να αποκλείεται από επίσημα χείλη η λύση της πεζογέφυρας ως "απαγορευτικής λόγω κόστους-οφέλους", όταν το όφελος είναι πολλαπλάσιο, όταν μιλάμε για ανθρώπινες ζωές. Δεν μπαίνουν στην ίδια ζυγαριά και δεν ζυγίζονται αυτά.
Πως αποκλείουμε ελαφρά τη καρδία ένα τέτοιο αίτημα χωρίς καν να το συζητήσουμε, να διαβουλευτούμε με τους κατοίκους, με τους επαγγελματίες της περιοχής, με συγκοινωνιολόγους και αρχιτέκτονες για την ενδεδειγμένη λύση; Πως αντιπροτείνουμε τα φανάρια; Βάσει ποιών επιχειρημάτων και ποιάς λογικής σε έναν δρόμο που αποδεδειγμένα είναι επικίνδυνος;

Ας αφήσουμε τις γραφειοκρατικές και οικονομικές αγκυλώσεις. Όταν υπάρχει πάγιο αίτημα των κατοίκων της περιοχής, που έχουν κουραστεί να μετράνε θύματα τροχαίων, που ρισκάρουν καθημερινά τη ζωή τους διασχίζοντας έναν δρόμο-καρμανιόλα, αρκεί να υπάρχει και η πολιτική βούληση, και τότε όλα γίνονται.

Άλλωστε δεν ζήτησαν διαστημική εξέδρα, μια απλή πεζογέφυρα ζητούν με τις προδιαγραφές που προβλέπονται για αυτές τις περιπτώσεις, προκειμένου να κινούνται με ασφάλεια στην περιοχή τους και όχι με τον καθημερινό τρόμο, ώστε να ελαχιστοποιηθούν και να εκμηδενιστούν εκεί τα τροχαία ατυχήματα με εμπλοκή πεζών.

Και φυσικά πρέπει να δούμε και το θέμα της υπερβολικής ταχύτητας των αυτοκινήτων εντός της κατοικημένης περιοχής του Ασπροχώματος. Γιατί δεν είναι μόνο η κατασκευή πεζογέφυρας και από κάτω τα αυτοκίνητα να επιδίδονται σε αγώνες ταχύτητας. Απαιτείται συνολική λύση για την περιοχή.

Μαίρη Περδικέα

Υ.Γ. Φωτό από την πεζογέφυρα στην Κηφισίας. Πρόκειται για το πρώτο έργο σε δημόσιο χώρο με ιδιωτική χρηματοδότηση, καθώς πολλές εταιρείες έκαναν δωρεές σε υλικά, ενώ όλοι δούλεψαν χωρίς αμοιβή, για να σχεδιαστεί και να χτιστεί.
Στο σημείο έχασε τη ζωή του ο 15χρονος μαθητής Σόλωνας Καρυδάκης τον Δεκέμβριο του 2009, όταν περνώντας τη διάβαση του δρόμου, τον παρέσυρε και τον τραυμάτισε θανάσιμα αυτοκίνητο.

Η πεζογέφυρα στο Ασπρόχωμα και οι αγκυλώσεις

Δημοφιλέστερα

To Top