Τουρισμός

Λιμάνι Καλαμάτας: Ελκυστικό για κρουαζιέρα, αλλά με πολλά ζητήματα “στον αέρα”

ΠΟΛΛΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΠΙΛΥΣΕΙ Η ΚΑΛΑΜΑΤΑ ΓΙΑ ΝΑ ΓΙΝΕΙ HOME PORT - ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΕΠΕΝΔΥΣΗ

Η Καλαμάτα είναι ιδανική για την προσέλκυση θαλάσσιου τουρισμού, είτε μέσω της κρουαζιέρας είτε μέσω του yachting, όπως καταδείχθηκε σε συνέδριο, το οποίο διοργάνωσε ο Δήμος Καλαμάτας με τη συνεργασία της Ενώσεως Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) και του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Καλαμάτας, την Κυριακή 21 Οκτωβρίου 2018.

Στο συνέδριο επισημάνθηκαν, από ανθρώπους με μεγάλη ενασχόληση στο αντικείμενο, οι προϋποθέσεις για την ανάπτυξη του τουρισμού αυτού, με κυριότερη τη δημιουργία της επιθυμίας στον τουρίστα, από οποιαδήποτε χώρα του κόσμου, να επισκεφθεί την Καλαμάτα και την περιοχή της. Εάν υπάρχει ζήτηση για έναν προορισμό, οι εταιρείες κρουαζιέρας θα τον συμπεριλάβουν στα δρομολόγιά τους. Πρόκειται για στόχο, ο οποίος είναι δυνατόν να προσεγγισθεί από πολλές πλευρές, με κυριότερη παράμετρο την αναγνωρισιμότητα της περιοχής.
Χαρακτηριστικό είναι αυτό το οποίο επισημάνθηκε: η Σαντορίνη διαθέτει μηδενικές υποδομές, όλοι όμως θέλουν να πάνε εκεί.

Αναγκαία, επίσης, είναι η κατασκευή των δρόμων που θα διευκολύνουν τη σύνδεση της Καλαμάτας με τις υπόλοιπες περιοχές της Πελοποννήσου, όπως είναι ο άξονας Τσακώνας - Καλού Νερού – Πύργου, καθώς και το εσωτερικό οδικό δίκτυο της Μεσσηνίας.
Τέλος, η αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών της Καλαμάτας θα συμβάλει αποφασιστικά στην προσέλκυση κρουαζιεροπλοίων, αλλά και mega yachts.

Οπωσδήποτε, οι προσπάθειες αξίζουν τον κόπο, όσον αφορά σε έναν τομέα του τουρισμού που αναπτύσσεται ραγδαία, με ετήσια αύξηση 6%-7%, ακαθάριστο τζίρο παγκοσμίως 26 δισ. ευρώ το 2017 και ενώ οι παραγγελίες νέων κρουαζιεροπλοίων ανέρχονται σε 84 και αυτά θα παραδοθούν μέχρι το 2025.

Ο Δήμαρχος, σε χαιρετισμό που απηύθυνε, ανέφερε ότι ο Δήμος Καλαμάτας έχει προβεί σε πολλές παρεμβάσεις για να κάνει την Καλαμάτα πιο ελκυστική για τους επισκέπτες της κρουαζιέρας, όπως ο μεγάλος πεζόδρομος από την Παραλία μέχρι το κέντρο και η δημιουργία δικτύου ποδηλατοδρόμων. «Ευελπιστούμε να κάνουμε ακόμη ελκυστικότερη την πόλη μας», σημείωσε ο Π. Νίκας, προσθέτοντας πως είναι αναγκαία η ολοκλήρωση του άξονα Τσακώνας - Καλού Νερού μέχρι τον Πύργο και η βελτίωση του εσωτερικού οδικού δικτύου του Νομού, ώστε να διενεργούνται ευκολότερα οι εκδρομές, τις οποίες μπορούν να επιλέξουν οι τουρίστες κρουαζιέρας.

Επεσήμανε, ακόμη, τις Αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου για την ανάπτυξη του λιμένα Καλαμάτας με ΣΔΙΤ, τονίζοντας ότι το Κράτος αδυνατεί να ανταποκριθεί στον τομέα αυτό.

Προσδιόρισε, επίσης, ως στόχο της Καλαμάτας την εξυπηρέτηση στο μέλλον μεγάλου αριθμού κρουαζιεροπλοίων, υπενθυμίζοντας ότι στο πρόσφατο παρελθόν έφτασε να εξυπηρετεί μέχρι και 50 προσεγγίσεις ετησίως.

Ο Δήμαρχος απηύθυνε ευχαριστίες προς την Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας για τη συμμετοχή της, καθώς και προς όλους τους εκπροσώπους Υπηρεσιών και Φορέων, οι οποίοι έλαβαν μέρος στις εργασίες του συνεδρίου, τονίζοντας πως στόχος του Δήμου Καλαμάτας είναι να αξιοποιήσει τα συμπεράσματά του.

Σημειώνεται πως, στο πλαίσιο του συνεδρίου, ο Βασίλειος Πολίτης, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας MSI Hellas που ανέλαβε να εκπονήσει το σχέδιο ασφαλείας των λιμενικών εγκαταστάσεων της Καλαμάτας, επέδωσε στο Δήμαρχο το αναθεωρημένο σχέδιο ασφαλείας σύμφωνα με το διεθνή κώδικα ISPS.

Στο πλαίσιο του Συνεδρίου μίλησαν, ακόμη, η Αντιδήμαρχος Παναγιώτα Ντίντα, η Πρόεδρος του Τμήματος Μεσσηνίας του ΤΕΕ Νατάσα Κυριακοπούλου και ο Κεντρικός Λιμενάρχης Καλαμάτας Αντιπλοίαρχος Αντώνιος Δουμάνης.

Οι δρόμοι, η προβολή σε διεθνές επίπεδο και η αγάπη των ντόπιων για τον τόπο, είναι οι 3 βασικοί άξονες πάνω στους οποίους μπορεί να στηριχτεί η ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην Καλαμάτα.

Συμπερασματικά, η εκτίμηση είναι πως η Καλαμάτα αποτελεί ιδανική λύση για τον ελλιμενισμό mega yachts, για συνδυασμένες μεταφορές μεταξύ αεροδρομίου και λιμένα, για τη συνέργεια μεταξύ υδροπλάνων, αεροδρομίου και εθνικού δρόμου, για την ανάπτυξη της μικρής και μεγάλης κρουαζιέρας, με προϋπόθεση την προβολή της πόλης και των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της, τη βελτίωση των υποδομών στο λιμάνι και τους οδικούς άξονες, καθώς και την πολιτική προσέλκυσης ιδιωτικών κεφαλαίων.

Επισημαίνεται, τέλος, πως το απόγευμα του Σαββάτου 20 Οκτωβρίου, πραγματοποιήθηκε επίσκεψη όσων μετείχαν στο συνέδριο στο λιμένα Καλαμάτας, όπου βρίσκεται σε εξέλιξη η λήψη δειγμάτων από τον πυθμένα μέσω πλωτού γεωτρύπανου, που είναι αναγκαία για την επικαιροποίηση του master plan.
Κατά την επίσκεψη αυτή διαπιστώθηκε, μεταξύ άλλων, η δυνατότητα συνύπαρξης κρουαζιεροπλοίων και mega yachts, με τα κατάλληλα λιμενικά έργα, τα οποία πρέπει να συμπεριληφθούν στο υπό επικαιροποίηση master plan.

Κατά την επίσκεψη - αυτοψία που πραγματοποιήθηκε το απόγευμα του Σαββάτου στο λιμάνι της Καλαμάτας, βγήκε το συμπέρασμα ότι χρειάζονται σημαντικές παρεμβάσεις στις λιμενικές υποδομές της πόλης, οι οποίες θα πρέπει να κινούνται στη λογική της πολλαπλής εκμετάλλευσης τους, τόσο για την ακτοπλοΐα, την κρουαζιέρα, την μεταφορά φορτίων όσο και για την φιλοξενία μεγάλων σκαφών αναψυχής Mega yachts.

ΜΕΓΑΛΟ "ΑΓΚΑΘΙ" Η ΕΛΛΕΙΨΗ ΣΥΓΧΡΟΝΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΛΙΜΕΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΟΔΙΚΩΝ

Ο δήμος Καλαμάτας πρέπει να επιλέξει αποδοτικές πολιτικές προώθησης και οπωσδήποτε να τελειοποιηθεί το σύστημα ασφαλείας που υπάρχει αυτή τη στιγμή στο λιμάνι, ένας τομέας που οι ξένοι δίνουν ιδιαίτερη βαρύτητα.

Φυσικά μεγάλο "αγκάθι" είναι η έλλειψη σύγχρονων υποδομών, λιμενικών και κυρίως οδικών, αλλά και ο ανεπαρκής σχεδιασμός και προγραμματισμός για να εξελιχθεί το λιμάνι της Καλαμάτας σε προορισμό κρουαζιερόπλοιων.

Σίγουρα το λιμάνι της Καλαμάτας είναι ένα λιμάνι που έχει το ελκυστικό περιβάλλον που απαιτείται. Τα αξιοθέατα βρίσκονται σε κοντινή απόσταση, τα οποία πρέπει να συνδυαστούν σε ημερήσιες διαδρομές και σε οργανωμένες επισκέψεις και φυσικά χρειάζονται μεγάλες επενδύσεις στις λιμενικές υποδομές και μία σειρά άλλων παρεμβάσεων.

Δεν πρέπει να παραβλέπουμε ότι τα οικονομικά οφέλη της περιοχής θα εξαρτηθούν άμεσα από την τουριστική ωριμότητα που έχει η Καλαμάτα ως προορισμός και από τις πολιτικές που θα εφαρμοστούν, τόσο από την περιφέρεια όσο και από το δήμο, προκειμένου να επιφέρουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ωφέλεια.

Στα οικονομικά στοιχεία να προσθέσουμε ότι, αν το λιμάνι μιας περιοχής είναι home Port, κάθε επιβάτης ξοδεύει κατά μέσο όρο γύρω στα 100 ευρώ, ενώ αν είναι port of Call το ποσό αυτό ανέρχεται στα 50 ευρώ, στοιχεία που προκύπτουν από την μελέτη του ευρωπαϊκού συμβουλίου κρουαζιέρας.

Οι εφοπλιστές και οι εκπρόσωποι της κρουαζιέρας έθεσαν αρκετά ερωτήματα τόσο επί της επικαιροποίησης του Master Plan από το μελετητικό γραφείο με τον πολιτικό μηχανικό - λιμενολόγο (Marnet ATE) Δρ. Χαρίλαο Αντωνόπουλο να απαντά επί χάρτου, όσο και στο Δήμαρχο της πόλης, για να πάρουν πολιτικές τοποθετήσεις για τα σχέδιά του.

Σίγουρα υπάρχει ενδιαφέρον για να αξιοποιηθεί το λιμάνι της Καλαμάτας. Βεβαίως, πρέπει να προχωρήσει η επικαιροποίηση του Master Plan και να κατασκευαστούν δυο προβλήτες πρυμνοπαραβολής. Γίνεται αντιληπτό το λιμάνι ότι έχει συγκεκριμένη δυναμικότητα φιλοξενίας μεγάλων κρουαζιερόπλοιων, κυρίως άνω των 200 μέτρων, αφού έχει μικρό βάθος και μικρή "μπούκα"- είσοδο.


Η διαμόρφωση του Λιμανιού Καλαμάτας με προβλήτες [επέκταση με κρηπιδώματα στο "χιλιόμετρο"] και οι θέσεις για τα κρουαζιερόπλοια

Χαιρετισμό στο συνέδριο απηύθυναν η βουλευτής Γιώτα Κοζομπόλη, ο δήμαρχος Καλαμάτας Παναγιώτης Νίκας, και ο Κρίτων Βαλεράς εκ μέρους του υπουργείου Ναυτιλίας.

Θανάσης Πουλόπουλος

Δημοφιλέστερα

To Top