Αν και η φροντιστηριακή εκπαίδευση δεν αποτελεί αποκλειστικά ελληνικό φαινόμενο, είναι ωστόσο αναγκαία η υποστήριξη των μαθητών της ελληνικής σχολικής κοινότητας τόσο για την επιτυχή ανταπόκριση στις σχολικές υποχρεώσεις όσο και για την προετοιμασία τους για τις Πανελλήνιες εξετάσεις.
Το δίλημμα που τίθεται είναι ποια από τις δύο επιλογές της φροντιστηριακής εκπαίδευσης να προτιμήσω: Φροντιστήριο ή ιδιαίτερα μαθήματα;
Μία σύγκριση των δύο επιλογών παραθέτοντας τα πλεονεκτήματά και μειονεκτήματα τους θα ξεκαθαρίσει το τοπίο και θα βοηθήσει στη σωστή επιλογή, σύμφωνα πάντα και με τις ανάγκες του κάθε μαθητή.
Α. Περιβάλλον μαθήματος
-Φροντιστήρια: Το περιβάλλον είναι διαμορφωμένο κατάλληλα για χώρο μαθήματος και μελέτης, με άνετες και φωτεινές αίθουσες που προκαλούν θετική διάθεση στο μαθητή.
-Ιδιαίτερα μαθήματα: Τα ιδιαίτερα μαθήματα γίνονται κατά το πλείστων σε κάποιο χώρο του σπιτιού και συνήθως στο γραφείο του μαθητή. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη μονοτονία και την αδυναμία συγκέντρωσης του παιδιού, καθώς στερείται την ευκαιρία αλλαγής παραστάσεων. Παράλληλα τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας καταπιέζονται αφού θα πρέπει να διατηρήσουν την απαιτούμενη ησυχία.
- Στην περίπτωσή του Φροντιστηρίου Μ.Ε. Διακρότημα στην Καλαμάτα, θα στεγαστούμε στις σύγχρονες εγκαταστάσεις των Εκπαιδευτηρίων Μπουγά.
Β. Πρόγραμμα
-Φροντιστήρια: Στα φροντιστήρια υπάρχει σταθερό πρόγραμμα. Αυτό βοηθά τους μαθητές να αναπτύξουν τη συνέπεια, την πειθαρχία και να κατανοήσουν πως χρειάζεται σταθερή και εντατική προσπάθεια για την επίτευξη των στόχων τους.
-Ιδιαίτερα μαθήματα: Υπάρχει ευελιξία στο πρόγραμμα, κάτι που οδηγεί πολλές φορές στην ακύρωση των μαθημάτων και στην απώλεια πολλών διδακτικών ωρών.
- Στην περίπτωσή του Φροντιστηρίου Μ.Ε. Διακρότημα στην Καλαμάτα προβλέπεται πλάνο κάλυψης της ύλης εβδομαδιαίο, μηνιαίο, ετήσιο. Ενδεικτικά αναφέρουμε η προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ξεκινάει από τη Β’ Λυκείου.
Γ. Εκπαιδευτικό υλικό
-Φροντιστήρια: Στα φροντιστήρια παρέχεται οργανωμένα στους μαθητές ποιοτικό εκπαιδευτικό υλικό το οποίο αντλείται από βιβλία αναγνωρισμένων εκδοτικών οίκων
-Ιδιαίτερα: Στα ιδιαίτερα μαθήματα ο καθηγητής που κάνει το μάθημα χρησιμοποιεί δικές του φωτοτυπημένες σημειώσεις ή φωτοτυπίες από σχολικά βοηθήματα και μεγάλο μέρος χάνεται από τους μαθητές
- Στην περίπτωσή μας έχουμε υλικό από τις εκδόσεις του Φροντιστηριακού Ομίλου «Διακρότημα», για όλα τα μαθήματα στις βαθμίδες Γυμνασίου & Λυκείου.
Δ. Διαγωνίσματα
-Φροντιστήρια: Είναι αδιαμφισβήτητη η αποτελεσματική προετοιμασία των μαθητών και για τις ενδοσχολικές και για τις Πανελλαδικές εξετάσεις μέσω των φροντιστηρίων. Προσφέρουν οργανωμένα διαγωνίσματα και πραγματικές προσομοιώσεις εξετάσεων βοηθώντας έτσι το μαθητή να εξοικειωθεί με τη διαδικασία των εξετάσεων και τη διαχείριση του χρόνου και του άγχους.
-Ιδιαίτερα μαθήματα: Τα διαγωνίσματα είναι συνήθως φωτοτυπίες από κριτήρια αξιολόγησης από σχολικά βοηθήματα ή από διαγωνίσματα φροντιστηρίων αναρτημένα στο διαδίκτυο. Δεν μπορούν να προσφέρουν προσομοίωση εξετάσεων αφού ο μαθητής διαγωνίζεται μόνος του και χωρίς επιτήρηση.
- Στην περίπτωση μας δίνεται στο μαθητή πλάνο διαγωνισμάτων για όλη τη σχολική χρονιά. Τα διαγωνίσματα έρχονται από τον Όμιλο Διακρότημα και οι μαθητές γράφουν πανελληνίως τα ίδια θέματα. Επίσης καταχωρούμε ηλεκτρονικά τις βαθμολογίες και βλέπουμε στατιστικά στοιχεία από όλο τον Όμιλο, για την πορεία των μαθητών μας.
Ε. Εξατομικευμένη υποστήριξη των μαθητών
-Φροντιστήρια: Τα περισσότερα φροντιστήρια για να καλύψουν τις ατομικές ανάγκες κάθε μαθητή σχηματίζουν ολιγομελή και ομοιογενή τμήματα. Επίσης η διαδικασία γίνεται από καθηγητές καταρτισμένους και έμπειρους να εντοπίζουν και να αντιμετωπίζουν τις αδυναμίες κάθε μαθητή ξεχωριστά. Η διδασκαλία της μάθησης μέσα σε μικρές ομάδες με κλίμα υγιούς συναγωνισμού γίνεται πιο ενδιαφέρουσα και αποτελεσματική.
–Ιδιαίτερα μαθήματα: O καθηγητής παρέχει αποκλειστική υποστήριξη στο μαθητή του για κάθε απορία του. Έτσι όμως υπάρχει ο κίνδυνος να γίνει εξαρτημένος από τον καθηγητή να μην αυτενεργεί και να στερείτε τα θετικά αποτελέσματα της μάθησης μέσα σε μια ομάδα.
- Στην περίπτωσή μας, ο αριθμός των μαθητών κατά μ.ο ανά τμήμα δεν ξεπερνά τους 6.
ΣΤ. Κόστος
-Φροντιστήρια: Τα φροντιστήρια είναι κατά κανόνα πιο οικονομικά και προσιτά στις περισσότερες ελληνικές οικογένειες, αφού το κόστος μοιράζεται μεταξύ πολλών μαθητών .
–Ιδιαίτερα μαθήματα: Τα ιδιαίτερα μαθήματα έχουν συνήθως υψηλό κόστος, συχνά απρόσιτο και απαγορευτικό για τις περισσότερες οικογένειες.
- Στην περίπτωσή μας τα δίδακτρα, είναι προσαρμοσμένα στις οικονομικές δυνατότητες της μέσης αστικής οικογένειας.
Σε κάθε περίπτωση γίνεται αντιληπτό πως η επιλογή των φροντιστηρίων έναντι των ιδιαιτέρων μαθημάτων αποτελεί πιο ασφαλή και αποτελεσματική επιλογή.
Γέροντας Νικ.
ΠΕ Μαθηματικός
Δ/ντης Απογευματινής Ζώνης
Εκπαιδευτηρίων Μπουγά