Τουρισμός

Στα χαρτιά παραμένει μετά από 13 έτη η δημιουργία υδατοδρομίων

Τέσσερα χρόνια και τρεις μήνες μετά την ψήφιση του νόμου 4146 το 2013 για τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις, που προέβλεπε την επιτάχυνση των αδειοδοτήσεων για τα υδατοδρόμια των υδροπλάνων, η αγορά αυτή παραμένει... στα χαρτιά.
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, όμως, το επόμενο διάστημα αναμένεται να κατατεθεί τελικά το σχετικό νομοσχέδιο για τα υδατοδρόμια.

Το ζήτημα των υδροπλάνων αποτελεί ένα θλιβερό κεφάλαιο για τις ελληνικές αεροπορικές μεταφορές, παρά το γεγονός πως η χώρα είναι ιδανική για την ανάπτυξή τους και την εξυπηρέτηση των ξένων και όχι μόνον τουριστών.

Οι πρώτες πτήσεις είχαν ξεκινήσει το 2004, λίγο μετά τους Ολυμπιακούς, από την Air Sea Lines (και με Καναδούς μετόχους) και με κεντρικό υδατοδρόμιο στο Φάληρο.
Ομως, τα προβλήματα που αντιμετώπισε, γραφειοκρατικά και άλλα, ήταν πολλά και έτσι υπολειτούργησε σε σχέση με τους αρχικούς της σχεδιασμούς έως το 2009, οπότε και έκλεισε.

Οι ξύλινες ράμπες για να βγαίνουν έξω τα υδροπλάνα παραμένουν εκεί ακόμα και σήμερα (χρησιμοποιούνται από τον ιστιοπλοϊκό όμιλο Καλλιθέας) μνημείο του ναυαγίου τους. Κάποιες πτήσεις γίνονταν και στο Ιόνιο με έδρα την Κέρκυρα, αλλά ουδέποτε αναπτύχθηκαν οι αερομεταφορές αυτές σε πραγματική εναλλακτική.

Τώρα το θέμα, σύμφωνα με πηγές της αντιπροεδρίας της κυβέρνησης, συζητήθηκε σε πρόσφατη συνεδρίαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ), το οποίο ενημερώθηκε ότι διευθετήθηκαν οι τελευταίες εκκρεμότητες για το νομοσχέδιο των υδατοδρομίων.

Με βάση αυτές τις πηγές «έγινε η αναγκαία εναρμόνιση του νομοσχεδίου με τις διατάξεις του νόμου για την αναδιάρθρωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, ούτως ώστε να περιληφθούν και θέματα υδροπλάνων και προχώρησε η ενσωμάτωση παρατηρήσεων από τη δημόσια διαβούλευση (σ.σ. που “τρέχει” εδώ και ένα έτος) και η διαδικασία επίλυσης διαδικαστικών ζητημάτων, ενώ πρόσφατα ήρθε το πράσινο φως από την αρμόδια Γενική Διεύθυνση Μεταφορών και Κινητικότητας της Ε.Ε.».

Σύμφωνα με πληροφορίες, προβλέπεται πως η δημιουργία υδατοδρομίων μπορεί να υπαχθεί στο πλαίσιο των στρατηγικών επενδύσεων, αλλά και στο πλαίσιο των Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα.

Αρμόδια υπηρεσία για την υποβολή των αιτήσεων, για την κίνηση της προβλεπόμενης διαδικασίας και τελικώς για την έκδοση της άδειας λειτουργίας υδατοδρομίων ορίζεται το Τμήμα Εναερίων Μεταφορών-Αξιοποίησης Αεροδρομίων της Γενικής Γραμματείας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Η προσθαλάσσωση και αποθαλάσσωση αεροσκαφών στα υδατοδρόμια θα επιτρέπεται, με την προϋπόθεση ότι τα αναχωρούντα αεροσκάφη έχουν υποβάλει το προβλεπόμενο από τους κανονισμούς σχέδιο πτήσης.

Οι υπηρεσίες ελέγχου εναερίου κυκλοφορίας της ΥΠΑ θα είναι υπεύθυνες για την παροχή πληροφοριών πτήσης.

Στην αγορά, πάντως, επικρατεί σοβαρότατος προβληματισμός για την προοπτική ανάπτυξης βιώσιμων αερομεταφορών με υδροπλάνα τόσο λόγω του κόστους των κομίστρων –που πρέπει και να είναι ελκυστικό στους επιβάτες και να επιτρέπει αποσβέσεις της απαιτούμενης επένδυσης– όσο και λόγω του περιορισμού της δυνατότητας πτήσεων μόνο σε τακτικά δρομολόγια και όχι με το μοντέλο «ιπτάμενων ταξί».

Επιπροσθέτως, άλλες πλευρές επισημαίνουν πως λόγω της αυξημένης θαλάσσιας κυκλοφορίας στο νησιωτικό σύμπλεγμα της χώρας απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή για την αποφυγή συμβάντων.
Πάνω απ’ όλα, όμως, εκτιμάται πως το σύστημα που επιχειρείται να θεσμοθετηθεί παραμένει έντονα γραφειοκρατικό και στερείται κινήτρων για την προσέλκυση εταιρειών που θα λειτουργήσουν αερογραμμές υδροπλάνων.
«Τα νομοσχέδια αυτά αντιμετωπίζουν μόνον το θέμα της ίδρυσης και αδειοδότησης αεροδρομίων και όχι της λειτουργίας αεροπορικών εταιρειών με επαρκή τρόπο», σχολιάζουν παράγοντες της αγοράς.

Να σημειωθεί πως μέχρι σήμερα η ελληνική πολιτεία έχει αδειοδοτήσει ήδη τρία υδατοδρόμια σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα, αλλά δεν έχει προχωρήσει πολλές αιτήσεις για άλλα.

Δύο ιδιωτικές εταιρείες δραστηριοποιούνται στον χώρο της αδειοδότησης, ενώ μένει να φανεί αν, ποιες και πότε θα πάρουν την απόφαση –και τις σχετικές άδειες– να ξεκινήσουν τακτικά δρομολόγια, κάτι που δεν αναμένεται πάντως να γίνει σε καμία περίπτωση πριν από το 2018.

Οι 19 αιτήσεις που εξετάζονται είναι για τις περιοχές: Αγία Μαρίνα Γραμματικού, Ρέθυμνο, Αλόννησος, Σκύρος, Σκόπελος, Πάτμος, Βόλος, Τήνος, Λαύριο, Πάτρα, Ζάκυνθος, Αμφιλοχία, Σούδα, Θεσσαλονίκη, Καλαμάτα, Σητεία, Σίφνος, Ηράκλειο, Χίος.

Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου προετοιμάζει τεχνικό φάκελο για την αδειοδότηση 26 υδατοδρομίων σε νησιά του Νότιου Αιγαίου.

Καλαμάτα και Πύλος θέλουν υδατοδρόμιο

Τον Απρίλιο του 2015 κατατέθηκε στο υπουργείο Μεταφορών από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Καλαμάτας και τη Hellenic Seaplanes ο φάκελος για άδεια λειτουργίας υδατοδρομίου στη μεσσηνιακή πρωτεύουσα.

Είχε ανακοινωθεί ο φιλόδοξος στόχος να λειτουργήσει το περσινό καλοκαίρι ως το πρώτο υδατοδρόμιο στην Περιφέρεια Πελοποννήσου, αποτελώντας την κεντρική βάση του δικτύου στην Νότια Ελλάδα, όπου θα ξεκινάνε δεκάδες προορισμοί.

Τότε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Hellenic Seaplanes S.A. Νικόλας Χαραλάμπους, είχε δηλώσει ότι «σύντομα θα έχουμε ένα βιώσιμο δίκτυο υδατοδρομίων, που θα δώσει μια νέα πνοή στην διασύνδεση όλης της Ελλάδας», ενώ ο δήμαρχος Καλαμάτας Παναγιώτης Νίκας είχε τονίσει, μεταξύ άλλων, ότι «η ίδρυση υδατοδρομίου στην Καλαμάτα, δημιουργεί μια σημαντική αναπτυξιακή προοπτική.

Ενα χρόνο μετά, τον Μαϊο του 2016 ανατέθηκε στην εταιρία «Ελληνικά Υδατοδρόμια» η αδειοδότηση του υδατοδρομίου Πύλου.
Μέσω του υδατοδρομίου της Πύλου, εκτός των άλλων, θα εξυπηρετούνται και πτήσεις για τη μεταφορά επιβατών από/και προς άλλους τουριστικούς προορισμούς (π.χ. προς Κρήτη, Ιόνιο, Κυκλάδες), καθώς και προς άλλους σημαντικούς προορισμούς-πόλεις της Πελοποννήσου (Πάτρα, Κόρινθο, Κατάκολο, Ναύπλιο, κ.λπ.).

Ακόμα, θα πραγματοποιούνται περιηγητικές πτήσεις (Sightseeing) προς τα αξιοθέατα της περιοχής, ενώ θα καλύπτονται και αεροπορικές μεταφορές ειδικού σκοπού (νοσοκομειακές, cargo κ.λ.π).

Επιπλέον, η γεωγραφική θέση της Πύλου εξασφαλίζει την εύκολη σύνδεση του υδατοδρομίου με το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, μέσω πτήσεων που θα πραγματοποιούνται με αμφίβια Υδροπλάνα.

Οι τουρίστες, φτάνοντας στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας, θα έχουν τη δυνατότητα να επιβιβάζονται σε υδροπλάνο και με πτήση ολιγόλεπτης διάρκειας να βρίσκονται στην Πύλο.

Ο Δήμαρχος Πύλου- Νέστορος Δημήτρης Καφαντάρης είχε δηλώσει ότι "Η αδειοδότηση του υδατοδρομίου στο Δήμο μας, σηματοδοτεί μια καινούργια προοπτική ανάπτυξης του Τουρισμού και κατ' επέκταση της τοπικής οικονομίας. Ένα όνειρό μας γίνεται πραγματικότητα, κάνοντάς μας πιο αισιόδοξους για το μέλλον και τον τόπο μας", ενώ από την πλευρά του ο Πρόεδρος της εταιρείας «Ελληνικά Υδατοδρόμια», Τάσος Γκόβας, είχε δηλώσει: «Ως εταιρεία, πιστεύουμε ότι ο ρόλος του υδατοδρομίου της Πύλου θα είναι κομβικός για την βιώσιμη λειτουργία των υδροπλάνων στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Ελλάδας.
Η Πύλος αποτελεί αδιαμφισβήτητα ένα εξαιρετικό τουριστικό προορισμό, ο οποίος αναπτύσσεται με προγραμματισμό, δίνοντας έμφαση σε ποιοτικά χαρακτηριστικά, όπως είναι η αειφόρος ανάπτυξη». «Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, ταιριάζει απόλυτα η λειτουργία του υδατοδρομίου, ενός συγκοινωνιακού μοντέλου που δεν απαιτεί βαριές κατασκευές και είναι πολύ φιλικό προς το φυσικό περιβάλλον», πρόσθεσε ο κ. Γκόβας.

Σήμερα είναι Ιούλιος του 2017 και δεν είδαμε να εφαρμόζεται κάτι από όλα τα παραπάνω, λόγω της γενικότερης απραξίας κι ας ελπίσουμε κάτι να αλλάξει στον ορίζοντα γιατί είναι και τα δυο, σημαντικά έργα τουριστικής ανάπτυξης.

Mε πληροφορίες από την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Δημοφιλέστερα

To Top