ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σκρέκας σε Χαρίτση για φυσικό αέριο: Δύσκολο να πάρουν φυσικό αέριο Καλαμάτα και Σπάρτη από το Δημόσιο δίκτυο διανομής

ΣΚΡΕΚΑΣ: “Η ΡΑΕ αποδέσμευσε τις περιοχές από το πρόγραμμα ανάπτυξης της ΔΕΔΑ”

ΠΑΕΙ ΠΙΣΩ Ο ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΜΕ ΝΕΑ ΜΕΛΕΤΗ – ΔΥΣΚΟΛΟ ΝΑ ΠΑΡΟΥΝ ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ ΚΑΛΑΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΠΑΡΤΗ ΑΠΟ ΤΗ ΔΗΜΟΣΙΟ ΔΙΚΤΥΟ ΔΙΑΝΟΜΗΣ ΟΙ ΟΜΙΛΙΕΣ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ

Συζητήθηκε σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής η επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Μεσσηνίας του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία Αλέξη Χαρίτση προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με θέμα: «Σε καθεστώς αποκλεισμού από την επέκταση των δικτύων φυσικού αερίου η Περιφέρεια Πελοποννήσου».

Στην αρχική του τοποθέτηση και στην διατύπωση της ερώτησης, ο Αλέξης Χαρίτσης, τόνισε:
“Καλησπέρα, κύριε Υπουργέ. Θα μου επιτρέψετε να ξεκινήσω με ένα σύντομο ιστορικό της υπόθεσης, διότι θεωρώ ότι υπάρχει ένα σημαντικό έλλειμμα ενημέρωσης σε σχέση με αυτό το ζήτημα. Η επέκταση των δικτύων του φυσικού αερίου στην περιφέρεια της Πελοποννήσου και συγκεκριμένα στις έξι μεγάλες πόλεις (Κόρινθος, Άργος, Ναύπλιο, Τρίπολη, Σπάρτη και Καλαμάτα) είναι μια διαδικασία η οποία ξεκίνησε με το σχεδιασμό της ΔΕΔΑ επί κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ το 2018 και αφορούσε στην κατασκευή δικτύων σε ποσοστό 60% του οδικού δικτύου αυτών των πόλεων.
Το έργο αυτό με προϋπολογισμό 35 εκατομμύρια ευρώ θα προσέφερε με μηδενικά τέλη σύνδεση στους καταναλωτές και οικιακούς και επαγγελματικούς και νοικοκυριά και επιχειρήσεις, δηλαδή ιδιαίτερα χαμηλό κόστος χρήσης. Πέρυσι, δυστυχώς, με μια βιαστική απόφαση η ΡΑΕ, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, αποφάσισε την απένταξη του συγκεκριμένου έργου.

Παράλληλα σύμφωνα και με τη λογική των ιδιωτικοποιήσεων που διέπει συνολικά τη σημερινή Κυβέρνηση, σε στρατηγικούς τομείς ενέργειας, εταιρεία ιδιωτικών συμφερόντων έχει λάβει άδεια διανομής φυσικού αερίου για την Κόρινθο, την Τρίπολη και τη Μεγαλόπολη. Προκαλούνται, λοιπόν, ερωτήματα τόσο για τα κριτήρια επιλογής του ιδιώτη παρόχου χωρίς διαγωνιστική διαδικασία, αλλά και για την τελική τιμή πώλησης στους καταναλωτές οικιακούς και βιομηχανικούς.

Παράλληλα, κύριε Υπουργέ, το ίδιο διάστημα η περιφέρεια της Πελοποννήσου κατά τη διάρκεια της δημόσιας διαβούλευσης της ΡΑΕ για την ανάπτυξη του δικτύου διανομής της ΔΕΔΑ επιβεβαίωσε την πρόθεσή της να εκδώσει πρόσκληση ειδικά για την ΔΕΔΑ για την ένταξη των σχετικών έργων στο ΠΕΠ Πελοποννήσου με προϋπολογισμό 20 εκατομμυρίων ευρώ.
Σε αυτό το πλαίσιο και δεδομένου ότι η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας προτίθεται να εκχωρήσει το σύνολο της δημόσιας συμμετοχής στο δίκτυο του φυσικού αερίου με την πώληση της ΔΕΠΑ Υποδομών και της ΔΕΠΑ Εμπορίας, σύμφωνα με τις πληροφορίες -από το δημοσιεύματα το λέω- η τελική φάση φαίνεται ότι θα ολοκληρωθεί το ερχόμενο φθινόπωρο.

Αναδεικνύεται λοιπόν εδώ ο κίνδυνος να μείνουν εκτός του δικτύου παροχής φυσικού αερίου σημαντικές πόλεις, όπως είναι η Καλαμάτα, η Σπάρτη, το Ναύπλιο, αλλά και βεβαίως με συνέπεια να αυξηθεί το κόστος σύνδεσης για τους τελικούς καταναλωτές.

Ενδεικτικό του αλαλούμ που υπάρχει αυτή τη στιγμή είναι το γεγονός ότι μετά την αρνητική έκβαση που είχε η αίτηση που είχε υποβάλει η ΔΕΔΑ για την αναθεώρηση της απόφασης της ΡΑΕ να απεντάξει την Πελοπόννησο από το πρόγραμμα ανάπτυξης των δικτύων αερίου της εταιρείας. Ακολούθησε στη συνέχεια η ΔΕΔΑ τη νομική οδό, έχοντας ήδη προσφύγει ήδη στο Διοικητικό Εφετείο, ενώ η Περιφέρεια της Πελοποννήσου έχει καταθέσει κι αυτή τρεις ενστάσεις κατά της ίδιας απόφασης της ΡΑΕ.

Κατόπιν όλων αυτών, φαίνεται ότι αυτή τη στιγμή που μιλάμε ο σχεδιασμός επέκτασης του δικτύου του φυσικού αερίου στις βασικές πόλεις της Πελοποννήσου βρίσκεται στον αέρα, με αποτέλεσμα να παραμένουν αναπάντητα πολύ κρίσιμα ερωτήματα σε σχέση με το ποιες πόλεις θα αφορά αυτή η επέκταση, ποιος θα είναι ο τρόπος τροφοδότησης και μεταφοράς και κυρίως ποιες θα είναι οι επιβαρύνσεις για τον τελικό καταναλωτή.

Κύριε Υπουργέ, η ανάπτυξη των δικτύων φυσικού αερίου, όπως αυτό έχει επιβεβαιωθεί και από τις τοποθετήσεις των τοπικών Επιμελητηρίων και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά και όλων των φορέων της περιοχής είναι μια σημαντική αναπτυξιακή προοπτική, η οποία θα διευκολύνει την καθημερινή διαβίωση των πολιτών στην Πελοπόννησο, των επιχειρήσεων, τη δραστηριότητα της τοπικής βιομηχανίας και βιοτεχνίας, της αγροτικής παραγωγής, καθώς και των δομών υγείας και εκπαίδευσης.

Όμως η Περιφέρεια Πελοποννήσου αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε καθεστώς αποκλεισμού και γι’ αυτό εγώ σας θέτω κάποια πολύ συγκεκριμένα σαφή ερωτήματα και παρακαλώ πολύ να υπάρξουν και σαφείς απαντήσεις από τη δική σας την πλευρά.

-Είναι λοιπόν σε ισχύ ο προγραμματισμός της ΔΕΔΑ για τις έξι πόλεις της Περιφέρειας Πελοποννήσου;
-Σε ποιες πόλεις και με ποια χρέωση προγραμματίζεται η ανάπτυξη των δικτύων του φυσικού αερίου μέχρι και το 2023; Πώς θα διασφαλιστεί, κύριε Υπουργέ, το κοινωνικό και οικονομικό όφελος για την περιοχή από την αξιοποίηση των πόρων αυτού του κονδυλίου των 20 εκατομμυρίων ευρώ από το περιφερειακό επιχειρησιακό πρόγραμμα της Περιφέρειας Πελοποννήσου;
-Ποιες δεσμεύσεις θα αναλάβει ο ιδιώτης μέτοχος που θα προκύψει στη ΔΕΠΑ Υποδομών, άρα και στη ΔΕΔΑ, για την ανάπτυξη δικτύων σε ενεργειακά αποκλεισμένες περιοχές ή σε περιοχές οι οποίες δεν καλύπτουν ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια για την ανάπτυξη του δικτύου;

Είναι ερωτήματα τα οποία απασχολούν την κοινωνία. Είναι ένα ζήτημα που στην τοπική επικαιρότητα, όπως γνωρίζετε πάρα πολύ καλά, έχει κεντρική θέση εδώ και πάρα πολύ καιρό. Νομίζω ότι είναι μια ευκαιρία με τη συγκεκριμένη επίκαιρη ερώτηση να δώσετε ξεκάθαρες απαντήσεις. Σας ευχαριστώ πολύ.

Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΚΡΕΚΑ

Στη συνέχεια τον λόγο πήρε ο Κώστας Σκρέκας, Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, απαντώντας: Εν πολλοίς, κύριε συνάδελφε, κάποιες από τις ερωτήσεις που μου απευθύνατε, τις απαντήσατε ήδη με την τοποθέτησή σας.
Επιτρέψτε μου κατ’ αρχήν να πω δύο πράγματα για τον ρόλο του φυσικού αερίου στην ενεργειακή στρατηγική που έχει σχεδιάσει και σήμερα υλοποιεί η Κυβέρνησή μας. Θέλω να πω ότι η ελληνική Κυβέρνηση και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός έχουν αποφασίσει, έχουν σχεδιάσει και σήμερα υλοποιούν ένα από τα πιο φιλόδοξα ενεργειακά προγράμματα στην Ευρώπη, με πολύ φιλόδοξους στόχους, πολλές φορές πάνω από τους ευρωπαϊκούς και με αποφάσεις, οι οποίες πραγματικά δείχνουν ότι η Ελλάδα μπορεί να πρωτοπορήσει, όπως έγινε και με την πανδημία του κορωνοϊού. Γιατί πραγματικά μπορούμε όλοι οι Έλληνες να διαπιστώσουμε ότι υπάρχει και μία άλλη Ελλάδα, μία Ελλάδα που μπορούμε να την έχουμε, όταν αποφασίσουμε, όταν σχεδιάσουμε σωστά και τελικά όταν υλοποιήσουμε με τον καλύτερο τρόπο.
Επιτρέψτε μου να πω, παίρνοντας αφορμή βέβαια από την πανδημία του κορωνοϊού και τον τρόπο με τον οποίο την έχουμε διαχειριστεί ως ελληνική Κυβέρνηση, αλλά και από το εμβολιαστικό πρόγραμμα, πως πιστεύω ότι όλοι όσοι βρισκόμαστε σήμερα παρόντες εδώ στην Αίθουσα, που έχουμε εμβολιαστεί, είδαμε μία άλλη Ελλάδα, όταν πήγαμε να εμβολιαστούμε. Είδαμε τον τρόπο με τον οποίο οργανώθηκε ο εμβολιασμός, χωρίς ταλαιπωρία για τους πολίτες, πολύ γρήγορα, πολύ έγκαιρα.
Είναι αυτό το οποίο θέλουν οι Έλληνες. Αυτό δεν νομίζω ότι έχει χρώματα ή παρατάξεις. Είναι κάτι για το οποίο πρέπει όλοι να προσπαθούμε από το πρωί ως το βράδυ. Οι άνθρωποι που ασχολούμαστε με την πολιτική τουλάχιστον και πολλές φορές με την εμπιστοσύνη του λαού βρισκόμαστε σε θέση ευθύνης, πρέπει όλοι να το έχουμε στο μυαλό μας, ώστε να το πετύχουμε και να το αφήσουμε βέβαια και στους επόμενους, όταν αυτοί έρχονται.
Από εκεί και πέρα, θέλω να σας πω ότι πράγματι στην ενεργειακή στρατηγική που υλοποιούμε, το φυσικό αέριο παίζει πολύ σημαντικό ρόλο, γιατί είναι ένα αέριο που αντικαθιστά τον λιγνίτη. Μια ηλεκτρική μεγαβατώρα, όταν παράγεται από τον λιγνίτη εκπέμπει στην ατμόσφαιρα έως και τρεις φορές περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα απ’ ό,τι το φυσικό αέριο. Άρα, καταλαβαίνουμε ότι αντικαθιστώντας τον λιγνίτη με το φυσικό αέριο, πετυχαίνουμε πολύ λιγότερες επιπτώσεις στην ατμόσφαιρα και άρα βοηθούμε στο να αντιμετωπίσουμε τα αίτια που προκαλούν την κλιματική αλλαγή και αυτή στη συνέχεια την κλιματική κρίση, που είναι φυσικά το διοξείδιο του άνθρακα.
Βλέποντας δυστυχώς τι επιπτώσεις είχε στον πλανήτη μία κρίση, μια υγειονομική κρίση, όταν αυτή τον βρήκε απροετοίμαστο, καταλαβαίνουμε ότι δεν πρέπει και δεν έχουμε το δικαίωμα να αφήσουμε απροετοίμαστο τον πλανήτη στην επόμενη κρίση, που είναι η κλιματική κρίση. Γι’ αυτό τον λόγο εμείς προωθούμε ένα πολύ φιλόδοξο επενδυτικό πρόγραμμα για την ανάπτυξη και την περαιτέρω διείσδυση του φυσικού αερίου στην ελληνική οικονομία και στην ελληνική κοινωνία.
Προχθές βρεθήκαμε με τον Πρωθυπουργό, τον Κυριάκο Μητσοτάκη στην Ξάνθη, όπου από εκεί έγινε η παρουσίαση του φιλόδοξου προγράμματος της ΔΕΔΑ, η οποία θα επενδύσει άνω των 500 εκατομμυρίων ευρώ το επόμενο χρονικό διάστημα μέχρι το 2030 για την επέκταση των δικτύων διανομής φυσικού αερίου. Με αυτόν τον τρόπο θα δώσουμε σε δεκάδες χιλιάδες, εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά τη δυνατότητα να έχουν πρόσβαση σε φυσικό αέριο και έτσι να μειώσουν και τον λογαριασμό της ενέργειας για να θερμάνουν το σπίτι τους, αλλά και να έχουν χαμηλότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και φυσικά να δημιουργηθούν και πολλές χιλιάδες θέσεις εργασίας κατά τη φάση της κατασκευής αυτών των δικτύων, αλλά και πολλές βιώσιμες θέσεις εργασίας για τη συντήρηση και τη διαχείριση του δικτύου στη φάση της λειτουργίας του.
Πάνω από 300 εκατομμύρια ευρώ θα επενδυθούν από την ΕΔΑ Αττικής και την ΕΔΑ Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας και επίσης για την αύξηση, την περαιτέρω διείσδυση του φυσικού αερίου στην ελληνική κοινωνία και βέβαια στην οικονομία. Πολλές επαγγελματικές μονάδες, βιοτεχνίες, βιομηχανίες, θερμοκήπια, άρα και μονάδες του μεταποιητικού και της μεταποίησης, αλλά και του πρωτογενή τομέα βλέπουν να μειώνεται το κόστος ενέργειας, να διευκολύνεται η δουλειά τους και βέβαια να μειώνεται και το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα.
Επειδή ολοκληρώθηκε ο χρόνος της πρωτολογίας μου, επιτρέψτε μου να σας απαντήσω στη δευτερολογία σε όσα ρωτήσατε συγκεκριμένα.

Τον λόγο πήρε ο κ. Χαρίτσης για τη δευτερολογία του:

Κύριε Υπουργέ, κάνατε μία ανάλυση για τα οφέλη του φυσικού αερίου -και δεν έχω λόγο να διαφωνήσω μαζί σας- ως ένα μεταβατικό πόρο στην πορεία προς την απολιγνιτοποίηση και την πλήρη απανθρακοποίηση του ενεργειακού μας μείγματος και της οικονομίας συνολικότερα. Προφανώς το φυσικό αέριο έχει να παίξει έναν σημαντικό ρόλο για το μεσοδιάστημα, μέχρι να φτάσουμε στην πλήρη απανθρακοποίηση. Μα, γι’ αυτό ακριβώς συζητάμε εδώ πέρα, για το πώς θα γίνει αυτή η επέκταση του δικτύου για να επωφεληθούν νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Όμως δυστυχώς δεν άκουσα ούτε μία λέξη για το συγκεκριμένο ερώτημα που σας θέτω σε σχέση με το τι γίνεται στην Περιφέρεια της Πελοποννήσου. Γιατί πράγματι άκουσα τον Πρωθυπουργό στην Ξάνθη προχθές να μιλάει για το πρόγραμμα της ΔΕΔΑ συνολικά, να λέει για τις πόλεις της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, να λέει για τις θέσεις εργασίας στην περιοχή.
Δεν έχω ακούσει τίποτα για την Πελοπόννησο όμως. Αυτό το οποίο έχουμε δει δυστυχώς μέχρι στιγμής είναι γενικόλογες υποσχέσεις και έχουμε δει και τη δραστηριοποίηση μιας συγκεκριμένης ιδιωτικής εταιρείας στην Πελοπόννησο. Και όλο αυτό το πλαίσιο έχει δημιουργήσει μια πάρα πολύ μεγάλη αμφιβολία και μια ανασφάλεια στους πολίτες της περιοχής.
Επαναλαμβάνω λοιπόν το ερώτημα. Τι γίνεται στην Πελοπόννησο; Τι θα γίνει με τις έξι πόλεις, για τις οποίες ο σχεδιασμός του 2018 της ΔΕΔΑ προέβλεπε ότι θα ενταχθούν στο πρόγραμμα επέκτασης του δικτύου φυσικού αερίου; Τι θα γίνει με τα χρήματα της Περιφέρειας; Θα τα διασφαλίσουμε αυτά τα 20 εκατομμύρια ή θα κινδυνεύσουμε να τα χάσουμε από αυτό το πολύ σημαντικό έργο; Και ποιες είναι βεβαίως οι δεσμεύσεις του ιδιώτη, όταν σύμφωνα με τον ν. 4643/19, που ψήφισε η Κυβέρνησή σας, δεν υπάρχει καμία ουσιαστική πρόνοια για δεσμεύσεις του ιδιώτη που θα αναλάβει τη ΔΕΠΑ Υποδομών, άρα και τη ΔΕΔΑ, σε σχέση με το ελάχιστο ποσοστό κάλυψης της ελληνικής επικράτειας από δίκτυα φυσικού αερίου;
Για να το πω πάρα πολύ απλά, μπορεί ο ιδιώτης να θεωρήσει ότι η επέκταση του δικτύου δεν είναι συμφέρουσα σε συγκεκριμένες περιοχές, σε περιοχές οι οποίες μπορεί κοινωνικά, οικονομικά, αναπτυξιακά να είναι πολύ κρίσιμες για εμάς, πολύ κρίσιμες για τις τοπικές κοινωνίες και άρα, να μπλοκάρει αυτήν την επέκταση του δικτύου.
Θεωρώ ότι είναι πάρα πολύ κρίσιμο να δοθούν απαντήσεις από τη μεριά σας για να γνωρίζουν και οι πολίτες της Πελοποννήσου αν τελικά θα προχωρήσει η διαδικασία της επέκτασης του δικτύου. Να γνωρίζουν οι επιχειρήσεις της περιοχής αν θα καρπωθούν τα οικονομικά οφέλη από την αξιοποίηση του συγκεκριμένου καυσίμου.
Δυστυχώς, αυτή τη στιγμή όλο το πρόγραμμα βρίσκεται στον «αέρα» και στην πρωτομιλία σας δεν άκουσα κάποια σαφή απάντηση ειδικά για την Πελοπόννησο. Περιμένω στη δευτερολογία σας να έχω μια πιο ξεκάθαρη εικόνα από τη μεριά σας.

Στη συνέχεια ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, τοποθετήθηκε ως εξής:

Επιτρέψτε μου να αναφέρω το ιστορικό το οποίο έχει λάβει χώρα στην περιοχή της Πελοποννήσου, πάντα έχοντας υπόψη ότι εμείς ως Κυβέρνηση θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν για να επεκταθεί το φυσικό αέριο και να μπορέσουν να έχουν όλο και περισσότερα νοικοκυριά πρόσβαση σε αυτό, αλλά και επιχειρήσεις.
Να πω, λοιπόν, ότι πράγματι η Δημόσια Επιχείρηση Δικτύων Διανομής Αερίου, η ΔΕΔΑ, είναι ο διαχειριστής του δικτύου διανομής λοιπής Ελλάδας, ήτοι όλων των περιοχών πλην Αττικής, Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας. Αυτή τη στιγμή η ΔΕΔΑ κατέχει άδειες διανομής και διαχείρισης δικτύου διανομής που έχει χορηγήσει η ΡΑΕ και σύμφωνα με την προαναφερθείσα άδεια διανομής, το υφιστάμενο δίκτυο διανομής στην Περιφέρεια Πελοποννήσου, το οποίο κατασκευάζεται και θα διαχειρίζεται από τη ΔΕΔΑ, αποτελείται από είκοσι τρεισήμισι χιλιόμετρα δικτύου μέσης πίεσης στην περιοχή της Κορίνθου, Άγιοι Θεόδωροι και Δήμος Λουτρακίου. Η χορήγηση της άδειας διανομής περιλαμβάνει την έγκριση ενός αρχικού πενταετούς προγράμματος ανάπτυξης, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος αυτής.

Στο αρχικό πρόγραμμα ανάπτυξης της ΔΕΔΑ για την περίοδο 2018-2022, το οποίο είχε εγκριθεί με την άδεια διανομής, προβλεπόταν η ανάπτυξη δικτύου διανομής στους εξής δήμους της Περιφέρειας Πελοποννήσου: Στον Δήμο Κορίνθου της Περιφερειακής Ενότητας Κορινθίας, στον Δήμο Τρίπολης στη Περιφερειακή Ενότητα Αρκαδίας, στον Δήμο Καλαμάτας στην Περιφερειακή Ενότητα Μεσσηνίας, στον Δήμο Σπάρτης στην Περιφερειακή Ενότητα Λακωνίας και στους Δήμους Άργους, Μυκηνών και Ναυπλιέων στην Περιφερειακή Ενότητα Αργολίδος. Αυτό λοιπόν υπήρχε και είχε γίνει το 2018-2022.
ΑΛΕΞΗΣ ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Το 2018 έγινε αυτό το σχέδιο.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΚΡΕΚΑΣ (Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας): Να πούμε ότι στα δίκτυα διανομής στους Δήμους Καλαμάτας και Σπάρτης προβλεπόταν ο εφοδιασμός τους με LNG, ενώ για τα δίκτυα των Δήμων Κορίνθου, Τριπόλεως και Άργους-Ναυπλίου η διασύνδεσή τους με το εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου.
Τελικά, σύμφωνα με τους όρους των αδειών που έχουν χορηγηθεί, ο διαχειριστής όφειλε να αναπτύσσει το δίκτυο διανομής σύμφωνα με το εκάστοτε εγκεκριμένο πενταετές πρόγραμμα ανάπτυξης. Έπρεπε, λοιπόν, η ΔΕΔΑ, σύμφωνα με το πρόγραμμα το οποίο είχε καταθέσει και είχε εγκριθεί και το οποίο υποβάλλεται επικαιροποιημένο ετησίως το αργότερο ως την 1η Νοεμβρίου κάθε έτους, να προχωρήσει στις επενδύσεις.
Ο κάτοχος της άδειας έχει υποχρέωση να γνωστοποιήσει το γεγονός στη ΡΑΕ, συνυποβάλλοντας ειδικά αιτιολογημένη αίτηση για τις αιτίες της καθυστέρησης και τις ενέργειες στις οποίες θα προβεί προς την αντιμετώπιση αυτών. Στο πλαίσιο αυτών των υποχρεώσεων η ΔΕΔΑ μεν υπέβαλε επικαιροποιημένο πρόγραμμα ανάπτυξης, το οποίο είχε τροποποιηθεί, όμως, σε μεγάλο βαθμό και με πολύ μεγάλες καθυστερήσεις σε σχέση με το αρχικό πρόγραμμα το οποίο είχε καταθέσει και είχε εγκριθεί, αλλά με αιτίες που, σύμφωνα με τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, δεν δικαιολογούσαν αυτή την άνω των δεκαοκτώ μηνών καθυστέρηση στην υλοποίηση του προγράμματος.

Έτσι, η Αρχή, θεωρώντας ότι η μετατόπιση του αρχικού χρονοδιαγράμματος κατά διάστημα μεγαλύτερο των δεκαοκτώ μηνών, όπως προβλέπεται από τις κείμενες διατάξεις, ενεργοποίησε τη διάταξη της παραγράφου 3 του άρθρου 80Γ4001 του 2011 και αποδέσμευσε τις περιοχές από το πρόγραμμα ανάπτυξης της ΔΕΔΑ.

Για ποιον λόγο το κάνει αυτό; Γιατί όταν βλέπει η ΡΑΕ ότι πράγματι υπάρχει από την εταιρεία, είτε είναι η ΔΕΔΔΑ είτε είναι κάποια άλλη εταιρεία -γιατί είναι ανοιχτό, μπορεί και κάποιος ιδιώτης να καταθέσει μία άδεια επένδυσης και ανάπτυξης του δικτύου- καθυστέρηση άνω των δεκαοκτώ μηνών, άνω του ενάμιση έτους, έχει τη δυνατότητα να αποσύρει την άδεια, ώστε να δώσει τη δυνατότητα σε κάποιον άλλον ο οποίος ενδιαφέρεται να έρθει και να προχωρήσει στις εν λόγω επενδύσεις. Εκεί, λοιπόν, βρισκόμαστε αυτή τη στιγμή.

Να πούμε ότι υπήρξε η επόμενη εταιρεία με την επωνυμία EDIL, που στη συνέχεια μετασχηματίστηκε σε HENGAS, η οποία υπέβαλε πρόγραμμα επενδυτικό και προχώρησε σε επενδύσεις 23,4 χιλιομέτρων δικτύου χαμηλής πίεσης και 4,8 χιλιομέτρων μέσης πίεσης για την πόλη της Κορίνθου, το οποίο θα τροφοδοτείται από σημείο εξόδου του εθνικού δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου για την πόλη της Τρίπολης, όπου εκεί προβλέπεται κατασκευή 8,5 χιλιομέτρων δικτύου μέσης πίεσης και 24,6 χιλιομέτρων δικτύου χαμηλής πίεσης.

Επίσης, η ΡΑΕ, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, η Ανεξάρτητη αυτή Αρχή, έχει χορηγήσει στην εν λόγω εταιρεία απόφαση άδειας διανομής για τον Δήμο Μεγαλόπολης της Περιφέρειας Πελοποννήσου, ώστε να αναπτυχθεί δίκτυο διανομής φυσικού αερίου που θα υποκαταστήσει την υφιστάμενη τηλεθέρμανση που τροφοδοτείται αυτή τη στιγμή από τον λιγνιτικό σταθμό ηλεκτροπαραγωγής της ΔΕΗ

ΑΛΕΞΗΣ ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Η ΔΕΔΔΑ είναι εποπτευόμενος φορέας του Υπουργείου σας.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΚΡΕΚΑΣ (Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας): Άρα, αυτή τη στιγμή βλέπετε ότι για αυτούς τους δήμους έχει προχωρήσει ήδη η ΡΑΕ σε έγκριση άδειας και υλοποιούνται οι επενδύσεις, ενώ για τους επόμενους, που είναι Άργους, Μυκηνών, Ναυπλίου, Καλαμάτας και Σπάρτης, αυτή τη στιγμή η ΡΑΕ έχει προχωρήσει στη μελέτη ενός νέου συνεκτικού ρυθμιστικού πλαισίου, το οποίο θα διασφαλίσει κατά τρόπο ολοκληρωμένο και οικονομικά βιώσιμο φυσικά -για να μην μεταφέρουμε πολύ μεγάλα κόστη στους χρήστες του φυσικού αερίου, στους καταναλωτές- την τροφοδότηση των απομακρυσμένων δικτύων διανομής με μακροπρόθεσμο χρονικό διάστημα.

“Άρα, αυτή τη στιγμή αναθεωρεί το ρυθμιστικό πλαίσιο που υπάρχει, γιατί αυτές οι περιοχές, αυτοί οι δήμοι, είναι δύσκολο να πάρουν φυσικό αέριο από το εθνικό σύστημα”.

Άρα θα έχουν πιθανότατα απομακρυσμένους σταθμούς.
Φαίνεται και οι δύο, και η ΔΕΔΑ και η άλλη εταιρεία μιλάνε για εικονικούς αγωγούς μεταφοράς φυσικού αερίου, δηλαδή μέσα από SNG ή LNG, και όχι σύνδεση με φυσικό αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου με το εθνικό δίκτυο.

Συνεπώς, αυτή τη στιγμή η ΡΑΕ βρίσκεται σε μία αναθεώρηση του ρυθμιστικού πλαισίου ώστε να γίνει μια πιο σωστή αποτίμηση και με αυτόν τον τρόπο να προχωρήσει στη συνέχεια στην έγκριση των επενδυτικών σχεδίων αυτών που θα προκύψουν μέσα από την ολομέλεια της”.

Δημοφιλέστερα

To Top