Την είδηση του θανάτου του έδωσαν τα παιδιά του στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων - Έπαιξε σε 108 ταινίες
Ο θρύλος του γαλλικού κινηματογράφου Αλέν Ντελόν πέθανε σε ηλικία 88 ετών, μετά από προβλήματα υγείας.
Την είδηση του θανάτου του σπουδαίου Γάλλου ηθοποιού έδωσαν τα τρία παιδιά του στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων.
«Οι Alain Fabien, Anouchka, Anthony, καθώς και ο σκύλος του Loubo, με βαθιά θλίψη ανακοινώνουν τον θάνατο του πατέρα τους. Πέθανε ειρηνικά στο σπίτι του στο Douchy, περιτριγυρισμένος από τα τρία παιδιά του και την οικογένειά του», αναφέρεται στην ανακοίνωση της οικογένειας, η οποία σε αυτές τις δύσκολες στιγμές ζήτησε τη διακριτικότητα των μέσων ενημέρωσης.
Ο Ντελόν γεννήθηκε στο Σω του Ιλ-ντε-Φρανς, ένα πλούσιο προάστιο του Παρισιού. Οι γονείς του, Εντίτ και Φαμπιάν Ντελόν χώρισαν όταν ο Ντελόν ήταν τεσσάρων ετών. Και οι δύο ξαναπαντρεύτηκαν και, ως αποτέλεσμα, ο Ντελόν έχει μια ετεροθαλή αδερφή και δύο ετεροθαλείς αδελφούς.
Όταν οι γονείς του χώρισαν, ο Ντελόν στάλθηκε να ζήσει με ανάδοχους γονείς. Μετά τον θάνατο των ανάδοχων γονέων, οι γονείς του Ντελόν ανέλαβαν από κοινού την επιμέλειά του.
Φοίτησε σε καθολικό οικοτροφείο, το πρώτο από τα πολλά σχολεία από τα οποία αποβλήθηκε λόγω απείθαρχης συμπεριφοράς. Ο Ντελόν άφησε το σχολείο στα 14 του και εργάστηκε για λίγο στο κρεοπωλείο του πατριού του.
Κατατάχθηκε στο Γαλλικό Ναυτικό τρία χρόνια αργότερα, σε ηλικία 17 ετών, και κατά τη διάρκεια του 1953-1954 υπηρέτησε ως πεζοναύτης στον Πρώτο Πόλεμο της Ινδοκίνας.
Ο ζεν πρεμιέ με το αγγελικό πρόσωπο
Μετά από μια τεράστια καριέρα που του έφερε λεγεώνες θαυμαστών -και πολλούς επικριτές- ο Γάλλος ηθοποιός αφήνει πίσω του μια πλούσια κληρονομιά στον παγκόσμιο κινηματογράφο. Ένα σκοτεινό στιλ ερμηνείας, ενσωματωμένο σε ένα βλέμμα που του χάρισε το παρατσούκλι «αγγελικό πρόσωπο», χαρακτήριζε τον εμβληματικό ζεν πρεμιέ, η φήμη του οποίου αμαυρώθηκε από την συχνά ταραχώδη προσωπική του ζωή.
Έχοντας κατακτήσει τη φήμη στους πρώιμους κινηματογραφικούς του ρόλους, τον Αλέν Ντελόν προσέγγισαν ορισμένοι από τους μεγαλύτερους δημιουργούς του ευρωπαϊκού κινηματογράφου, οι οποίοι θα τον έπαιρναν σε μερικές από τις πλέον εμβληματικές ταινίες στην ιστορία του κινηματογράφου.
Το 1960, ο Ιταλός σκηνοθέτης Λουκίνο Βισκόντι του έδωσε το ρόλο στο «Rocco and His Brothers», ένα βαθύ κοινωνικο-ρεαλιστικό έργο για τα βάσανα μιας οικογένειας από την επαρχία της νότιας Ιταλίας, καθώς προσπαθούν να ανοίξουν το δρόμο τους στον βιομηχανικό βορρά. Μια ταινία που κέρδισε βραβείο κριτικών στο Φεστιβάλ της Βενετίας. Δύο χρόνια αργότερα, ακόμη ένας διάσημος Ιταλός σκηνοθέτης, ο Μικελάντζελο Αντονιόνι, σκηνοθέτησε τον Αλέν Ντελόν στο «Eclipse» -κερδίζοντας ακόμη ένα μεγάλο βραβείο της κριτικής επιτροπής, αυτή τη φορά στο Φεστιβάλ των Καννών.
Το 1963 ο Ντελόν πρωταγωνίστησε ως ο αγαπημένος, χαρισματικός ανιψιός της Σαλίνα Τανκρέντι, στη διασκευή του αριστουργήματος του Τζουζέπε Τομάσι ντι Λαμπεντούζα, «The Leopard», με την ταινία να κερδίζει τον Χρυσό Φοίνικα.
Την ίδια χρονιά, ο Ντελόν δούλεψε για πρώτη φορά με τον ηθοποιό Ζαν Γκαμπέν στο «Any Number Can Win», με το ανερχόμενο αστέρι και το καθιερωμένο είδωλο της μεγάλης οθόνης να παίζουν ένα εγκληματικό δίδυμο που σχεδιάζει τη ληστεία ενός καζίνο στις Κάννες. Η ταινία κέρδισε την αποδοχή από τους κριτικούς αλλά γνώρισε και εμπορική επιτυχία πουλώντας 3,5 εκατομμύρια εισιτήρια.
Ωστόσο, όταν ο Ντελόν προσπάθησε να φτάσει στην απόλυτη αγορά εισιτηρίων –των ΗΠΑ– οι τρεις χολιγουντιανές ταινίες του γνώρισαν εμπορικές αποτυχίες, παρά τις παρουσίες γνωστών ηθοποιών όπως ο Ντιν Μάρτιν. Χωρίς να εμπνέεται από τα έργα που του προτάθηκαν στη συνέχεια, ο Γάλλος σταρ επέστρεψε στην Ευρώπη.
Πίσω στη Γαλλία, ο Ντελόν επανασυνδέθηκε με κάποιους παλιούς γνωστούς του. Το 1969, αυτός και η Γερμανογαλλίδα ηθοποιός Romy Schneider –με την οποία διατηρούσε σχέση από το 1959 έως το 1963– έπαιξαν ένα ζευγάρι στο «The Swimming Pool». Εκείνη τη χρονιά ξαναβρέθηκε με τον Γκαμπέν και τον Ανρί Βερνέιγ, τον σκηνοθέτη του «Any Number Can Win» στη γαλλική ταινία γκάνγκστερ «The Sicilian Clan».
Αλλά ήταν η αρχή της συνεργασίας του με τον τιτάνα της νουβέλ βαγκ Ζαν-Πιερ Μελβίλ που παρήγαγε την πιο εντυπωσιακή ταινία της καριέρας του Ντελόν: το νεο-νουάρ αριστούργημα «Οι Σαμουράι», στο οποίο η «αγγελική» ματιά του ερχόταν σε ισχυρή αντίθεση με τον ρόλο του μοναχικού, μεθοδικού δολοφόνου. Ο Ντελόν και ο Μελβίλ συνέχισαν με ακόμη δύο ταινίες μαζί, τον «Κόκκινο Κύκλο» και τον «Μπάτσο».
Ταυτόχρονα, ο Ντελόν άρχισε να αναλαμβάνει ρόλους παραγωγής, φτάνοντας τελικά στην παραγωγή σαράντα ταινιών κατά τη διάρκεια της καριέρας του. Ωστόσο, μόλις το 1981 ανέλαβε το ρόλο του σκηνοθέτη, για το αστυνομικό θρίλερ «For a Cop's Hide». Σκηνοθέτησε ακόμη μία ταινία, το «Le Battant», το 1983.
Η ταραχώδης προσωπική ζωή
Παρά την αδιαμφισβήτητη επαγγελματική επιτυχία, ο Ντελόν είχε ένα σύννεφο υποψίας να κρέμεται από πάνω του από το 1968 και μετά. Εκείνη τη χρονιά ο σωματοφύλακάς του Στέβαν Μάρκοβιτς βρέθηκε νεκρός σε μια χωματερή. Στη συνέχεια βρέθηκε ένα γράμμα του Μάρκοβιτς προς τον αδερφό του, που έλεγε «αν με σκοτώσουν, 100 τοις εκατό φταίει ο Ντελόν και ο νονός του Φρανσουά Μαρκαντόνι» –ο τελευταίος ήταν ένας Κορσικανός γκάνγκστερ. Αν και η αστυνομία υποπτευόταν εδώ και καιρό τη συμμετοχή τους στη δολοφονία του Μάρκοβιτς, ο Ντελόν και η τότε σύζυγός του Ναταλί δεν διώχθηκαν ποτέ.
Στα τέλη της δεκαετίας του 1980, ο Ντελόν είχε ήδη μια καριέρα τριάντα ετών πίσω του. Αλλά, παρά την αναγνώριση της δουλειάς του, στη συνέχεια πρωταγωνίστησε σε έναν μεγάλο αριθμό αποτυχιών, καθώς προχωρούσε στο τελευταίο στάδιο της καριέρας του.
Κατά τη δεκαετία του 1990 έπαιξε σε πολλές εμπορικές ταινίες, όπως το «Dancing Machine» και «The Return of Casanova». Μετά από αρκετές αποτυχίες ωστόσο, ο Ντελόν ανακοίνωσε την αποχώρησή του από τον κινηματογράφο το 1997, αν και συνέχισε να αναλαμβάνει περιστασιακούς ρόλους.
Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ο Ντελόν βραβεύτηκε με μερικά από τα πιο σημαντικά βραβεία που έχουν να προσφέρουν οι πολιτικοί και πολιτιστικοί θεσμοί. Το 1991, ο τότε Γάλλος πρόεδρος Φρανσουά Μιτεράν τον έκανε ιππότη της Λεγεώνας της Τιμής. Δεκατέσσερα χρόνια αργότερα, ο διάδοχος του Μιτεράν, Ζακ Σιράκ, τον ανέδειξε στο βαθμό του διοικητή για τη «συμβολή του στην τέχνη του παγκόσμιου κινηματογράφου».
Δεν ήταν μόνο το γαλλικό κράτος που τον τίμησε. Το 1995, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου του απένειμε Χρυσή Άρκτο για τα ισόβια επιτεύγματά του. Στη συνέχεια, το 2019, το Φεστιβάλ των Καννών του απένειμε τον Τιμητικό Φοίνικα. Αλλά τα κοινωνικά ήθη άλλαξαν πολύ στο διάστημα μεταξύ αυτών των δύο βραβείων. Η απόφαση των Καννών να τον τιμήσει προκάλεσε σάλο από την πλευρά των φεμινιστικών οργανώσεων, οι οποίες τον επέκριναν ότι έκανε δημόσια «ρατσιστικά, μισογυνικά και ομοφοβικά» σχόλια.
Πράγματι, ένα μεγάλο μέρος του κοινού είχε ήδη αποξενωθεί από τον Ντελόν, του οποίου οι υποτιθέμενοι δεσμοί με τον εγκληματικό υπόκοσμο, η υποτιθέμενη φιλία με τον πρώην ηγέτη του Εθνικού Μετώπου Ζαν-Μαρί Λεπέν και οι δηλώσεις για γυναίκες και γκέι επηρέασαν σημαντικά τη φήμη του.
Το 2008 εμφανίστηκε για τελευταία φορά στη μεγάλη οθόνη, στην κωμωδία φαντασίας «Ο Αστερίξ στους Ολυμπιακούς Αγώνες» στον ρόλο του Ιούλιου Καίσαρα.
Παρά το γεγονός ότι είναι ένας αμφιλεγόμενος χαρακτήρας, ο Ντελόν παραμένει ένα σύμβολο στους καλλιτεχνικούς κύκλους. Στη γαλλική λαϊκή κουλτούρα, εξακολουθεί να θεωρείται ένας από τους γίγαντες του παγκόσμιου κινηματογράφου, χάρη στην υπνωτική, αινιγματική ομορφιά των ερμηνειών του – ιδιότητες που έχουν επίσης προσφερθεί στην εμπορευματοποίηση της εικόνας του, κυρίως στην περίπτωση του Dior, που χρησιμοποιεί την εικόνα του σε διαφημίσεις κολόνιας και τη μάρκα τσιγάρων που πωλείται στην Καμπότζη και φέρει το όνομά του εδώ και χρόνια.
Φαίνεται ότι ο Ντελόν γνώριζε την εμβληματική του προσωπικότητα, δεδομένης της τάσης του να αναφέρεται στον εαυτό του σε τρίτο πρόσωπο. Αλλά μίλησε σε πρώτο πρόσωπο όταν ανατρέχοντας στην καριέρα του καθώς αποδεχόταν τον Τιμητικό Φοίνικα: «Όταν ξεκίνησα την καριέρα μου, ήξερα ότι το πιο δύσκολο πράγμα ήταν να διαρκέσει και άντεξα για 62 χρόνια. Τώρα ξέρω ότι το πιο δύσκολο πράγμα είναι να φύγω, γιατί ξέρω ότι θα το κάνω», είπε δακρυσμένος.