Εικαστικά

Παρουσιάστηκε το “μνημείο φωτός” από τον Λαμπρινίδη: “Προσωπικά κίνητρα οι δήθεν καταγγελίες σε βάρος μου”

Τα αναλυτικά σχέδια, τις  μακέτες, τα αναπτύγματα και τις λεπτομέρειες του έργου “Mνημείο Φωτός” παρουσίασε σήμερα σε συνέντευξη Τύπου ο γλύπτης, Παναγιώτης Λαμπρινίδης. Ο δημιουργός του έργου ανέλυσε την σύλληψη της ιδέας του, εξήγησε τι συμβολίζει το έργο του, απαντώντας έτσι στις καταγγελίες που είδαν το φως της δημοσιότητας και αμφισβητούσαν την αυθεντικότητα του έργου. Υπεραμύνθηκε του έργου του, εξήγησε ότι δεν πρόκειται για απευθείας ανάθεση, πως το κόστος του έργου θα καλυφθεί ως δωρεά από το Ίδρυμα Καπετάν Βασίλη και Κάρμεν Κωνσταντακοπούλου προς το Δήμο Καλαμάτας, ενώ δήλωσε προσβεβλημένος από όλη αυτή την “παραπλανητική κουβέντα, που είναι άδικη και προφανώς εξυπηρετεί άλλους σκοπούς. Προφανώς δεν βγαίνει η ιστορία της δήθεν αντιγραφής και πρέπει να εφευρεθεί κάτι άλλο”, επεσήμανε χαρακτηριστικά.

“ΕΧΩ ΑΝΑΘΕΣΕΙ ΤΟ ΘΕΜΑ ΣΕ ΔΙΚΗΓΟΡΟ- ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΠΙΛΩΝΕΤΑΙ ΕΤΣΙ ΜΙΑ ΠΟΡΕΙΑ ΕΝΟΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ”

“Κάποιοι άνθρωποι θεωρούν οτι αποκτούν υπόσταση κατηγορώντας και συκοφαντώντας τους άλλους”, δήλωσε αναφορικά με τις καταγγελίες σε βάρος του έργου του, αποδίδοντας σε προσωπικά κίνητρα τις “δήθεν καταγγελίες”. Χαρακτήρισε βιαστικά και πρόχειρα τα δημοσιεύματα για το έργο του, πριν καν εξηγήσει ο ίδιος τα επιμέρους στοιχεία του έργου του και τι αυτό συμβολίζει. Θα πάρει δικαστική διάσταση το θέμα καθώς όπως δήλωσε ο Παναγιώτης Λαμπρινίδης “δεν μπορεί να σπιλώνεται μια πορεία καλλιτεχνική ενός καλλιτέχνη. Σε μια περίπτωση βλέπω και την πρόθεση δυσφήμισης”. “Αναπαρήχθη ένα μέρος της μακέτας εργασίας μου και έγινε μια πολλή συνειδητή σύγκριση στοιχείων κομμένη και ραμμένη για τους σκοπούς της δήθεν καταγγελίας”. Όπως χαρακτηριστικά είπε, όταν βγήκαν στη δημοσιότητα τα δημοσιεύματα κανείς πλην ελαχίστων εξαιρέσεων δεν του τηλεφώνησε να του ζητήσει την άποψή του. “Πρέπει να προστατεύσω τα δικαιώματά μου”, συμπλήρωσε.

Να σημειωθεί ότι το θέμα θα απασχολήσει το αποψινό Δημοτικό Συμβούλιο Καλαμάτας μετά από αίτημα 17 συμβούλων της Αντιπολίτευσης. Για το έργο μίλησαν, επίσης, ο πρόεδρος της Κ.Ε. Φάρις Παντελής Δρούγας, ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Δημοτικού Ωδείου Στάθης Γυφτάκης και η Πρόεδρος της Ένωση Μεσσήνιων Συγγραφέων και μέλος της Επιτροπής για τους επετειακούς εορτασμούς, Αντωνία Παυλάκου.

ΔΕΙΤΕ ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΕΔΩ

Στο κείμενο που συνοδεύει τα σχέδια του «Μνημείου Φωτός» ο κ. Λαμπρινίδης αναφέρει:

«Επίπονα τα δύο τελευταία χρόνια έχω εστιάσει τη δημιουργική μου δράση στη μελέτη της ολοκλήρωσης της μνημειακής γλυπτικής μου εγκατάστασης με τίτλο «ΜΝΗΜΕΙΟ ΦΩΤΟΣ » για την κεντρική πλατεία της Καλαμάτας. Πρόκειται για ένα σύγχρονο μνημείο της ιστορίας μας, ύψους 3,4 μ. πλάτους 6,84 μ., από μέταλλο, λευκό μάρμαρο και φωτογλυπτικά στοιχεία, ανθεκτικό στις εναλλασσόμενες καιρικές συνθήκες.

Η χωροθέτηση αυτού του σημαντικού έργου έχει ως σκοπό να σηματοδοτήσει το νέο πρόσωπο της Καλαμάτας, 200 χρόνια μετά από την Ελληνική Επανάσταση, που αποτελεί εφαλτήριο ελευθερίας για όλο τον κόσμο. Παράλληλα, αυτό το έργο θα προκαλεί τη μνήμη ως πηγή φωτός για την ανθρωπότητα, αφού  η Καλαμάτα είναι η πρώτη ελληνική πόλη που απελευθερώθηκε, με αναίμακτο και υποδειγματικό τρόπο, στην οποία συστάθηκε η Μεσσηνιακή Γερουσία, η πρώτη μορφή κεντρικής διοίκησης των επαναστατημένων Ελλήνων και με την ευθύνη της πόλης από την οποία εκδόθηκε η «Προειδοποίησις προς τας Ευρωπαϊκάς αυλάς», το πρώτο επίσημο διπλωματικό έγγραφο του Αγώνα.

 

Η επανάσταση του 1821 αποτέλεσε μια μετάβαση από την δουλεία στην ελευθερία, μια ανάκαμψη από τη σκλαβιά στην ανεξαρτησία ,  μια ανάσταση από τον  θάνατο στην ζωή. Εικαστικά το έργο αναπτύσσεται  σε ένα οριζόντιο στοιχείο και σε ένα κάθετο. Το οριζόντιο μέσα από τη δύναμη της ψυχής  του Έλληνα, εικαστικά μέσα από την δυναμική της σπείρας και ειδικά του αρχαιοελληνικού κοχλία γίνεται κάθετο, εξελίσσεται δηλαδή στο αντίθετο του και κατευθύνεται προς τον ουρανό.

Στην αρχή με υλικό τρόπο (με κόκκινα στοιχεία μαρμάρου) και μετά σαν φως (με δέσμη φωτός που ενώνει γη και ουρανό).                                                                                   

Το μεταβατικό στοιχείο είναι η Επανάσταση (το στοιχείο κείμενο «Προειδοποίησις προς τας Ευρωπαϊκάς αυλάς») τοποθετείται στην ένωση του οριζοντίου με το κάθετο.

Το έργο  μου αναπτύσσεται σε τρία βασικά γλυπτικά στοιχεία με επιμέρους εικαστικές ενότητες:

  • Πρώτο στοιχείο – οριζόντιο (μάρμαρο)

 

Το στοιχείο αυτό είναι δομικό και γενεσιουργό της όλης εικαστικής σύνθεσης  του μικρότερου όγκου δηλ. του κυλινδρικού μεταλλικού και μαρμάρινου  στοιχείου και του φωτός.

Με την μορφή  εικαστικού αναπτύγματος και με δημιουργικές αναφορές στην αρχαιοελληνική  σπείρα- κοχλία, συμβολίζει την διάσταση του γεγονότος της Ελληνικής Επανάστασης, και εστιάζει στην δυναμική που ετοιμάζει την πραγματοποίηση της.

Η οριζόντια διάσταση περιγράφει τον ανακείμενο αλλά μη καθεύδοντα ελληνισμό.

Η λέξη «ελευθερία», γραμμένη σε όλες τις γλώσσες του κόσμου, πάνω σε ανάγλυφες πλάκες μαρμάρου, υμνεί την πολυτιμότητα της ελευθερίας σε όλα τα έθνη και όλους τους λαούς.

  •  Δεύτερο στοιχείο, κάθετο -μεταβατικό (μέταλλο και μάρμαρο)

 

Το αυθεντικό κείμενο «Προειδοποίησις προς τας Ευρωπαϊκάς αυλάς», με 2.455 γράμματα, χωρισμένο σε 4 στοιχεία γραμματικών ενοτήτων, τοποθετείται εκεί που ενώνονται το κάθετο με το οριζόντιο στοιχείο του έργου.

Μέρος των γραμμάτων και συγκεκριμένα τα δύο στοιχεία γραμματικών ενοτήτων  που  αποδίδονται  με εικαστικό τρόπο, είναι αποτυπωμένα πάνω σε ένα μεταλλικό κυλινδρικό στοιχείο, διάτρητα και διαπερατά από το φως.  Οι επόμενες δυο ενότητες γραμμάτων δίνονται  εξώγλυφα,  ιδιαίτερα δυναμικά και στιβαρά στο μάρμαρο.  Έτσι λοιπόν έχουμε στα δυο κάθετα στοιχεία μετάλλου, δυο λευκού μαρμάρου και 4 κόκκινου μαρμάρου ως μετουσίωση της οριζόντιας διάστασης σε κάθετη.

Ο αγώνας  της  έγερσης που οδηγεί  στην αναγέννηση.

  • Τρίτο στοιχείο, κάθετο  ( δέσμη φωτός ατέρμονων διαστάσεων)

 

Το φωτογλυπτικό αυτό στοιχείο οπτοκοποιεί  την έννοια ελευθέρια, ως άυλη συνέχεια των υλικών κάθετων γλυπτικών στοιχείων. 

Μια  «δέσμη φωτός»  ξεκινά από το κέντρο  του έργου, στην καρδία της πόλης της Καλαμάτας και  ανεβαίνει ως στον ουρανό κάνοντας αισθητή την παρουσία της.

Η έννοια της θυσία  για την  ελευθερία,   σαν δέσμη  φωτός,  ενώνει την γη με τον ουρανό.

Ο Δήμος Καλαμάτας παρουσιάζοντας αυτό το έργο, προβάλει  τη σημασία της σύγχρονης γλυπτικής και του ρόλου της στο δημόσιο τοπίο και τονίζει την ιστορική  και την σύγχρονη πλευρά της πόλης μας».

 

 

 

Δημοφιλέστερα

To Top