ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Νίκας για διαχείριση σκουπιδιών: “Η Δυτική Μακεδονία δείχνει τον δρόμο”

ΝΙΚΑΣ: ΝΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΕΙ Ο ΦΟΔΣΑ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΩΣ ΑΕ ΜΕ ΜΕΤΟΧΟΥΣ ΤΟΥΣ ΔΗΜΟΥΣ

“Σοβαρά προβλήματα συνοχής στο ΦΟΔΣΑ” σημειώνεται στην ανακοίνωση της Δημοτικής Αρχής Καλαμάτας αναφορικά με το ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων απο τον Φορέα Διαχείρισης Στερών Αποβλήτων Πελοποννήσου.

Στην ανακοίνωση της Δημοτικής Αρχής αφήνονται αιχμές για δυσλειτουργία του ΦΟΣΔΑ Πελοποννήσου, με αποκορύφωμα τη διαμάχη μεταξύ δημάρχων της Κορινθίας για την εναπόθεση των σκουπιδιών, ενώ για άλλη μια φορά επαναλαμβάνεται η προτροπή να αναδιαρθρωθεί ο ΦΟΣΔΑ και να λειτουργεί ως Ανώνυμη Εταιρεία με μετόχους τους δήμους- κατά το αντίστοιχο παράδειγμα της ΔΙΑΔΥΜΑ Α.Ε. στη Δυτική Μακεδονία- “και όχι ως συνδικαλιστικό όργανο”.

Αναλυτικά στην ανακοίνωσή της η Δημοτική Αρχή Καλαμάτας αναφέρει:

“Γνωστές είναι οι αδυναμίες του ΦΟΔΣΑ Πελοποννήσου στην έκφραση θέσεων και τη διαπραγμάτευση, αλλά και, γενικά, στην ανταπόκριση στον κύριο σκοπό του, που είναι η διαχείριση των απορριμμάτων.
Μαζί μ’ αυτά, προέκυψε και το θέμα της διαμάχης μεταξύ Δήμων της Κορινθίας, όσον αφορά στην εναπόθεση απορριμμάτων σε ΧΥΤΑ της περιοχής.
Τα λέει όλα η επιστολή του Δημάρχου Ξυλοκάστρου και Προέδρου του ΦΟΔΣΑ μέχρι πρόσφατα, η οποία παρατίθεται εδώ.
ΕΓΓΡΑΦΟ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΞΥΛΟΚΑΣΤΡΟΥ
Ο Δήμαρχος Ξυλοκάστρου ενημέρωσε και προφορικά το Δήμαρχο Καλαμάτας για το πρόβλημα και ο δεύτερος του εξέφρασε τη συμπαράστασή του, μαζί με τη διαπίστωση ότι απαιτείται άμεσα η αναδιάρθρωση του ΦΟΔΣΑ και η λειτουργία του ως ΑΕ, με μετόχους τους Δήμους ανάλογα με τον πληθυσμό τους και την ποσότητα απορριμμάτων, και όχι ως συνδικαλιστικό σωματείο. Η Δυτική Μακεδονία δείχνει το δρόμο”.

ΓΙΑΤΙ Ο ΝΙΚΑΣ ΠΑΡΑΠΕΜΠΕΙ ΣΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

Η δημοτική Αρχή Καλαμάτας- υπέρμαχος των έργων με ΣΔΙΤ και στη διαχείριση των απορριμμάτων- επικαλείται το πρόσφατο παράδειγμα της Δυτικής Μακεδονίας, όπου αρχές Ιουλίου εγκαινιάστηκε στην Κοζάνη η 1η Ολοκληρωμένη Μονάδα Διαχείρισης Απορριμμάτων της Ελλάδας, όπου είχε παρευρεθεί και ο ίδιος ο δήμαρχος της Καλαμάτας.

Πρόκειται για μια Μονάδα-πρότυπο της συνεννόησης και σύμπνοιας των δήμων της περιοχής, αλλά και πρότυπο Σύμπραξης Δημόσιου με τον Ιδιωτικό τομέα για την κατασκευή της.

Το έργο περιλαμβάνει Μονάδα Επεξεργασίας Αποβλήτων, δυναμικότητας 120.000 τόνων ετησίως, Χώρο Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων, 10 Σταθμούς Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων, καθώς και Κέντρο Περιβαλλοντικής Ενημέρωσης και Εκπαίδευσης.

Η άδεια κατασκευής και λειτουργίας για 25 έτη εγκρίθηκε τον Απρίλιο του 2015 από το Υπουργείο Οικονομίας, η σχετική σύμβαση υπογράφηκε τον Ιούνιο του 2015 και το έργο ολοκληρώθηκε εντός χρονοδιαγράμματος και σύμφωνα με τον αρχικό προϋπολογισμό.

Το έργο έτυχε της αποδοχής όλων των δήμων που συναπαρτίζουν τον Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Δυτικής Μακεδονίας (Γρεβενών, Καστοριάς, Φλώρινας, Κοζάνης και Πτολεμαΐδας).

Η συνολική κατασκευαστική δαπάνη της επένδυσης ήταν 49.000.000 ευρώ, εκ των οποίων τα 17.000.000 ευρώ συνεισέφερε ο ιδιώτης, 6.000.000 ευρώ προήλθαν από δάνειο που χορήγησε η Εθνική Τράπεζα και τα υπόλοιπα 26.000.000 ευρώ προέκυψαν από χρηματοδοτικά εργαλεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (13.000.000 ευρώ από την πρωτοβουλία JESSICA και 13.000.000 ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων).

Πρόκειται για το πρώτο έργο πανευρωπαϊκά στον τομέα του περιβάλλοντος με αυτή την καινοτόμα χρηματοδοτική δομή.

Τότε είχε επισημανθεί από τον υπουργό Γιώργο Σταθάκη η σημασία της συνεργασίας και συναίνεσης μεταξύ δήμων στον τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων, ως ένας από τους καθοριστικούς παράγοντες για την άμεση ολοκλήρωση του έργου.
“Σε έναν τομέα που έχουμε καθυστερήσει δραματικά…η συνεργασία των Δήμων, η απόφασή τους να προχωρήσουν με αποφασιστικότητα και ενότητα, επέλεξαν τον τρόπο με τον οποίο θα ολοκληρωθεί το έργο».

«Το έργο είναι μία απόδειξη ότι η Ελλάδα αλλάζει και μπορούν τα πράγματα στη χώρα μας να γίνουν σωστά»είχε δηλώσει τότε από την πλευρά του και ο αναπληρωτής υπουργός ΥΠΕΝ, Σωκράτης Φάμελλος.
Ενώ είχε επισημάνει πως «η χώρα βρίσκεται στην επιτακτική ανάγκη να τροποποιήσει το σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων και να απεξαρτηθεί από το μοντέλο υγειονομικής ταφής, με έμφαση στην ανακύκλωση,
Με πολύ μεγάλη καθυστέρηση ξεφεύγουμε από τον μεσαίωνα των χωματερών, ο οποίος κυριαρχούσε στην περιοχή μέχρι το 2007, αξιοποιούμε όλες τις ευρωπαϊκές υποχρεώσεις με τη συγκεκριμένη μονάδα και ταυτόχρονα ανοίγουμε τον δρόμο στην κυκλική οικονομία».

Το εργοστάσιο υποστηρίζεται από 10 σταθμούς μεταφόρτωσης, μπορεί να διαχειριστεί 120 τόνους σύμμεικτων απορριμμάτων ανά ημέρα και οι εργαζόμενοι σε αυτό είναι 65.

Το κόστος διαχείρισης υπολογίζεται μεσοσταθμικά σε 90 ευρώ τον τόνο, από τα οποία το κράτος καταβάλλει περίπου το 50% μεσοσταθμικά για 25 χρόνια.

“Το έργο προχώρησε χάρη στην ενότητα της τοπικής αυτοδιοίκησης στη Δυτική Μακεδονία, η οποία εκπροσωπείται από την Α.Ε. ΔΙΑΔΥΜΑ, που είναι το αντίστοιχο του ΦΟΔΣΑ”, είχε επισημάνει τότε με νόημα και η Δημοτική Αρχή Καλαμάτας, καθώς πρόκειται για το πρώτο ΣΔΙΤ στην Ελλάδα στην επεξεργασία απορριμμάτων.

Νίκας για διαχείριση σκουπιδιών: “Η Δυτική Μακεδονία δείχνει τον δρόμο”

Δημοφιλέστερα

To Top