ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Mέγαρο Χορού Καλαμάτας: Τι είδους αξιοποίηση θέλουμε τελικά;

ΣΤΑ ΧΑΡΤΙΑ ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ Η ΜΕΛΕΤΗ ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΕΝΩ ΕΜΕΙΣ ΣΥΖΗΤΑΜΕ ΓΙΑ ΣΧΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΘΑ ΚΑΝΟΥΝ ΠΡΟΒΕΣ

Το θέμα της αξιοποίησης του Μεγάρου Χορού Καλαμάτας ώστε να μην παραμένει κλειστό το μεγαλύτερο διάστημα του χρόνου αλλά επιτέλους να αξιοποιηθεί και να αποδώσει τα μέγιστα στην τοπική κοινωνία και τη Μεσσηνία γενικότερα, επανέρχεται στο προσκήνιο, μετά και τις τελευταίες δηλώσεις του Δημάρχου Καλαμάτας, Θανάση Βασιλόπουλου.

ΤΑ ΝΕΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ: Να διατίθεται για πρόβες ομάδων από το εξωτερικό και παραστάσεις Λυρικής ή Μεγάρου Μουσικής

Ο Δήμαρχος έκανε λόγο για ομάδες μουσικών που θα έρχονται από το εξωτερικό “για να προπονούνται εδώ”, αλλά και για συνεργασίες με τη Λυρική ή το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών ώστε να κάνουν τις πρόβες τους και τις μουσικές παραστάσεις τους. Όπως εξήγησε, ο ίδιος ζήτησε από την Υπουργό Πολιτισμού να γίνει μια προγραμματική σύμβαση μεταξύ Υπουργείου-Δήμου Καλαμάτας τόσο “για την οικονομική συμμετοχή του Υπουργείου” όσο και την παρέμβασή του σε συνεργασίες. 

“Μας είπε η Υπουργός ότι μπορούμε να συνεργαστούμε πχ με Λυρική ή Μέγαρο, ή να έρχονται ομάδες από το εξωτερικό να προπονούνται εδώ”, δήλωσε ο Δήμαρχος, προσθέτοντας ότι,  “αυτό όμως προϋποθέτει, να προμηθευτούμε εξοπλισμό για το Μέγαρο, ηχητικά και φωτιστικά, αυτά που προβλέπονται δηλαδή για να τις πρόβες”. Συμπληρώνοντας ότι η κ. Μενδώνη απάντησε πως “πρέπει ο Δήμος Καλαμάτας να κάνει μια μελέτη γι’ αυτό προκειμένου να διεκδικήσουμε χρηματοδότηση”.

ΤΙ ΑΠΕΓΙΝΕ Η ΜΕΛΕΤΗ ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΜΕΓΑΡΟΥ ΧΟΡΟΥ;

Το 2014, πριν 6 χρόνια, παρουσιάστηκε δημόσια η μελέτη βιωσιμότητας του Μεγάρου Χορού, απο την εταιρεία Planet, και τους Κώστα Καλογήρου και Νίκο Μανωλόπουλο, που “ξεδίπλωσαν” στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου Καλαμάτας όλες τις προοπτικές και όλες τις δράσεις που πρέπει να γίνονται στο Μέγαρο Χορού ώστε αυτό να καταστεί λειτουργικό και βιώσιμο. Στη  μελέτη της Planet, που ήταν χορηγία της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος, με πρωτοβουλία του πρώην Δημάρχου Καλαμάτας Παναγιώτη Νίκα, αναλύονταν όλοι οι τρόποι αξιοποίησης του κτηρίου προκειμένου να είναι επωφελής για την πόλη και το Δήμο Καλαμάτας. Πέρα από τις βασικές καλλιτεχνικές δραστηριότητες, δηλαδή χορευτικές παραστάσεις, θεατρικές παραστάσεις και μουσικές παραστάσεις-συναυλίες, πρότειναν να γίνονται στους χώρους του  εκθέσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα, κινηματογραφικές προβολές, συνέδρια, κοινωνικές εκδηλώσεις, εμπορικές δραστηριότητες, παρουσιάσεις, πάντοτε βεβαίως με το ανάλογο αντίτιμο για τη χρήση του χώρου. Μέχρι και υπηρεσίες εστίασης εντός του κτηρίου προβλεπόταν.

ΜΕΛΕΤΗ ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑΣ PLANET ΓΙΑ ΜΕΓΑΡΟ ΧΟΡΟΥ

Μια πολυποίκιλη δηλαδή χρήση και εκμετάλλευση του χώρου ώστε να έχει το μέγιστο δυνατό όφελος για τους δημότες και επισκέπτες της πόλης. Που δεν θα περιορίζουν τη χρήση του χώρου μόνο σε χορευτικές ή μουσικές δραστηριότητες, αλλά θα διευρύνονται οι δράσεις ώστε να έχει τη θέση ενός Κέντρου Πολιτισμού για την πόλη της Καλαμάτας και τη Μεσσηνία.

Παραβλέποντας το γεγονός ότι η μελέτη βιωσιμότητας θα έπρεπε να έχει προηγηθεί της κατασκευής του Μεγάρου, και όχι να έπεται, προχωράμε στο δια ταύτα: 6 χρόνια μετά την παρουσίαση της μελέτης το μόνο που έχει γίνει είναι να παραχωρούνται με ένα οικονομικό αντάλλαγμα οι χώροι του Μεγάρου, ώστε να έχει κάποια έσοδα ο Δήμος από τη λειτουργία του. Να υπενθυμίσουμε εδώ τις δηλώσεις του πρώην Δημάρχου Καλαμάτας και νυν περιφερειάρχη Παναγιώτη Νικα:“100.000 μας κοστίζει ετησίως το Μέγαρο κλειστό!”, μόνο τα έξοδα για ΔΕΗ (5.000 ευρώ το μήνα είχε δηλώσει ο πρώην Δήμαρχος) να λάβει υπόψη του κάποιος καταλαβαίνει πόσο κοστοβόρο είναι ακόμα και κλειστό. Κόστος που εύκολα μπορεί να εκμηδενιστεί με προσθήκη στην ταράτσα φωτοβολταϊκων πάνελ, ώστε να αποκτήσει το κτήριο μια ενεργειακή αυτονομία, περιορίζοντας τα έξοδα του.

ΑΚΟΜΑ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ ΤΟΝ ΜΑΝΑGER

Αυτά λοιπόν τα θέματα θα τα έλυνε ο manager που θα προσλάμβανε ο Δήμος Καλαμάτας ώστε να προχωρήσει στην αξιοποίηση του κτηρίου κατά τον πλέον ωφέλιμο τρόπο. Ήδη από το 2017 ακούμε για την πανελλήνια προκήρυξη που έρχεται, δυστυχώς όμως το θέμα έχει “παγώσει”. Μάλιστα για τη θέση του manager που θα ήταν ουσιαστικά ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Μεγάρου απαιτούνταν ο ενδιαφερόμενος να έχει οικονομικές γνώσεις αλλά και γνώσεις σε θέματα τεχνών και φυσικά να έχει εμπειρία στη διαχείριση χώρων πολιτισμού, σύμφωνα με όσα είχαν δει τότε το φως της δημοσιότητας και τις δηλώσεις του τότε δημάρχου.

ΤΟ ΑΝΤΙΤΙΜΟ

Για να καλυφθεί το κενό αυτό, ορίστηκε το Φεβρουάριο του 2019, προσωρινή διοίκηση του Μεγάρου αποτελούμενη από τον Διευθυντή της Φάρις και τριμελή επιτροπή από τους καλλιτεχνικούς διευθυντές των Δημοτικών Σχολών της Φάρις προκειμένου να γίνεται μια πρώτη αξιολόγηση και επιλογή των πολιτιστικών εκδηλώσεων που θα φιλοξενούνται στο Μέγαρο. Ουσιαστικά, από τον Δήμο Καλαμάτας έγινε παραχώρηση  με χρησιδάνειο στη Φάρις ώστε να αναλάβει με προγραμματική σύμβαση την προσωρινή λειτουργία του. Όπως επίσης ορίστηκε αντίτιμο για την παραχώρησης της χρήσης των χώρων του σε κάθε ενδιαφερόμενο (1.240 ευρώ/ημέρα η κεντρική σκηνή, 150 ευρώ/ημερα το studio, και 200 ευρώ/ημέρα το φουαγιέ). Ήταν πράγματι μια πρώτη αξιοποίηση του κτηρίου προς τη σωστή κατεύθυνση, που θα απέφερε για πρώτη φορά κάποια έσοδα, σε καμία περίπτωση όμως δεν φτάνουν για να αντισταθμίσουν το συνολικό κόστος λειτουργίας. Τότε επίσης ορίζεται πως άμεσα θα έβγαινε και η προκήρυξη για τον manager του Μεγάρου.

Σήμερα, 2 χρόνια μετά, ακόμα συζητάμε την αξιοποίηση του Μεγαρου Χορού Καλαμάτας και ακόμα άκρη δεν έχουμε βγάλει. Η Καλαμάτα έχει την τύχη να έχει αυτό το επιβλητικό κτήριο των 7.000 τ.μ που κατασκευάστηκε με την προοπτική να αποτελέσει το Μέγαρο Χορού της Νότιας Ελλάδας, και όχι μόνο, αφού η μελέτη βιωσιμοτητάς του, του επιφυλάσσει ευρύτερο ρόλο, αυτόν του Κέντρου Πολιτισμού, όπου θα φιλοξενούνται όλες οι μορφές τέχνης και εκδηλώσεων και δεν θα περιορίζεται μόνο στο χορό και τη μουσική.

ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ή ΜΙΚΡΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΡΟΥ ΜΟΥΣΙΚΗΣ;

Στόχος δεν είναι να μετατρέψουμε το κτήριο του Μεγάρου σε μικρογραφία του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, όπου τα σχήματα θα κάνουν πρόβες(!) ενώ θα έρχονται και σχήματα από το εξωτερικό “να προπονούνται”. Με ποιο οικονομικό αντίτιμο και ποιο όφελος για την πόλη της Καλαμάτας; Αυτό είναι το όραμά μας για το Μέγαρο Χορού Καλαμάτας; Να κάνουν πρόβες μουσικά σχήματα; Γιατί να αφήσουν τις χώρες τους, όπου έχουν τις υποδομές τους και τα studio τους, τα μουσικά σχήματα για παράδειγμα από τη Βιέννη, και να ταξιδέψουν στην Καλαμάτα για να κάνουν πρόβες , παρά μόνο στα πλαίσια μιας συναυλίας; Βεβαίως και να έρθουν. Όμως πόσο συμβάλλει αυτό στην οικονομική βιωσιμότητα του Μεγάρου; Απειροελάχιστα.

ΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗ ΜΕΤΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΧΟΡΟΥ ΣΤΟ ΜΕΓΑΡΟ;

Να υπενθυμίσουμε ότι έχει “παγώσει” και η μετεγκατάσταση της Δημοτικής Σχολής Χορού από το Ζουμπούλειο στο Μέγαρο Χορού. Έχουν περάσει 2 χρόνια από  τις εξαγγελίες Νίκα( ότι το α’ εξάμηνο του 2019 θα γινόταν η δημοπράτηση της κατασκευής), και παρά την εξασφαλισμένη χρηματοδότηση των 400.000 για τις εργασίες που απαιτούνται να γίνουν στο χώρο του Μεγάρου,  και έτοιμη μελέτη από τις Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου, ώστε να πάει επιτέλους η Δημοτική Σχολή Χορού “στο φυσικό της σπίτι”, όπως είχε χαρακτηρίσει το Μέγαρο Χορού ο πρώην Δήμαρχος και νυν περιφερειάρχης Παναγιώτης Νίκας.

ΠΟΛΥΕΠΙΠΕΔΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΟΙΓΜΑ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

Η αξιοποίησή του θα πρέπει να είναι πολυεπίπεδη και να κινηθεί στο πλαίσιο που προβλέπει η μελέτη βιωσιμότητας, η οποία 6 χρόνια μετά παραμένει στα χαρτιά. Η νεα Δημοτική Αρχή Βασιλόπουλου πρέπει να προχωρήσει στην πρόσληψη manager και στο σχεδιασμό και υλοποίηση της στρατηγικής αξιοποίησης του κτηρίου του Μεγάρου με μπούσουλα τη μελέτη βιωσιμότητας και με γνώμονα πάντα το συμφέρον του Δήμου και των δημοτών του, και πώς το κτήριο θα είναι ανοικτό στο κοινό, καλύπτοντας και τα λειτουργικά του έξοδα.

ΖΩΝΤΑΝΟΣ ΧΩΡΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΟΧΙ ΑΔΕΙΟ ΚΕΛΥΦΟΣ

Το Μέγαρο Χορού πρέπει να ανοίξει στον κόσμο της πόλης και να αξιοποιηθεί σε όλα τα επίπεδα. Πρέπει να γίνει ένας ανοιχτός χώρος πολιτισμού, για εκδηλώσεις, ομιλίες, θεατρικές παραστάσεις, εκθέσεις, συναυλίες, κινηματογραφικές προβολές, συνέδρια, παρουσιάσεις βιβλίων, ταινιών, πάντα με σημείο αναφοράς τον χορό. Έχει τις προδιαγραφές και τις προοπτικές.

Ένα κτήριο κόσμημα, η κατασκευή του οποίου ξεκίνησε το 2007, κόστισε πάνω από 13 εκατομμύρια ευρώ, και μετά κόπων και βασάνων φτάσαμε στο 2019 για να παραδοθεί επίσημα στο Δήμο Καλαμάτας, μετά και την πολυπόθητη πιστοποίησή του, με όλες τις επιμέρους διορθωτικές παρεμβάσεις που έγιναν, ώστε να προσαρμοστεί στους νέους κανόνες ασφαλούς λειτουργίας. Ας μη χαραμίσουμε και άλλο χρόνο διερωτώμενοι πως θα αξιοποιήσουμε αυτό το δώρο για την πόλη μας. Οι μελέτες υπάρχουν, ας προχωρήσουμε επιτέλους στην υλοποίησή τους.

 

Μαίρη Περδικέα

 

To Top