ΑΓΡΟΤΙΚΑ

Καραμπάτος: “Το ΣτΕ είπε το αυτονόητο: «Φωνάζεις όταν έχεις προϊόν να πουλήσεις»

3η Ανοικτή επιστολή

Γιώργου Καραμπάτου σχετικά με την ΠΟΠ Ελιά Καλαμάτας 

σύμφωνα με την απόφαση του ΣτΕ

 

Σε συνέχεια της προηγούμενης, δεύτερης ανοικτής επιστολής μας, η οποία δημοσιεύτηκε το περασμένο Σάββατο, αναφερθήκαμε στη σοφή απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), η οποία έθεσε τέλος σε μια πολυετή δικαστική διαμάχη σχετικά με το εθνικό μας προϊόν. Το ΣτΕ αποφάνθηκε οριστικά ότι η ονομασία "Kalamata Olives" μπορεί να συνυπάρχει με την ΠΟΠ Ελιά Καλαμάτας. 

Το ΣτΕ είπε το αυτονόητο: «Φωνάζεις όταν έχεις προϊόν να πουλήσεις». 

Εμείς, αντίθετα, με εξαγωγές που δεν ξεπερνούν τους 300 τόνους επιτραπέζιας ΠΟΠ Ελιάς Καλαμάτας, θέλαμε να απαγορεύσουμε την χρήση της ονομασίας "Kalamata Olives" στις ελληνικές επιχειρήσεις που εξάγουν 80.000 τόνους εθνικό προϊόν, σε περισσότερες από 100 χώρες εδώ και 90 χρόνια, παραγνωρίζοντας το γεγονός ότι η Καλαμάτα σήμερα, τους οφείλει την παγκόσμια αναγνωσιμότητα ως η πατρίδα της επιτραπέζιας ΠΟΠ Ελιά Καλαμάτας.

Και εδώ αρχίζει ο προβληματισμός μας : 

Εμείς, τι έχουμε κάνει για να προστατέψουμε, ενισχύσουμε, προβάλουμε την ΠΟΠ Ελιά Καλαμάτας ή για να εκμεταλλευτούμε τουριστικά την παγκόσμια αναγνωσιμότητα της Καλαμάτας ως πατρίδα της ΠΟΠ Ελιάς Καλαμάτας / PDO Elia Kalamatas; 

Δυστυχώς Τίποτα,  

Διαπίστωση: 

Yπάρχουν ευθύνες, κυρίως πολιτικές, και για να είμαστε ακριβείς, πρέπει να κάνουμε μια αναδρομή στην περίοδο των καταστρεπτικών σεισμών του 1986 που έπληξαν κυρίως την Καλαμάτα. Ήταν τότε που η δημοτική αρχή αποφάσισε να σχεδιάσει μια νέα Καλαμάτα διαγράφοντας  τη βιομηχανική της ιστορία. Έτσι φτάσαμε σήμερα να μετράμε τα συντρίμμια αυτών των πολιτικών που μας άφησαν χωρίς λιμάνι, χωρίς τραίνο, χωρίς Μουσείο της Ελιάς,  χωρίς βιομηχανικό και αγροτικό μουσείο. Πολιτικών που έσβησαν κάθε ίχνος της λαμπρής βιομηχανικής ιστορίας της πόλης (όπως τα εργοστάσια Λιναρδάκη) διαγράφοντας τα επιτεύγματα σημαντικών ανθρώπων και εργατών που πρωτοστάτησαν στην ανάπτυξη του πρωτογενή τομέα, της μεταποίησης, της βιομηχανίας και κατάφεραν να κάνουν γνωστή την Καλαμάτα και τα μεσσηνιακά προϊόντα παγκοσμίως, όπως η επιτραπέζια ελιά Καλαμάτας, τα ξερά σύκα, η μαύρη σταφίδα, το μετάξι κ.α.  

Είναι αλήθεια ότι ανοίξαμε ένα μεγάλο κεφάλαιο και νομίζω ότι με αφορμή τη σοφή απόφαση του ΣτΕ μας δίνεται μια ακόμα μοναδική ευκαιρία να συζητήσουμε, για όσα έπρεπε να έχουν γίνει, ώστε σήμερα η Καλαμάτα, η Μεσσηνία, η Πελοπόννησος να είναι στον κατάλογο γαστρονομικών προορισμών των τουριστικών αγορών και όχι στον κατάλογο των πλέον φτωχών περιοχών της Ευρώπης, οι οποίες δεν μπορούν να επιβιώσουν ούτε στιγμή χωρίς κρατικές και ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις.

Τι δεν κάναμε ή, επιεικώς, τι δεν αντιληφθήκαμε:

  • Δεν αντιληφθήκαμε ότι έπρεπε να διαφυλάξουμε – ως κόρην οφθαλμού - τη βιομηχανική μας ιστορία.
  • Δεν αντιληφθήκαμε ότι η αναγνώριση και προβολή της ιστορίας που συνδέει την Καλαμάτα με την παραγωγή της ΠΟΠ Ελιάς Καλαμάτας μπορεί να αυξήσει την εθνική μας υπερηφάνεια και την αίσθηση κοινής κληρονομιάς, κυρίως μεταξύ των καλαματιανών.
  • Δεν αντιληφθήκαμε ότι ένα μουσείο αφιερωμένο στην ελιά Καλαμάτας και την εξέλιξη της ελαιοκαλλιέργειας και ελαιοπαραγωγής στην περιοχή της Καλαμάτας και της Μεσσηνίας θα μπορούσε να γίνει ένα σημαντικό εκπαιδευτικό και τουριστικό αξιοθέατο, προσελκύοντας επισκέπτες από όλο τον κόσμο.
  • Δεν αντιληφθήκαμε ότι η δημιουργία ενός κέντρου που θα προσφέρει εκπαίδευση και ερευνητικές δυνατότητες στους εμπλεκόμενους στην αλυσίδα παραγωγής και εμπορίας της ΠΟΠ ελιάς Καλαμάτας, θα μπορούσε να ανυψώσει το επίπεδο τεχνογνωσίας και να ενθαρρύνει την καινοτομία και Startups στον γαστρονομικό τουρισμό.
  • Δεν αντιληφθήκαμε ότι η ανάπτυξη μιας στρατηγικής branding που θα συνδέει αρρήκτως την πόλη με την ΠΟΠ Ελιά Καλαμάτας μπορεί να ενισχύσει την αναγνωσιμότητα και την ελκυστικότητα της Καλαμάτας ως προορισμού γαστρονομικού τουρισμού, προσθέτοντας αξία στην τοπική οικονομία.
  • Δεν αντιληφθήκαμε ότι η υλοποίηση αυτών των πρωτοβουλιών απαιτεί συνεργασία μεταξύ της τοπικής αυτοδιοίκησης, των παραγωγών, των επιχειρηματικών φορέων και της τοπικής κοινωνίας, και ότι η επένδυση αυτή μπορεί να φέρει σημαντικά οφέλη, όχι μόνο σε οικονομικό επίπεδο αλλά και σε πολιτιστικό και κοινωνικό.
  • Δεν αντιληφθήκαμε ότι η τοπική ταυτότητα και υπερηφάνεια θα μπορούσε να κατοχυρώσει τη θέση της Καλαμάτας ως κέντρο παραγωγής και γνώσης γύρω από την ΠΟΠ Ελιά Καλαμάτας, προσελκύοντας παγκόσμιο ενδιαφέρον και στήριξη από τους διασημότερους και αναγνωρισμένους ΣΕΦ της Ελλάδας, της Μεσογείου και του κόσμου.  

 

Στο επόμενο, η συνέχεια… 

Δημοφιλέστερα

To Top