ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Χαρίτσης στο Economist: Ανησυχητικά τα πρώτα δείγματα γραφής της νέας Κυβέρνησης

Απόσπασμα από την κεντρική ομιλία του Βουλευτή Μεσσηνίας του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξη Χαρίτση, στο συνέδριο του #Economist ως εκπρόσωπος της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης

“Τα τελευταία τέσσερα χρόνια η Ελλάδα διένυσε μια μεγάλη και δύσβατη διαδρομή. Χάρη στις προσπάθειες της κυβέρνησής μας η χώρα ξέφυγε από τη χρεοκοπία, τη βαθιά ύφεση και την επιτροπεία. Πλέον, η δημοσιονομική εξυγίανση είναι γεγονός, το χρέος έχει ρυθμιστεί και η οικονομία μας αναπτύσσεται σταθερά. Παράλληλα, έχουμε ανακτήσει την οικονομική μας αυτοτέλεια και η κοινωνική συνοχή έχει αποκατασταθεί.

Επιπλέον, για πρώτη φορά στη μεταπολιτευτική της ιστορία, η Ελλάδα απέκτησε μια ολοκληρωμένη Εθνική Αναπτυξιακή Στρατηγική με σαφείς στόχους και αυστηρά χρονοδιαγράμματα. Μια στρατηγική που αντιμετωπίζει συστηματικά τις διαρθρωτικές αδυναμίες της ελληνικής οικονομίας και απελευθερώνει τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα.

Η κληρονομιά που αφήνουμε στη νέα κυβέρνηση είναι πολύ πιο θετική από αυτή που βρήκαμε εμείς. Είναι απαραίτητο να συνεχιστεί αυτή η πορεία και να μην γυρίσουμε πίσω στις χρεοκοπημένες λογικές του παρελθόντος: την άναρχη ανάπτυξη βασισμένη στην υποβάθμιση της εργασίας και του περιβάλλοντος. Τη διασπάθιση του δημόσιου χρήματος και την εκποίηση των δημοσίων αγαθών.

Μια τέτοια προοπτική θα μας βρει αταλάντευτά απέναντί της.

Αντίθετα, θα στηρίξουμε κάθε πρωτοβουλία που διευρύνει τις κατακτήσεις των προηγούμενων ετών και στοχεύει σε μια ανάπτυξη για όλες και όλους.

Πρέπει να συνεχιστεί η πορεία που έχουμε ξεκινήσει τα τελευταία χρόνια για τη συστηματική αντιμετώπιση των διαρθρωτικών αδυναμιών της ελληνικής οικονομίας (εσωστρέφεια, χαμηλή ενσωμάτωση τεχνολογίας και καινοτομίας, υπερβολική στήριξη στον τριτογενή τομέα κλπ). Στην Εθνική Αναπτυξιακή Στρατηγική έχουμε θέσει συγκεκριμένους στόχους και αυστηρά χρονοδιαγράμματα υλοποίησής τους για:

  • Την αύξηση της μεταποιητικής δραστηριότητας μέσω παρεμβάσεων για τη μείωση του κόστους παραγωγής και της γραφειοκρατίας, την εγκατάσταση της βιομηχανικής δραστηριότητας σε οργανωμένους υποδοχείς (επιχειρηματικά πάρκα πχ Οινόφυτα-Ασωπός) κλπ, τη διασύνδεσή της με τον αγροτο-κτηνοτροφικό τομέα και τον τουρισμό με στόχο τη δημιουργία ολοκληρωμένων αλυσίδων αξίας.
  • Τη στήριξη των εξαγωγών με σχέδιο για να φτάσουν το 50% του ΑΕΠ μέχρι το 2025 (ήδη είμαστε σε επίπεδα ρεκόρ κοντά στο 35%).
  • Την ενίσχυση των ΞΑΕ με στόχο τον διπλασιασμό τους μέχρι το 2025 (ήδη έχουν διπλασιαστεί σε σχέση με τον μέσο όρο της περιόδου 1995 – 2015).
  • Την ενίσχυση της έρευνας και της καινοτομίας και της διασύνδεσής τους με την παραγωγή και την οικονομία (αυξήσαμε τις δαπάνες για την Ε&Κ για πρώτη φορά στο 1,13% του ΑΕΠ το 2018 και δημιουργήσαμε νέα καινοτόμα χρηματοδοτικά εργαλεία: EquiFund 500 εκ. € -το μεγαλύτερο στην Ευρώπη, Ερευνώ-Δημιουργώ-Καινοτομώ, ΕΛΙΔΕΚ 280 εκ. € κλπ).
  • Τη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας με πολιτικές για την ψηφιακή τους αναβάθμιση, τη βελτίωση της εξωστρέφειάς τους και τις συνέργειες μεταξύ τους για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς τους (δημιουργήσαμε στοχευμένα προγράμματα πχ για την Ψηφιακή αναβάθμιση 100 εκ. ευρώ, για το εξωτερικό εμπόριο – TradeFinanceFacility 400 εκ. ευρώ κλπ).
  • Την ενίσχυση της περιφερειακής ανάπτυξης (ΦιλόΔημος άνω των 2,6 δις. ευρώ σε έργα υποδομών στις τοπικές κοινωνίες).

Επίσης, είναι πολύ σημαντικό να ολοκληρωθούν μεταρρυθμίσεις που κρύβονταν κάτω από το χαλί για δεκαετίες και δρομολογήθηκαν/υλοποιούνται τα τελευταία χρόνια:

  • Εθνικό Κτηματολόγιο
  • Τοπικά Χωρικά Σχέδια
  • Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Απορριμμάτων
  • Δασικοί Χάρτες
  • Ψηφιακή αναβάθμιση του δημοσίου
  • Το νέο απλούστερο σύστημα για τη σύσταση και την αδειοδότηση των επιχειρήσεων και την εποπτεία της αγοράς με παράλληλη προστασία του δημοσίου συμφέροντος και του περιβάλλοντος – OneStopShops, ψηφιακό ΓΕΜΗ, δίκτυο υποστήριξης ΜμΕ σε συνεργασία με τα Επιμελητήρια.

Σε πολιτικό επίπεδο, μετά από έναν μεγάλο κύκλο που διήρκεσε 10 χρόνια, το πολιτικό σύστημα σταθεροποιείται σε έναν νέο διπολισμό.

Η νίκη της ΝΔ είναι καθαρή.

Το αποτέλεσμα του ΣΥΡΙΖΑ (υψηλότερο ποσοστό/μεγαλύτερος αριθμός εδρών αξιωματικής αντιπολίτευσης εδώ και 10 χρόνια!) τον εδραιώνει ως τον αδιαφιλονίκητο πρωταγωνιστή στον προοδευτικό χώρο.

Τα πρώτα δείγματα γραφής από τη νέα Κυβέρνηση δημιουργούν ανησυχία και προβληματισμό αναφορικά με τη νοοτροπία διακυβέρνησης που θα υιοθετηθεί.

Αν και προσωπικά θα περιμένω τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης ώστε να διαμορφώσω συγκεκριμένη πολιτική εκτίμηση για τη στρατηγική της νέας κυβέρνησης, ωστόσο οφείλω να σημειώσω ότι:

  • Η εμμονή στην οριζόντια μείωση της φορολογίας, εξίσου για τα μικρά και μεγάλα εισοδήματα (πχ ΕΝΦΙΑ), σε αντίθεση με την περισσότερο στοχευμένη στα μικρά και μεσαία στρώματα που υλοποιήσαμε εμείς δημιουργεί ανησυχία ως προς τη δημοσιονομική σταθερότητα της χώρας.
  • Η διακηρυγμένη βούληση της κυβέρνησης να μεταφέρει στις τράπεζες τα κεφάλαια του «μαξιλαριού ασφαλείας» των 37 δις. € που δημιουργήσαμε, δημιουργεί προβληματισμό αναφορικά με την έκθεση της ελληνικής οικονομίας στις διεθνείς αναταράξεις.
  • Οι πειραματισμοί που ακούμε για το ασφαλιστικό σύστημα (πχ ιδιωτικοποίηση της επικουρικής ασφάλισης) ενδεχομένως θα θέσουν σε κίνδυνο τη βιωσιμότητά του. Εμείς παραλάβαμε ένα ασφαλιστικό σύστημα με έλλειμμα άνω του 1,1 δις. Ευρώ και αφήσαμε πλεόνασμα άνω των 300 εκ. ευρώ.
  • Η μεταφορά της ΓΓΕΤ από το υπουργείο Παιδείας στο Ανάπτυξης αποκόπτει την έρευνα από τον φυσικό της χώρο – τα ακαδημαϊκά και ερευνητικά ιδρύματα – περιορίζοντας το εύρος και τη σκοπιμότητά της και εν τέλει, την ίδια τη χρησιμότητά της για την ανάπτυξη.
  • Η ηγεσία του Υπουργείου Εργασίας και η φιλοσοφία της που παραπέμπει σε ένα μοντέλο ανάπτυξης στηριγμένο στη χαμηλόμισθη και ελαστικοποιημένη εργασία, δημιουργεί ανησυχία για την υιοθέτηση μιας αναπτυξιακής στρατηγικής που δεν επενδύει στους ανθρώπους και την παραγωγή αγαθών και υπηρεσιών με υψηλή προστιθέμενη αξία.
  • Η παρουσία στο νέο κυβερνητικό σχήμα στελεχών που συνδέονται άμεσα με συγκεκριμένα επιχειρηματικά συμφέροντα δημιουργεί εύλογους προβληματισμούς στην επιχειρηματική κοινότητα και όχι μόνο, αναφορικά με την απαραίτητη ουδετερότητα του κράτους απέναντι στον ιδιωτικό τομέα, αλλά και την ικανότητα του κράτους να διασφαλίσει το ευρύτερο δημόσιο συμφέρον.

Εμείς – και με την κυβερνητική εμπειρία που έχουμε πλέον – θα ασκήσουμε μαχητική και υπεύθυνη αντιπολίτευση, πάντα στη βάση προγραμματικών θέσεων και με την απαραίτητη τεκμηρίωση. Μαχητική ως προς το σκέλος της αταλάντευτης υπεράσπισης των συμφερόντων της κοινωνίας και όλων όσα καταφέραμε με κόπο τα προηγούμενα χρόνια. Υπεύθυνη με την έννοια ότι οι θέσεις μας θα έρχονται σε αντιπαράθεση με την κυβέρνηση στη βάση στόχων και προτεραιοτήτων που θεωρούμε σημαντικές για την πορεία της χώρας και την ευημερία των πολιτών. Η κυβέρνηση της ΝΔ θα πρέπει να στοιχειοθετεί με επάρκεια κάθε της πρωτοβουλία. Η δική μας ισχυρή παρουσία όπως προέκυψε από το εκλογικό αποτέλεσμα δεν επιτρέπει στη ΝΔ να θεωρεί ότι έχει λάβει λευκή επιταγή από τον ελληνικό λαό. Ο ΣΥΡΙΖΑ, τέλος, θα ασκήσει ενεργητική αντιπολίτευση, καθώς σχεδιάζουμε ήδη τη λήψη πρωτοβουλιών, με τη συμμετοχή των πολιτών, για κρίσιμα ζητήματα που αφορούν την οικονομία, τους θεσμούς, το περιβάλλον”.

Χαρίτσης στο Economist: Ανησυχητικά τα πρώτα δείγματα γραφής της νέας Κυβέρνησης

Δημοφιλέστερα

To Top