Τροφή για σκέψη

Ανάπτυξη κρουαζιέρας στο Λιμάνι Καλαμάτας με πολλούς αστερίσκους

"Ιδανική για την προσέλκυση θαλάσσιου τουρισμού, είτε μέσω της κρουαζιέρας είτε μέσω του yachting", χαρακτηρίζει σε ανακοίνωσή του τη Μεσσηνιακή πρωτεύουσα ο Δήμος Καλαμάτας, ως ένα γενικότερο συμπέρασμα από το συνέδριο για τον θαλάσσιο τουρισμό και την κρουαζιέρα, που διοργάνωσε ο Δήμος με τη συνεργασία της Ενώσεως Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) και του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου.

Ωστόσο, η ελκυστικότητα της Καλαμάτας για την κρουαζιέρα σκοντάφτει σε πολλές προϋποθέσεις και αστερίσκους, που επίσης τέθηκαν στο συνέδριο ως επιφυλάξεις από τους φορείς της κρουαζιέρας.

Καταρχήν απαιτείται όπως ειπώθηκε "η δημιουργία της επιθυμίας στον τουρίστα" να επισκεφτεί την Καλαμάτα και την ευρύτερη περιοχή. Εφόσον υπάρχει ζήτηση τότε μπορεί η Καλαμάτα να συμπεριληφθεί στους προορισμούς κρουαζιέρας. Επομένως υπάρχει ακόμα έλλειμμα αναγνωρισιμότητας της Καλαμάτας και των αξιοθέατων που μπορεί ένας επισκέπτης να δει. Υπάρχει έλλειμμα εξωστρέφειας της μεσσηνιακής πρωτεύουσας, προκειμένου να επιδιώξει κάποιος να έρθει για να δει τα αξιοθέατα, να απολαύσει τη γαστρονομία της περιοχής, να κάνει τις αγορές του.

ΚΑΛΑΜΑΤΑ ΟΠΩΣ...ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ;

Η σύγκριση με τη Σαντορίνη ["η Σαντορίνη διαθέτει μηδενικές υποδομές, όλοι όμως θέλουν να πάνε εκεί", όπως επισημάνθηκε], που βρίσκεται στο Top 5 της κρουαζιέρας στην Ελλάδα και αποτελεί κορυφαίο προορισμό παγκοσμίως, με σχεδόν 100.000 κλίνες και 850.000 επισκέπτες κρουαζιέρας ετησίως, είναι μάλλον ατυχής. Όταν η Σαντορίνη με την ιδιαίτερη παγκοσμίως γεωμορφολογία της συγκαταλέγεται στα 10 κορυφαία νησιά του κόσμου, ως τουριστικός προορισμός.

Τροχοπέδη στην ανάπτυξη της κρουαζιέρας, όπως επισημάνθηκε, είναι το κακό εσωτερικό οδικό δίκτυο που απαιτεί βελτίωση, προκειμένου οι τουρίστες να μεταφέρονται γρήγορα και με ασφάλεια στα αξιοθέτα που επιθυμούν να δουν. Και βεβαίως, η αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών προκειμένου να μπορούν να δεχτούν κρουαζιερόπλοια και mega yachts. Στην παρούσα φάση το Λιμάνι δεν έχει ούτε το απαιτούμενο βάθος, ούτε τον απαιτούμενο χώρο για να "μανουβράρει" το κρουαζιερόπλοιο, ούτε χώρους υποδοχής, ενώ μόλις την Κυριακή επιδόθηκε στον Δήμαρχο το αναθεωρημένο σχέδιο ασφαλείας του Λιμανιού, σύμφωνα με το διεθνή κώδικα ISPS, από την εταιρεία που είχε αναλάβει να το εκπονήσει.

ΠΑΝΩ ΑΠΟ 25.000.000 ΕΥΡΩ ΓΙΑ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΟΙ ΥΠΟΔΟΜΕΣ

Το λιμάνι Καλαμάτας πρέπει να μετεξελιχθεί σε ένα λιμάνι σύγχρονων προδιαγραφών, με τις απαιτούμενες παρεμβάσεις που προβλέπονται στο Master Plan και αυτό απαιτεί γενναία χρηματοδότηση. Η Δημοτική Αρχή θεωρεί ως πρόσφορη την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων με σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, δηλαδή με την εισροή ιδιωτικών κεφαλαίων, καθώς σύμφωνα με το master plan απαιτούνται πάνω από 25.000.000 ευρώ για να γίνουν οι νέες υποδομές.

Επιπλέον δεν πρέπει να παραβλέπουμε και την μελλοντική παρουσία υδροπλάνων στο λιμάνι Καλαμάτας, μιας και έχει κατατεθεί φάκελος προς αδειοδότηση υδατοδρομίου, οπότε και εκεί θα απαιτηθούν κάποιες υποδομές.

Και όλα αυτά δεν μπορούν να γίνουν αύριο, καθώς είμαστε ακόμα στη φάση της επικαιροποίσης του master plan [που έχει εκπονηθεί από το 2012]. Εαν κινηθεί γρήγορα ο κρατικός μηχανισμός και προσδιοριστεί από κυβερνητικής πλευράς ο τρόπος χρηματοδότησης των έργων, δεδομένου και του χρόνου που θα απαιτηθεί για να γίνουν αυτά, δυστυχώς, δεν έχουμε να περιμένουμε θεαματική αλλαγή στην κρουαζιέρα όσον αφορά στο λιμάνι της Καλαμάτας για την επόμενη πενταετία, για τους πιο αισιόδοξους.

Προβληματισμός υπήρξε όμως και τέθηκαν επιφυλάξεις και για το κίνητρο που πρέπει να έχουν τα κρουαζιερόπλοια για να μπουν 30 περίπου ναυτικά μίλια μέσα στον Μεσσηνιακό Κόλπο, ερχόμενα από Κύθηρα, καθώς η Καλαμάτα δεν βρίσκεται στη ρότα των πλοίων αυτών. Πρέπει επομένως να υπάρχει πολύ ισχυρό κίνητρο για να μπουν στον Μεσσηνιακό κόλπο, παρεκλίνοντας από την πορεία τους.

Προς επίρρωσιν αυτών, όταν τον Μάϊο ο δήμαρχος Καλαμάτας Παναγιώτης Νίκας είχε επισκεφθεί στον Πειραιά τα κεντρικά της Celestyal Cruises και είχε συναντηθεί με στελέχη της, είχε επισημανθεί ότι θα πρέπει να γίνουν προσπάθειες για προσέλκυση κρουαζιεροπλοίων από την Ιταλία, καθώς η Καλαμάτα βρίσκεται στην πορεία τους και μπορεί να είναι ενδιάμεσος σταθμός, με την εταιρεία να δηλώνει ότι θα δρομολογήσει πλοία στην Καλαμάτα από το 2019 και 2020, καθώς για φέτος το βάρος έχει δοθεί στο Αιγαίο.

ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ
ΜΟΛΙΣ 7 ΑΦΙΞΕΙΣ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΟΠΛΟΙΩΝ ΓΙΑ ΤΟ 2018 ΣΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ

Αποκαρδιωτικά όμως είναι και τα στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδας, που κατατάσσουν το Λιμάνι Καλαμάτας στην 21η θέση των λιμένων κρουαζιέρας, από τα 43 που διαθέτει η χώρα μας. Μάλιστα, τα τελευταία χρόνια η κίνηση στο Λιμάνι της μεσσηνιακής πρωτεύουσας βαίνει συνεχώς μειούμενη στον τομέα κρουαζιέρας. Αναλυτικά για φέτος έχουμε 7 αφίξεις, με το τελευταίο κρουαζιερόπλοιο για το 2018 να αναμένεται τη Δευτέρα 12 Νοεμβρίου.
11 αφίξεις το 2017 και συνολικά 8.020 επιβάτες, 28 το 2016, 31 το 2015 και 16 το 2014. Με καλύτερη χρονιά τα τελευταία 5 χρόνια να αναδεικνύεται το 2015 με 31 αφίξεις και 38.549 επισκέπτες, και χειρότερη απ’ότι φαίνεται τη φετινή με μόλις 7 αφίξεις. Με τη δημοτική Αρχή Καλαμάτας να δηλώνει πριν το Πάσχα, όταν και ανακοινώθηκε το πρόγραμμα αφίξεων των κρουαζιεροπλοίων ότι "ο συνολικός αριθμός αφίξεων κρουαζιεροπλοίων έχει μειωθεί, λόγω των γνωστών ζητημάτων στην Τουρκία και την Ανατολική Μεσόγειο”.


Δυστυχώς, το πρόβλημα είναι βαθύτερο και πολυπαραγοντικό και η καλλιέργεια κλίματος ότι η Καλαμάτα είναι ιδανική για κρουαζιέρα αποτελεί μάλλον όνειρο θερινής νυκτός, στην παρούσα φάση. Ας είμαστε ρεαλιστές, σε θεωρητικό επίπεδο είναι ιδανική. Όμως είναι τόσα πολλά αυτά που πρέπει να γίνουν, τόσο σε επίπεδο υποδομών όσο και σε επίπεδο διαφημιστικής προβολής της Καλαμάτας στο εξωτερικό, που η διαπίστωση πως η Καλαμάτα είναι ιδανική για προσέλκυση θαλάσσιου τουρισμού, ακούγεται περισσότερο σαν ευσεβής πόθος παρά ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

Μαίρη Περδικέα

Ανάπτυξη κρουαζιέρας στο Λιμάνι Καλαμάτας με πολλούς αστερίσκους

Δημοφιλέστερα

To Top