Με την πραγματοποίηση και της τελευταίας κινητικότητας στο Μαρτάνο της Κ. Ιταλίας την εβδομάδα 12-20/10/2024 ολοκληρώθηκε επιτυχώς το 18μηνης διάρκειας Ευρωπαϊκό πρόγραμμα ΚΑ210+ “Active Students – Active Citizens” του 3ου Γενικού Λυκείου Καλαμάτας. Βασικός στόχος του ήταν η εκπαίδευση στην ενεργό πολιτειότητα των σημερινών μαθητών μας και αυριανών πολιτών.
Το συγκεκριμένο Ευρωπαϊκό Σχέδιο σχεδιάστηκε από την ελληνική αποστολή έχοντας ταυτόχρονα και ως στόχο τη δημιουργία σχέσεων συνεργασίας και γνωριμίας με σχολεία από τις ελληνόφωνες περιοχές της Κ. Ιταλίας. Εμπνευστής και υποστηρικτής της παραπάνω ιδέας υπήρξε ο κ. Μανώλης Μάκαρης, τον οποίο ευχαριστούμε θερμά για την εθελοντική προσφορά του και την ευγενική του διαμεσολάβηση για τη συνεργασία μας με τους αρμόδιους φορείς της Grecia Salentina.
Από τον Σεπτέμβριο του 2023 έως τον Οκτώβριο του 2024 υλοποιήθηκαν συνολικά 3 κινητικότητες σε Γαλλία, Ελλάδα και Ιταλία, στις οποίες μετακινήθηκαν 18 μαθητές του 3ου Γενικού Λυκείου Καλαμάτας και οι συνοδοί εκπαιδευτικοί τους, Νικολέττα Παναγιωτοπούλου, Γρηγορία Σιψά, Παναγιώτα Μπούρα και Ελένη Μαυρουδέα.
Αξίζει να σημειωθεί πως η υλοποίηση του ανωτέρω Ευρωπαϊκού προγράμματος αποτέλεσε και την αφορμή για τον σχεδιασμό και την πραγματοποίηση ενός ακόμη πολιτιστικού προγράμματος στο σχολείο μας το σχολικό έτος 2023-2024, με τίτλο «Είσαι Γκρίκο; Έμπα στο σπίτι μου να μπει ο ήλιος – Ιστορία και πολιτισμός των ελληνόφωνων της Κ. Ιταλίας», στο οποίο έλαβαν μέρος 25 συνολικά μαθητές, με υπεύθυνες τις εκπαιδευτικούς Χρυσανθακοπούλου Βασιλική, Πίσσαρη Αναστασία και Παναγιωτοπούλου Νικολέττα. Οι μαθητές μελέτησαν διαχρονικά τις μεταναστεύσεις ελληνικών πληθυσμών στην Κ. Ιταλία, δημιούργησαν ψηφιακούς διαδραστικούς χάρτες των μεταναστεύσεων και των αποικιών της Μεγάλης Ελλάδας που ιδρύθηκαν κατά τον Β’ αποικισμό (8ος-6οος αι. π.Χ.), γνώρισαν την γκρεκάνικη διάλεκτο, τραγούδησαν παραδοσιακά τραγούδια της Κ. Ιταλίας και χόρεψαν ταραντέλα. Εμψυχώτριες και εθελόντριες στο ανωτέρω Πολιτιστικό πρόγραμμα ήταν η μουσικός κ. Παραρά Μαρία από το 3ο Γυμνάσιο Καλαμάτας και η γυμνάστρια κ. Πουλοπούλου Σοφία από το Μουσικό Σχολείο Καλαμάτας, τις οποίες ευχαριστούμε θερμά.
Η πρώτη συνάντηση της γαλλικής, ιταλικής και ελληνικής ομάδας έλαβε χώρα στην Καλαμάτα την εβδομάδα 10-15 Μαρτίου 2024. Το περιεχόμενο των δράσεων περιελάμβανε παρουσιάσεις της ιστορίας και του πολιτισμού των συμμετεχουσών χωρών, συνάντηση με τον Δήμαρχο Καλαμάτας, με τον επικεφαλής του Δημοτικού Συμβουλίου κ. Ηλιόπουλο, ο οποίος παρουσίασε τη λειτουργία και τον τρόπο λήψης αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου, αλλά και με τον αντιδήμαρχο, κ. Παπαευσταθίου, ο οποίος αναφέρθηκε στη συμμετοχή της Καλαμάτας στο πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής των «100 κλιματικά ουδέτερων πόλεων». Επιπλέον, στο Κέντρο Νεότητας ΚΑΝΕ οι συμμετέχοντες ενημερώθηκαν για τον τρόπο συμμετοχής των νέων στην τοπική κοινότητα.
Την εβδομάδα 14-21/09/2024 έλαβε χώρα η δεύτερη μετακίνηση στη Γαλλία και ειδικότερα στο ιδιωτικό σχολείο Ogec Sainte Marie Des Champs της Τουλούζης. 10 μαθητές του σχολείου μας φιλοξενήθηκαν από γαλλικές οικογένειες, ακολούθησαν το πρόγραμμα των Γάλλων μαθητών στο σχολείο και βίωσαν για μία εβδομάδα τον γαλλικό τρόπο ζωής. Μεταξύ των δραστηριοτήτων του Προγράμματος ήταν η μελέτη από τους μαθητές της λειτουργίας των θεσμικών οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης μέσω παιχνιδιού γνώσεων και, αλληλεπιδρώντας με ψηφιακό εξομοιωτή, η κατανόηση του τρόπου παραγωγής και διάδοσης των ψευδών ειδήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Στη Γαλλία οι αποστολές επισκέφθηκαν τη μεσαιωνική πόλη Καρκασόν, το γραφικό χωριό Άλμπι αλλά και την ευρωπαϊκή βιομηχανία κατασκευής αεροσκαφών Airbus.
Η επίσκεψη στο Μαρτάνο της Κ. Ιταλίας στις 14-19/10/24 πραγματοποιήθηκε σε κλίμα συγκίνησης, καθώς για την ελληνική αποστολή ήταν ένα ταξίδι στον χρόνο και την Ιστορία. Το Μαρτάνο είναι ένα από τα 11 χωριά της περιοχής της Grecia Salentina, που ακόμη και σήμερα το ελληνικό στοιχείο είναι πολύ έντονο καθώς συναντάται στα τοπωνύμια, στις επιγραφές, στις παραδόσεις, στην γκρεκάνικη διάλεκτο. Κατά τη διαμονή τους, μαθητές και καθηγητές έτυχαν θερμής υποδοχής από τους δημάρχους των ελληνόφωνων κωμοπόλεων Μαρτάνο και Καλημέρα, καθώς και τη δήμαρχο της πόλης του Λέτσε. Η αποστολή συνάντησε και συνομίλησε με ηλικιωμένους ανθρώπους της περιοχής που μιλούν την τοπική διάλεκτο γκρίκο και αισθάνονται την Ελλάδα ως χώρα καταγωγής τους. Αξίζει να αναφερθεί η προσπάθεια τοπικών φορέων να διατηρήσουν δεσμούς με τη χώρα μας και να διδάξουν στις νεότερες γενιές την ντοπιολαλιά της Μεγάλης Ελλάδας.
Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες στην Ιταλία περιελάμβαναν παιχνίδι ρόλων-προσομοίωση του τρόπου λήψης αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, παρουσίαση του ρόλου των μαθητικών κοινοτήτων, αλλά και ενεργό συμμετοχή των μαθητών σε ευρωπαϊκές πλατφόρμες διαβούλευσης με θέμα τη ρητορική μίσους.
Παράλληλα οι αποστολές γιόρτασαν από κοινού στην Ιταλία τις “Erasmus days” μέσω μιας on line παρουσίασης του απολογισμού του προγράμματος την Πέμπτη 11/10/2024. Οι ομάδες επισκέφθηκαν το Οτράντο και το Λέτσε, ενώ το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με την εξαιρετική συναυλία του μουσικού συγκροτήματος “Taranters” του ιταλικού σχολείου, το οποίο παρουσίασε γκρεκάνικα τραγούδια και ταραντέλες.
Με την ολοκλήρωση του προγράμματος, επιτεύχθησαν οι στόχοι που είχαν τεθεί για την ενημέρωση-ευαισθητοποίηση ενεργών μαθητών-πολιτών που θα συμμετέχουν ενεργά στο τοπικό, εθνικό, ευρωπαϊκό γίγνεσθαι και θα υπερασπίζονται θεμελιώδεις αξίες και ιδανικά. Ταυτόχρονα, το πρόγραμμα Erasmus αποτέλεσε μία μοναδική ευκαιρία για τους συμμετέχοντες να διευρύνουν τους ορίζοντές τους, να αποκτήσουν εμπειρίες και εφόδια που θα τους ωφελήσουν σε όλη τους τη ζωή.
Μαθητές και εκπαιδευτικοί ανέπτυξαν τη διαπολιτισμική τους κατανόηση, βελτίωσαν τις γλωσσικές τους δεξιότητες και εξάσκησαν την ικανότητά τους να προσαρμόζονται σε νέα περιβάλλοντα.
Μέσα από την αλληλεπίδραση με άτομα από διαφορετικές κουλτούρες και εκπαιδευτικά συστήματα, το Erasmus ενισχύει την αίσθηση της ευρωπαϊκής ταυτότητας και συμβάλλει στην προσωπική και επαγγελματική εξέλιξη των συμμετεχόντων.
Είναι ένα πρόγραμμα που προσφέρει όχι μόνο πλούσιες πολιτισμικές εμπειρίες, αλλά διαμορφώνει και ανθρώπους έτοιμους να συμβάλλουν σε μια πιο ανοιχτή, ανεκτική και δημιουργική κοινωνία.