Ξεκίνησε η διαδικασία της υποχρεωτικής ηλεκτρονικής καταγραφής όλων των ανελκυστήρων στη χώρα, μέσω της νέας ψηφιακής πλατφόρμας (elevator.mindev.gov.gr) που είναι πλέον διαθέσιμη. Έως τις 30 Νοεμβρίου 2025, όλοι οι ιδιοκτήτες ανελκυστήρων, οι διαχειριστές πολυκατοικιών, καθώς και οι συντηρητές και εγκαταστάτες, οφείλουν να δηλώσουν κάθε ανελκυστήρα που βρίσκεται τοποθετημένος εντός της ελληνικής επικράτειας, ανεξαρτήτως της ηλικίας του ή της κατάστασής του.
Κάθε ανελκυστήρας που απογράφεται στο Μητρώο Απογραφής Ανελκυστήρων, αποκτά Μοναδικό Κωδικό Ανελκυστήρα UUID.
Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Η εύρυθμη λειτουργία των ανελκυστήρων αποτελεί σημαντικό θέμα ασφάλειας, αλλά και ποιότητας ζωής για τους πολίτες, τόσο σε ιδιωτικά όσο και σε δημόσια κτίρια. Ειδικά σε μία σεισμογενή χώρα, όπως είναι η Ελλάδα.
Είναι προφανής, συνεπώς, η ανάγκη καταγραφής και πιστοποίησης των ανελκυστήρων σε ολόκληρη τη χώρα. Η επιτυχία της διαδικασίας καταγραφής και πιστοποίησης προϋποθέτει τη συνεργασία και την ενεργό συμμετοχή όλων των πολιτών.
Για το σκοπό αυτό το Υπουργείο Ανάπτυξης προχωρά στη νομοθέτηση και δημιουργία Μητρώου Απογραφής Ανελκυστήρων.
Η σχετική πλατφόρμα δήλωσης θα λειτουργήσει για χρονικό διάστημα από αρχές Αυγούστου έως τις 30 Νοεμβρίου 2025, στη διεύθυνση https://elevator.mindev.gov.gr, με στόχο την απογραφή όλων των ανελκυστήρων ανεξαρτήτως σταδίου πιστοποίησης.
Στη συνέχεια -και με βάση τα δεδομένα που θα έχουν συγκεντρωθεί- θα αποφασιστεί το χρονοδιάγραμμα για τα επόμενα βήματα, ώστε να διασφαλιστεί ο εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση των ανελκυστήρων, για τους οποίους θα κριθεί απαραίτητη αυτή η διαδικασία με σκοπό να πιστοποιηθούν για την ασφαλή λειτουργία τους.
Η σύνδεση στην πλατφόρμα θα γίνεται με τους κωδικούς gov/taxis και η διαδικασία θα ολοκληρώνεται σε ελάχιστα λεπτά, καθώς έχει ληφθεί κάθε δυνατή πρόνοια ώστε να είναι ιδιαίτερα απλή για τη διευκόλυνση των πολιτών.
Η διαδικασία είναι υποχρεωτική και μπορεί να γίνει από οποιονδήποτε κάτοικο ενός σπιτιού, μιας πολυκατοικίας –ιδιοκτήτη ή διαχειριστή- και τον υπεύθυνο λειτουργίας ενός δημόσιου κτιρίου. Επίσης, η διαδικασία καταχώρησης μπορεί να γίνει και από τους υπεύθυνους συντηρητές ή εγκαταστάτες.
Τι θα περιλαμβάνει η απογραφή
Η απογραφή θα περιλαμβάνει 7 υποχρεωτικά πεδία, που αποτελούν κοινή γνώση για τους υπόχρεους στην υποβολή της δήλωσης, τα οποία θα συμβάλλουν στην στατιστική επεξεργασία των δεδομένων από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου.
- Διεύθυνση και τοποθεσία εγκατάστασης – KAEK Ακινήτου (θα γίνεται αυτόματη συμπλήρωση των στοιχείων μέσω διαλειτουργικότητας ή χειροκίνητη εισαγωγή όπου δεν υπάρχει ΚΑΕΚ).
- Αριθμός ανελκυστήρων στην οικοδομή
- Έτος τοποθέτησης ανελκυστήρα.
- Αριθμός στάσεων ανελκυστήρα.
- Αν έχει σήμανση CE.
- Αν υπάρχει ενεργή ή παλαιότερη πιστοποίηση και η χρονική στιγμή αυτής.
- Στοιχεία Ιδιοκτήτη-Διαχειριστή/στοιχεία συντηρητή-εγκαταστάτη (τα οποία θα προκύπτουν από τη διαδικασία ταυτοποίησης).
Οι διοικητικές κυρώσεις που προβλέπονταν από την ΚΥΑ 28425/2008 για μη καταχώριση παύουν να ισχύουν, προκειμένου να διευκολυνθεί η καθολική συμμετοχή.
Η ασφάλεια των χρηστών και η αξιοπιστία των τεχνικών εγκαταστάσεων είναι ευθύνη όλων μας, καταλήγει η σχετική ανακοίνωση του Υπουργείου Ανάπτυξης.
