Το δικό μου Σχολείο

Σύλλογος Διδασκόντων του 1ου Δημοτικού Σχολείου Δυτικής Μάνης: Όχι στις κάμερες στις τάξεις

Ο Σύλλογος Διδασκόντων του 1ου Δημοτικού Σχολείου Δυτικής Μάνης «Παναγιώτης Φωτέας» σε συνεδρίασή του, μέσω τηλεδιάσκεψης, ομόφωνα αποφάσισε να μη δεχτεί τη ζωντανή αναμετάδοση του μαθήματος μέσα από τις σχολικές τάξεις.
Δεν είναι μόνο η παραβίαση των προσωπικών δεδομένων των εκπαιδευτικών, και πολύ περισσότερο η έκθεση προσωπικών δεδομένων των ανήλικων μαθητών/τριων και η ενδεχόμενη αποθήκευση με ποικίλα μέσα και κακόβουλη επεξεργασία αυτού του υλικού που οδήγησαν σε αυτή την απόφαση. Είναι κυρίως λόγοι παιδαγωγικοί και ηθικοί.

Το μάθημα στην τάξη είναι η παιδαγωγική σχέση που αναπτύσσεται και είναι η βάση για την απόκτηση γνώσεων. Προϋποθέτει τη συμμετοχή του μαθητή και σε αυτήν αποσκοπεί. Και αυτό με τη ζωντανή αναμετάδοση θα καταστραφεί.
Από τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών του σχολείου μας στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, όπου ενώ διαπιστώθηκε ότι ο καθένας εξωσχολικός παράγοντας μπορούσε να παρακολουθήσει και να κριτικάρει το μάθημά μας, εντούτοις δε διακόπηκε, γίνεται φανερό ότι η άρνησή μας αυτή δεν προκύπτει από το φόβο της δικής μας έκθεσης. Εμείς λοιπόν οι ίδιοι που «εκτεθήκαμε» για να είμαστε κοντά στους μαθητές και στις μαθήτριές μας αρνούμαστε τη ζωντανή αναμετάδοση για να προστατεύσουμε πρώτα απ’ όλα τους μαθητές/τριες μας.
Με τις κάμερες γίνεται δημόσια η συμμετοχή ή μη των μαθητών/τριων, ο διάλογος και η ανταλλαγή απόψεων, οι δεξιότητες, οι αδυναμίες και οι ιδιαιτερότητες κάθε μαθητή/τριας.
Παραβιάζεται η ιδιωτικότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας και ο αυθορμητισμός και η διάδραση θα εξαφανιστούν. Το μάθημα είναι μια πράξη ανακάλυψης και δημιουργίας στην οποία άμεσα συμμετέχουν και αλληλεπιδρούν όλοι οι εμπλεκόμενοι/ες, μια πράξη στην οποία τα παιδιά πρέπει να νιώθουν ελεύθερα να εκφράσουν τη γνώμη τους χωρίς φόβο, μέσα σε ένα περιβάλλον εμπιστοσύνης, οικειότητας και ασφάλειας.
Στις σχολικές αίθουσες συντελείται η καθ’ όλα ιερή διαδικασία της διδασκαλίας, η οποία, με την παρεμβολή των καμερών θα «χάσει» την ιερότητά της.
Ακόμα και αν δε φαίνονται τα πρόσωπα των μαθητών/τριων, θα ακούγονται οι φωνές τους, οι σωστές ή μη απαντήσεις που θα δίνουν, οι εύστοχες ή μη απορίες που θα διατυπώνουν , οι παρατηρήσεις που πιθανόν να δεχθούν, και πολλά άλλα που καθημερινά εκφράζουν οι μαθητές/τριες μας στο δια ζώσης μάθημα στο οικείο, χωρίς αγνώστων προθέσεων παρατηρητές, περιβάλλον της σχολικής τάξης.
Oι μαθητές/τριες θα εκτίθενται ως θέαμα ή ακρόαμα και αντικείμενο σχολιασμού σε τρίτους, θα κινδυνεύουν να γίνουν θύματα κοροϊδίας ή ηλεκτρονικού εκφοβισμού. Η μαθησιακή διαδικασία θα έχει πλέον μετατραπεί σε ένα … ριάλιτι σόου!
Πρέπει επίσης να τονιστεί ότι ειδικότερα στους μαθητές/τριες με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και συναισθηματικές δυσκολίες (χαμηλή αυτοεκτίμηση, ντροπαλότητα) η βιντεοσκόπηση φαίνεται να οξύνει τις υφιστάμενες δυσκολίες τους και να επιβαρύνει την ψυχοσυναισθηματική τους ισορροπία.

Ο/η εκπαιδευτικός θα είναι αναγκασμένος/η να περιοριστεί στο να «εκφωνεί» το μάθημα μπροστά σε έναν πίνακα, ενώ το ζητούμενο είναι, έτσι όπως άλλωστε προβλέπεται στις οδηγίες του αναλυτικού προγράμματος σπουδών και στα βιβλία του δασκάλου, το μάθημα να διεξάγεται στο μεγαλύτερο μέρος του από και με τους μαθητές, έτσι ώστε να υπηρετούνται οι σύγχρονες αρχές της θεωρίας της διδακτικής, οι οποίες απορρέουν από τη παιδαγωγική επιστήμη.
Πιο συγκεκριμένα, στην ενίσχυση της ενεργής εμπλοκής του μαθητή στη μαθησιακή διαδικασία.
Να θυμίσουμε ότι δυο μήνες τώρα πολλά παιδιά δεν παρακολουθούσαν και δε συμμετείχαν, γιατί δεν είχαν τον κατάλληλο εξοπλισμό και παρά τις ενέργειές μας δεν δόθηκε καμία βοήθεια από το Υπουργείο για την κάλυψη αυτών των αναγκών και την ισότιμη συμμετοχή τους στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Επιπλέον, παρακάμπτονται και αγνοούνται οι γονείς και κηδεμόνες των μαθητών μας, καθώς πουθενά δεν προβλέπεται η συναίνεσή τους, για τη χρήση των καμερών στις αίθουσες. Ως γνωστό, σε σχετικά εδάφια της εκπαιδευτικής νομοθεσίας, οι γονείς και κηδεμόνες των μαθητών ενημερώνονται και παρέχουν την έγγραφη και ενυπόγραφη συναίνεσή τους σε θέματα σχετιζόμενα με την εκπαίδευση των τέκνων τους.
Πόσο μάλλον όταν πρόκειται για τη βιντεοσκόπηση και προβολή των παιδιών τους σε άγνωστα περιβάλλοντα.
Ο Σύλλογος Διδασκόντων διαβεβαιώνει ότι θα συνεχίσει σε κάθε περίπτωση να είναι δίπλα και στους μαθητές και στις μαθήτριες που θα αναγκαστούν να απουσιάσουν, όπως πάντα κάνει για όσους και όσες κατά καιρούς απουσιάζουν από το μάθημα.
Τελειώνοντας, εκφράζουμε την αντίθεσή μας σε ενδεχόμενη αύξηση του μέγιστου αλλά και του ελάχιστου αριθμού μαθητών ανά τμήμα, καθώς θα προκύψουν σοβαρές δυσλειτουργίες τόσο στην παροχή και κατάκτηση της νέας γνώσης από το σύνολο των μαθητών, όσο και προβλήματα στο έμψυχο δυναμικό των σχολείων: Μαθητές και εκπαιδευτικοί θα μεταφέρονται σε όμορα σχολεία, εκπαιδευτικοί θα βρεθούν εκτός εργασίας, γονείς θα είναι αναγκασμένοι να μεταφέρουν τα παιδιά τους σε άλλα, πιο μακρινά σχολεία, μαθητές θα αποκοπούν από το οικείο σχολικό περιβάλλον τους, με ότι αυτό συνεπάγεται.
Αντί όλων αυτών, προτείνουμε ως λύση τον άμεσο διορισμό των χιλιάδων αναπληρωτών συναδέλφων μας, οι οποίοι καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες στην εκπαίδευση, αλλά δυστυχώς είναι αναγκασμένοι, εδώ και πλέον δέκα έτη, να βιώνουν έντονη αβεβαιότητα και να στερούνται βασικών και αναφαίρετων δικαιωμάτων.

Ευελπιστούμε στη συνέχιση της καλής συνεργασίας και σε αυτή τη δύσκολη περίοδο.

Σύλλογος Διδασκόντων 1ου Δημοτικού Σχολείου Δυτικής Μάνης «Π. Φωτέας»

 

Σύλλογος Διδασκόντων του 1ου Δημοτικού Σχολείου Δυτικής Μάνης: Όχι στις κάμερες στις τάξεις

Δημοφιλέστερα

To Top