ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Λαμπρόπουλος: Εισηγητής σε σχέδιο Νόμου για την αναβάθμιση της Δικαιοσύνης

Ομιλία του Βουλευτή Μεσσηνίας ΝΔ Ιωάννη Δ. Λαμπρόπουλου ως Εισηγητή του σ/ν του Υπουργείου Δικαιοσύνης

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, κύριε Υπουργέ, εισάγεται σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης με τον τίτλο «Μεταρρυθμίσεις στο νομοθετικό πλαίσιο της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών», η οποία ιδρύθηκε το 1994, κατ’ επιταγήν του άρθρου 88 παράγραφος 3 του Συντάγματος και λειτούργησε με τους πρώτους σπουδαστές το έτος 1995.

Σκοπός του νομοσχεδίου είναι η μεταρρύθμιση της οργάνωσης και λειτουργίας της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών για τη βελτίωση της ποιότητας και του χρόνου απονομής της δικαιοσύνης.

Σε ομιλία της η Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Κατερίνα Σακελλαροπούλου ανέφερε ότι η καθυστερημένη απονομή της δικαιοσύνης, εκτός από τις σοβαρές κοινωνικές, οικονομικές και δημοσιονομικές επιπτώσεις που συνεπάγεται για τους πολίτες και το κράτος, αποτελεί σημαντικό πλήγμα στο κράτος δικαίου.
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, η κοινωνία, η οικονομία και γενικότερα οι απαιτήσεις των καιρών επιβάλλουν γρήγορες και δίκαιες αποφάσεις. Αυτό θα το επιτύχουμε με δικαστές σύγχρονους, που θα διαθέτουν άριστη και πολύπλευρη κατάρτιση, ανεξάρτητη γνώμη, ορθή κρίση, ήθος, σοβαρότητα, σεμνότητα, πίστη στη δημοκρατία. Οι πολίτες απαιτούν ο δικαστής που καλείται να εφαρμόσει τον νόμο και να αποδώσει δικαιοσύνη να είναι παράδειγμα στην κοινωνία και ποτέ να μην γίνεται αντικείμενο δυσμενών συζητήσεων για ανάρμοστες συμπεριφορές και ποινικά κολάσιμες πράξεις, που πλήττουν αδίκως όλο το δικαστικό σώμα και την εμπιστοσύνη των πολιτών.
Μερικές από τις σημαντικές καινοτομίες του νομοσχεδίου είναι οι εξής: η ένταξη χρηματοδότησης της Εθνικής Σχολής Δικαστικών λειτουργών στο Ταμείο Ανάκαμψης, η διεύρυνση των αρμοδιοτήτων του διοικητικού συμβουλίου, του γενικού διευθυντή, των διευθυντών κατάρτισης και επιμόρφωσης και των συμβουλίων σπουδών της Σχολής, η έναρξη λειτουργίας για πρώτη φορά της κατεύθυνσης των ειρηνοδικών, η δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της προκήρυξης του εισαγωγικού διαγωνισμού έως το τέλος Μαΐου κάθε έτους, η μείωση του ορίου ηλικίας για την εισαγωγή στην Εθνική Σχολή Δικαστών από τα 45 στα 40 έτη, η συμμετοχή στον εισαγωγικό διαγωνισμό υποψηφίων που έχουν την ιδιότητα του ειρηνοδίκη, ή του μέλους του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, ή του δικαστικού υπαλλήλου με πτυχίο Νομικής Σχολής, η καθιέρωση της επιτυχούς γραπτής εξέτασης ξένης γλώσσας ως προαπαιτούμενου για την εισαγωγή στη Σχολή Δικαστικών Λειτουργών, η αλλαγή συντελεστών βαρύτητας μεταξύ γραπτής και προφορικής δοκιμασίας, η καθιέρωση οκταμήνου πρακτικής άσκησης των εκπαιδευομένων, η αξιολόγηση ήθους και συμπεριφοράς και η διενέργεια ψυχομετρικής διερεύνησης της προσωπικότητας των εκπαιδευομένων δύο φορές πριν από τον διορισμό τους από τριμελή επιτροπή που αποτελείται από γιατρούς ψυχιατρικής μονάδας κρατικού ή πανεπιστημιακού νοσοκομείου, η δημιουργία νέου ειδικού τμήματος για το Ελεγκτικό Συνέδριο στην κατεύθυνση της διοικητικής δικαιοσύνης, η υποχρεωτική αξιολόγηση και εκπαίδευση του κάθε εκπαιδευόμενου από όλους τους εκπαιδευτές κατά τη διάρκεια της πρακτικής άσκησης, η πρόβλεψη τακτικών προγραμμάτων επιμόρφωσης για όλους τους δικαστικούς λειτουργούς από τον βαθμό του εφέτη και κάτω, τα οποία περιλαμβάνουν τέσσερις κύκλους επιμόρφωσης και είναι υποχρεωτικά, η διεύρυνση των διεθνών εκπαιδευτικών προγραμμάτων κατάρτισης και επιμόρφωσης για τους δικαστικούς λειτουργούς, η καθιέρωση εκπαίδευσης των εκπαιδευτών.
Η Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών είναι νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, έχει διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, εποπτεύεται από τον Υπουργό Δικαιοσύνης και έχει έδρα την Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης. Σκοπός της Σχολής είναι η επιλογή και η αξιολόγηση αυτών που πρόκειται να διοριστούν σε θέσεις δοκίμων δικαστικών λειτουργών του Συμβουλίου της Επικρατείας, των πολιτικών και ποινικών δικαστηρίων αλλά και η διαρκής επιμόρφωση των εν ενεργεία δικαστικών λειτουργών.
Η Σχολή συνεργάζεται με ημεδαπά και αλλοδαπά εκπαιδευτικά ιδρύματα, με άλλους φορείς και συμμετέχει σε ευρωπαϊκά προγράμματα κατάρτισης.
Η Σχολή χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και τον κρατικό προϋπολογισμό.
Τα όργανα διοίκησης της Σχολής Δικαστικών Λειτουργών είναι το διοικητικό συμβούλιο, ο γενικός διευθυντής και ο διευθυντής οικονομικού προγραμματισμού και εποπτείας οικονομικών υποθέσεων. Στην Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών τοποθετούνται τρεις διευθυντές κατάρτισης και επιμόρφωσης και λειτουργούν δύο σύμβουλοι σπουδών, τα οποία αποτελούνται από πέντε μέλη. Επίσης στην Εθνική Σχολή Δικαστών λειτουργούν τρία συμβούλια διδασκόντων. Η συγκρότηση των παραπάνω οργάνων είναι αδιαμφισβήτητα αξιοκρατική, αντικειμενική και διαφανής.
Στη συνέχεια στο νομοσχέδιο καθορίζονται όλα αυτά που αφορούν την επιλογή των εκπαιδευομένων, με την προκήρυξη του διαγωνισμού κατ’ έτος έως το τέλος Μαΐου, τα απαιτούμενα προσόντα συμμετοχής στον διαγωνισμό, τις αιτήσεις συμμετοχής, την επιτροπή εισαγωγικού διαγωνισμού, τον χρόνο και τον τόπο διεξαγωγής των εξετάσεων, τα στάδια του διαγωνισμού, τη βαθμολόγηση των υποψηφίων, την εγγραφή των επιτυχόντων, καθώς και τις αποδοχές τους.
Ο εισαγωγικός διαγωνισμός προβλέπει τρία στάδια: Τη γραπτή εξέταση ξένης γλώσσας, που καθίσταται πλέον προαπαιτούμενο για την εισαγωγή στη Σχολή Δικαστικών Λειτουργών. Οι επιτυχόντες του πρώτου σταδίου συμμετέχουν στο δεύτερο, το οποίο περιλαμβάνει γραπτή εξέταση και το τρίτο προφορική. Ο τελικός βαθμός επιτυχίας κάθε υποψηφίου προκύπτει από το άθροισμα του μέσου όρους της γραπτής δοκιμασίας με συντελεστή βαρύτητας –ελπίζουμε, κύριε Υπουργέ, να γίνει εδώ μια αλλαγή και να έρθει στο 75%- και του μέσου όρου της προφορικής διαδικασίας με συντελεστή 25%. Ο διαφανής και αντικειμενικός τρόπος επιλογής της επιτροπής του διαγωνισμού αποτελεί εγγύηση για το αδιάβλητο και της προφορικής εξέτασης.
Οι διαγωνιζόμενοι εισέρχονται στη Σχολή με αδιάβλητες εξετάσεις και ολοκληρώνουν την κατάρτισή τους μόνο με επιτυχείς εξετάσεις. Ο τελικός βαθμός προσαυξάνεται κατά ένα δέκατο της μονάδας για κάθε ένα μεταπτυχιακό δίπλωμα και για όχι περισσότερα από δύο.
Ένα πολύ σημαντικό μέρος τους νομοσχεδίου αφορά την αξιολόγηση ήθους και συμπεριφοράς, αλλά και την ψυχιατρική διερεύνηση, μετά από την ολοκλήρωση και του δεύτερου σταδίου κατάρτισης. Οι επιτυχόντες εκπαιδευόμενοι κρίνονται ως προς το αν θεωρούνται κατάλληλοι για την άσκηση των καθηκόντων του δικαστικού λειτουργού τα οποία πρόκειται να τους ανατεθούν.
Υψίστης σημασίας αποστολή της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών είναι και η διαρκής επιμόρφωση των εν ενεργεία δικαστικών λειτουργών, που αποσκοπεί στον εμπλουτισμό των γνώσεών τους και στη συνεχή ενημέρωσή τους σε θέματα που έχουν σχέση με την άσκηση του δικαιοδοτικού τους έργου με τακτικά και έκτακτα προγράμματα επιμόρφωσης.
Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Κατερίνα Σακελλαροπούλου έχει επισημάνει: «Είναι αναγκαίο να εκσυγχρονιστούν οι ρυθμίσεις για εκπαίδευση και επιμόρφωση των δικαστικών λειτουργών. Τα δικαστήρια και οι δικαστές οφείλουν να συντονιστούν με την εποχή τους και τις απαιτήσεις της».

Η ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ κ. ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΥ

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, σε μια εποχή έντονα μεταβατική η δικαιοσύνη δεν είναι δυνατό να παραμείνει προσκολλημένη στη αντίληψη της απόκτησης από τους δικαστές πείρας και ειδικών γνώσεων με την πάροδο του χρόνου και την εκδίκαση συγκεκριμένων υποθέσεων και μόνο. Ο ελάχιστος αριθμός προγραμμάτων επιμόρφωσης ανέρχεται σύμφωνα με το νομοσχέδιο σε ένα ετησίως και η ολοκλήρωση αυτών είναι σε χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των τεσσάρων ετών και όχι πέραν των οκτώ. Στα προγράμματα αυτά δημιουργούνται τέσσερις κύκλοι επιμόρφωσης. Μετά το πέρας κάθε υποχρεωτικού επιμορφωτικού προγράμματος σε όλους όσοι συμμετείχαν στις ομάδες εργασίας και συμπλήρωσαν το ερωτηματολόγιο του άρθρου 43, με το οποίο αξιολογείται το σεμινάριο, χορηγείται πιστοποιητικό παρακολούθησης που τίθεται στον υπηρεσιακό τους φάκελο.
Στην εποχή μας, που όλα αλλάζουν με μεγάλη ταχύτητα, η διαρκής επιμόρφωση και των δικαστών είναι πλέον αναγκαιότητα. Εκφράζω δε τη βεβαιότητα ότι θα επιδιώκεται και από τους ίδιους. Άλλωστε η χρονική επιβάρυνσή τους από τα επιμορφωτικά σεμινάρια είναι μία ημέρα τον χρόνο και για τέσσερα χρόνια.
Αυτό το νομοσχέδιο ρυθμίζει όλα όσα αφορούν στη λειτουργία της Σχολής με πλήρη σαφήνεια και λεπτομέρεια. Εκσυγχρονίζει και βελτιώνει τη λειτουργία της Εθνικής Σχολής Δικαστών. Θεσμοθετεί τα της επιλογής και επιμόρφωσης των υποψηφίων δικαστικών λειτουργών με τον πλέον αδιάβλητο και αξιοκρατικό τρόπο. Διαμορφώνει το πλαίσιο για τη μέγιστη δυνατή βελτίωση του επιπέδου των δικαστικών λειτουργών. Επιλέγει τα όργανα διοίκησης της Σχολής με τον πλέον διαφανή και αντικειμενικό τρόπο. Εμπνέει εμπιστοσύνη για το αδιάβλητο στους υποψήφιους δικαστικούς λειτουργούς που επιθυμούν να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό. Επιλέγονται οι άριστοι και καταλληλότεροι.
Εμπνέει σεβασμό και εμπιστοσύνη στους πολίτες προς το δικαστικό σώμα και τις αποφάσεις του. Ενισχύει τη δικαιοσύνη, που το Σύνταγμά μας την έχει τάξει ως μία από τις τρεις ανεξάρτητες και ισότιμες λειτουργίες της Προεδρευομένης Κοινοβουλευτικής Δημοκρατίας μας. Δημιουργεί τις προϋποθέσεις για μια πιο ανεξάρτητη, ελεύθερη και με υψηλό κύρος δικαιοσύνη, που θα πρέπει όλα τα κόμματα και οι πολίτες να σεβόμαστε, να τιμάμε και στηρίζουμε.
Η υπερψήφιση αυτού του νομοσχεδίου είναι έμπρακτη στήριξη στους νέους, αλλά και στο σύνολο του δικαστικού σώματος. Η ομοφωνία μας σήμερα θα στείλει ένα ισχυρό και ελπιδοφόρο μήνυμα στον ελληνικό λαό, εν ονόματι του οποίου εκδίδονται οι αποφάσεις των δικαστηρίων μας.
Με αυτό το νομοσχέδιο, αν και αποτελεί τον θεμέλιο λίθο για την αναβάθμιση του δικαστικού σώματος, δεν θα λυθούν όλα τα προβλήματα. Οι προσπάθειες που μέχρι τώρα έχουν γίνει από την Κυβέρνηση και το Υπουργείο Δικαιοσύνης είναι μεγάλες και προς τη σωστή κατεύθυνση. Είναι βέβαιο ότι θα ακολουθήσουν κι άλλα νομοσχέδια. Η οργάνωση και σωστή λειτουργία των δικαστηρίων ενισχύεται καθημερινά και θα πρέπει να συνεχίζει να ενισχύεται με το κατάλληλο προσωπικό, δικαστικούς υπαλλήλους και μέσα.
Οφείλουμε όλοι να επιδεικνύουμε, σε ό,τι αφορά τη δικαιοσύνη, σεβασμό, κοινή προσπάθεια, διάθεση για διάλογο, σύγκλιση απόψεων. Θα είναι η καλύτερη υπηρεσία που έχουμε προσφέρει για την αναβάθμιση της ποιότητας και του χρόνου απονομής της.

Η ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ
Κατ’ αρχάς, ως εισηγητής του κόμματος της Νέας Δημοκρατίας θέλω να ευχαριστήσω τους συναδέλφους εισηγητάς και όλους όσους πήραν μέρος στη συζήτηση και βεβαίως να ευχαριστήσω τον Υπουργό, τον Υφυπουργό, γιατί είχαμε μια συζήτηση αρκετά εποικοδομητική, χρήσιμη και πιστεύω ακράδαντα ότι ήρθε ένα πάρα πολύ καλό νομοσχέδιο. Έτσι, θα έχουμε μια Σχολή Δικαστών μέσα από ένα νομοσχέδιο το οποίο διαμορφώσαμε μετά από διάλογο και συζήτηση, που είναι ακόμη καλύτερο και κυρίως αποδεκτό από τους δικαστικούς λειτουργούς και όλους τους ενδιαφερόμενους. Εγώ αισθάνομαι αρκετά ευχαριστημένος για τη σημερινή συζήτηση, αλλά και τη συζήτηση που διεξήχθη στην Επιτροπή.
Επειδή είμαι και δικηγόρος, δεν θα αισθανόμουν καλά εάν έφευγα από εδώ, χωρίς να πω δύο λέξεις για τη Δικαιοσύνη σχετικά με αυτά που ακούστηκαν από ένα μόνο κόμμα που είπε ότι δεν υπάρχει δικαιοσύνη στον τόπο μας.
Λυπάμαι, γιατί ακούστηκαν τέτοιες κουβέντες εδώ μέσα, στη Βουλή των Ελλήνων, στο χώρο της δημοκρατίας μας. Τέτοιες λέξεις και τέτοιες διατυπώσεις είναι επικίνδυνες για τη δημοκρατία μας και είναι άδικες και για όλο το Δικαστικό Σώμα. Οι δικαστές κάτω από δύσκολες και αντίξοες συνθήκες προσπαθούν να κάνουν τη δουλειά τους και στο σύνολό τους, στη συντριπτική πλειοψηφία, κάνουν καλά τη δουλειά τους. Πρέπει να γνωρίζουν οι πάντες ότι ο δικαστής αποφασίζει με το νόμο και μόνο και με τη συνείδησή του.
Όσον αφορά την τροπολογία που ήρθε για να τιμωρούνται οι γονείς ή αυτοί που έχουν την επιμέλεια των παιδιών που δεν πάνε στα σχολεία, θέλω να πω στον αγαπητό συνάδελφο και συμφοιτητή μου ότι κανένας, μα κανένας δεν είναι αθώος, όταν δεν στέλνει τα παιδιά του στο σχολείο, όποιος και αν είναι αυτός και για όποιο λόγο και αν το κάνει αυτό. Κανένας δεν είναι αθώος, ιδιαίτερα μετά απ’ αυτά τα φαινόμενα που διαβάσαμε και ακούσαμε για τις μάσκες, τα άλλα τραγελαφικά και οτιδήποτε άλλο σχετικό με την πανδημία. Κανένας, λοιπόν, δεν δικαιούται να στερήσει από τα παιδιά του, από τα παιδιά της κοινωνίας και της Ελλάδος, τη μόρφωση, να γίνουν άνθρωποι σωστοί, μορφωμένοι, χαρακτήρες καλοί, χρήσιμοι στην κοινωνία. Κανένας για όποιες ιδέες, για όποιες αρχές και αν πιστεύει, δεν δικαιούται να το πράξει.
Εγώ θα πάω και παραπέρα. Έχουμε πολλές ομάδες στην πατρίδα μας, όπως υπάρχουν και σε άλλα κράτη φυσικά, που είτε συνειδητά δεν στέλνουν τα παιδιά τους, είτε παραμελούν να τα στείλουν, είτε τα στέλνουν να κάνουν κάποιες άλλες δουλειές. Και γι’ αυτές τις ομάδες πιστεύω ότι η τιμωρία είναι ένα μήνυμα για να τους υποχρεώσει να στείλουν τα παιδιά τους στο σχολείο, για να εφαρμοστεί ο νόμος, που πολύ σωστά ειπώθηκε ότι υπάρχει από το ’85, καταργήθηκε το ’19, αλλά επανέρχεται. Έστω και με την απειλή της τιμωρίας, πρέπει οι πάντες, είτε λέγονται Ρομά είτε δεν ξέρω πως αλλιώς λέγονται, να στείλουν τα παιδιά τους στα σχολεία.
Είναι μία ευκαιρία αυτή η τροπολογία που έρχεται σήμερα να ανεβάσουμε το επίπεδο και των Ρομά και να τους εντάξουμε κοινωνικά, γιατί δεν πρόκειται ποτέ να ενταχθούν στην κοινωνία, εάν δεν έχουν πάει στο δημοτικό, εάν δεν έχουν πάει στο νηπιαγωγείο, εάν δεν έχουν πάει στο σχολείο, εάν δεν έχουν μάθει γράμματα. Γι’ αυτό, λοιπόν, πρέπει και σε αυτήν την τροπολογία όλοι να συναινέσουμε και να δούμε ότι δεν περιορίζεται μόνο σε αυτούς που είναι αντίθετοι με την πανδημία, με το εμβόλιο ή με οτιδήποτε άλλο τραγελαφικό ακούγεται, αλλά έχει ορίζοντα και άλλων πραγμάτων που πρέπει να σκεφτούμε.

Δημοφιλέστερα

To Top