Καθησυχαστικός εμφανίστηκε ο Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη Γιάννης Λαμπρόπουλος για τη σιδηροδρομική γραμμή Κόρινθος-Καλαμάτα, μετά από επικοινωνία που είχε με τον γ.γ. Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος Ευθύμιο Μπακογιάννη, με το υπουργείο να κάνει λόγο για “διαγωνισμό εκπόνησης προμελέτης για τη διερεύνησης της δυνατότητας χρήσης της Γραμμής παράλληλα και σε άξονα ποδηλάτου και περπατήματος”, και πως “δεν θα επηρεαστεί η υπάρχουσα τροχαία υποδομή“, “θα προτείνουν πιθανές παρεμβάσεις, που μπορούν να υλοποιηθούν, χωρίς αφαίρεση, ή τροποποίηση εξοπλισμού Γραμμών με υλικά φιλικά προς όλους τους χρήστες“.
Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ ΓΙΑΝΝΗ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΥ
Σχετικά με τον Διαγωνισμό εκπόνησης προμελέτης, για τη διερεύνηση της δυνατότητας χρήσης της Σιδηροδρομικής Γραμμής Μέγαρα – Κόρινθος – Καλαμάτα παράλληλα και σε άξονα ποδηλάτου και περπατήματος, επικοινώνησα με τον Γενικό Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος κ. Ευθύμιο Μπακογιάννη, από τον οποίο έλαβα την παρακάτω Διευκρινιστική, ξεκάθαρη, καθησυχαστική και χρήσιμη για την ανάπτυξη της Πελοποννήσου, απάντηση.
«Η προμελέτη για τη διερεύνηση της δυνατότητας χρήσης της Σιδηροδρομικής Γραμμής Μέγαρα – Κόρινθος – Καλαμάτα σε άξονα ποδηλάτου και περπατήματος θα βασιστεί σε Διεθνείς καλές πρακτικές, για τον ποδηλατικό τουρισμό και την ενίσχυση της βιώσιμης κινητικότητας.
Στόχος είναι να αξιολογηθούν και να μελετηθούν εναλλακτικά σενάρια, για την χρήση του άξονα από το ποδήλατο και για την διαμόρφωση των Σιδηροδρομικών Σταθμών, σε φιλικούς χώρους προς τους πεζούς, και τους ποδηλάτες.
Απαραίτητος και απαρέγκλιτος όρος είναι, ότι δεν θα επηρεαστεί η υπάρχουσα τροχαία υποδομή, τα ισχύοντα Σιδηροδρομικά συστήματα και ο όποιος προγραμματισμός υπάρχει για την μελλοντική λειτουργία του Σιδηροδρόμου.
Η μελέτη θα εξετάσει διαφορετικά σενάρια προσβασιμότητας, χωροταξικής οργάνωσης και ασφαλούς μετακίνησης ποδηλάτων, σε συνάρτηση με Ευρωπαϊκές και Διεθνείς βέλτιστες πρακτικές, για μετατροπές, ή διαδρομές ήπιων παρεμβάσεων.
Τα αποτελέσματα της μελέτης θα προτείνουν πιθανές παρεμβάσεις, που μπορούν να υλοποιηθούν, χωρίς αφαίρεση, ή τροποποίηση εξοπλισμού Γραμμών με υλικά φιλικά, προς όλους τους χρήστες, ή ακόμα και εξοπλισμό όπως π.χ. ποδηλατοδρεζίνες.
Το έργο αυτό αποτελεί συμπληρωματικό βήμα στη βιώσιμη μετακίνηση και δεν επηρεάζει τον χρόνο, ή το πιθανό μέλλον των Σιδηροδρομικών Έργων στον άξονα», καταλήγει η σχετική ανακοίνωση του Γιάννη Λαμπρόπουλου.
Χαμένοι στη μετάφραση
Ωστόσο, η διακήρυξη του ΤΕΕ ρητά αναφέρει ως αντικείμενο του έργου την «ΕΚΠΟΝΗΣΗ ΠΡΟΜΕΛΕΤΩΝ ΚΑΙ ΤΕΥΧΩΝ ΔΗΜΟΠΡΑΤΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΠΟΔΗΛΑΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΡΟΜΗΣ ΚΟΡΙΝΘΟΣ – ΚΑΛΑΜΑΤΑ», όχι τη “διερεύνηση της δυνατότητας” αλλά τη “διαμόρφωση ποδηλατικής διαδρομής”, με χρηματοδότηση 3,5 εκατ. ευρώ από το Πράσινο Ταμείο, ενώ ρητά αναφέρεται “η μετατροπή της γραμμής σε ποδηλατόδρομο-πεζόδρομο”. Όπως επισημαίνεται στη σχετική διακήρυξη, “Η προς ανάθεση σύμβαση, αφορά στην εκπόνηση μελετών για την ανάπλαση της περιοχής κατά μήκος της παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής που ένωνε την Κόρινθο με την Καλαμάτα και η μετατροπή της σε ποδηλατόδρομο και πεζόδρομο. Το συνολικό μήκος της διαδρομής του ποδηλατοδρόμο από την Κόρινθο στην Καλαμάτα υπολογίζεται στα 244 χλμ.”…ενώ σε άλλο σημείο της διακήρυξης αναφέρεται “Για τα υλικά που θα προταθούν θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ο βιοκλιματικός σχεδιασμός, π.χ. κυβόλιθοι ή αντιολισθηρές τσιμεντόπλακες από ψυχρά υλικά, απορροφητικά υλικά που να μην εμποδίζουν την απορρόφηση των όμβριων υδάτων από το έδαφος, υλικά με μειωμένη απορροφητικότητα στη θερμότητα και υψηλή ανακλαστικότητα”.
Μπορεί δηλαδή να μην ξηλωθεί η σιδηροδρομική γραμμή, αλλά θα επικαλυφθεί με τα παραπάνω υλικά, καθιστώντας εκ των πραγμάτων αδύνατη τη λειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής, για όσο διάστημα λειτουργεί ως… ποδηλατόδρομος-πεζόδρομος. Αν επομένως στο μακρινό μέλλον επιδιωχθεί η επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής, δεν θα πρέπει να ξηλωθούν οι πρόσθετες παρεμβάσεις του ποδηλατόδρομου; Οι παρεμβάσεις θα γίνουν πάνω στη γραμμή, όχι δίπλα. Και η επένδυση των 3,5 εκατ. ευρώ; Ας μην παίζουμε με τις λέξεις. Οι προθέσεις πρέπει να είναι ξεκάθαρες. Θέλουμε σιδηροδρομική γραμμή ή ποδηλατόδρομο; Γιατί και τα δύο μαζί, εκ των πραγμάτων δεν λειτουργούν. Υπάρχει στρατηγικός σχεδιασμός για επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής Κόρινθος-Καλαμάτα; Ή πάει στις καλένδες;
Μαίρη Περδικέα









