Messinia Live

Κορονοϊός: Τι πρέπει να κάνουν εκπαιδευτικοί και γονείς για την υποστήριξη και την ενημέρωση των μαθητών

ΕΝΤΥΠΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΕΞΕΔΩΣΕ ΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ

Χρήσιμες επισημάνσεις για τους εκπαιδευτικούς και τα σχολεία σχετικά με την ψυχοκοινωνική υποστήριξη των μαθητών στο σχολικό περιβάλλον για τον κορονοϊό Covid-19 περιλαμβάνει το ηλεκτρονικό έντυπο του Εργαστηρίου Σχολικής Ψυχολογίας, του Τμήματος Ψυχολογίας,της Φιλοσοφικής Σχολής, του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Καθώς τα κρούσματα του κορονοϊού Covid-19 αυξάνονται και η μετάδοση του ιού έχει λάβει παγκόσμιο χαρακτήρα, είναι πολύ σημαντικό, ο τρόπος με τον οποίο γίνεται η διαχείριση των πληροφοριών σχετικά με το ιό και την εξάπλωσή του, καθώς και η ανακοίνωση για κλείσιμο τάξεων και σχολείων να μην εντείνουν την ανησυχία στα μέλη της σχολικής κοινότητας και να μην επηρεάσουν το αίσθημα ασφάλειας στο σχολικό περιβάλλον.

Αναλυτικά, οι επισημάνσεις του Εργαστηρίου Σχολικής Ψυχολογίας είναι οι εξής:

Ενημέρωση

Όπως αναφέρεται στο έντυπο, είναι σημαντική η ενημέρωση από έγκυρες και αξιόπιστες πηγές, όπως ο ΕΟΔΥ (https://eody.gov.gr) και η Πολιτική Προστασία (https://www.civilprotection.gr/el/koronoios-covid-19-hrisimes-odigies). Επίσης, συστήνεται να χρησιμοποιείται με προσοχή η πληροφόρηση από τα ΜΜΕ και το διαδίκτυο.

Ψύχραιμη στάση

Το Εργαστήριο Σχολικής Ψυχολογίας επισημαίνει:

Διασφάλιση ενημέρωσης, διάχυσης και διαχείρισης βασικών πληροφοριών πρόληψης στους μαθητές του σχολείου

Συμμετοχική συνεργασία σε επίπεδο σχολικής μονάδας

Κατευθύνσεις για τη συζήτηση στην τάξη και την ψυχοκοινωνική υποστήριξη των παιδιών

Όπως αναφέρει το Εργαστήριο, είναι σημαντικό να διευκολυνθούν τα παιδιά να κατανοήσουν το γεγονός, να διατυπώσουν απορίες, ανησυχίες, να εκφράσουν συναισθήματα και να αισθανθούν ότι οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί μπορούν να τους παρέχουν τη στήριξη που χρειάζονται.

Διαθεσιμότητα για συζήτηση

  1. Είμαστε διαθέσιμοι να συζητήσουμε και κυρίως να «ακούσουμε» τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες των μαθητών/ τριών.
  2. Είμαστε διαθέσιμοι, εφόσον το παιδί θέλει να μιλήσει ή να επικοινωνήσει μαζί μας με κάποιον τρόπο, αποφεύγοντας να το πιέσουμε να εκφραστεί. Καθησυχάζουμε τα παιδιά με το να είμαστε πιο διαθέσιμοι για εκείνα.
  3. Απαντούμε στις ερωτήσεις των μαθητών/τριων όσες φορές και αν χρειαστεί.

Κατανόηση του γεγονότος

  1. Διερευνούμε τι γνωρίζουν ήδη οι μαθητές/τριες για το γεγονός.
  2. Παρέχουμε πληροφορίες με τρόπο και περιεχόμενο σύμφωνο με την ηλικία και το στάδιο γνωστικής ανάπτυξης των μαθητών.
  3. Είμαστε ειλικρινείς και σαφείς και δεν δίνουμε πληροφορίες, για τις οποίες δεν είμαστε σίγουροι.
  4. Εάν στο σχολείο υπάρχουν μαθητές/τριες από διαφορετικά γλωσσικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα, είναι σημαντικό να διασφαλιστεί ότι έχουν λάβει τις απαραίτητες πληροφορίες και οδηγίες σε κατανοητή για τους ίδιους γλώσσα.

Στα παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας: Παρέχουμε απλές, περιεκτικές και κατανοητές πληροφορίες σχετικά με τον κοροναϊό. Απαντούμε μόνο στις ερωτήσεις που τίθενται από τους/τις μαθητές/τριες. Ελέγχουμε αν έχουν γίνει κατανοητές οι λέξεις ή οι έννοιες που έχουν αναφερθεί.

Στα παιδιά σχολικής ηλικίας: Παρέχουμε εξηγήσεις με απλά λόγια χωρίς περιττές λεπτομέρειες.

Απαντούμε με ειλικρίνεια και σαφήνεια στις ερωτήσεις των παιδιών όσες φορές και αν χρειαστεί χωρίς να παρέχουμε ψευδείς καθησυχασμούς. Διαψεύδουμε φήμες και μύθους και βοηθούμε να ξεχωρίσουν αυτό που συμβαίνει από αυτό που φαντάζονται ή φοβούνται ότι μπορεί να συμβεί. Χρησιμοποιούμε κατάλληλους όρους στο πλαίσιο των οδηγιών από τους επίσημους φορείς υγείας.

Σε εφήβους: Μεταδίδουμε υπεύθυνη και αξιόπιστη ενημέρωση απευθείας στους εφήβους, είτε τους βοηθούμε να αναζητήσουν οι ίδιοι αξιόπιστες και επιστημονικά έγκυρες πηγές πληροφόρησης. Οι υπερβολές και οι ανακρίβειες χρειάζεται να εντοπίζονται και να αποσαφηνίζονται. Οι έφηβοι μαθητές/τριες θέλουν ειλικρινή, σαφή, έγκυρη και πρόσφατη πληροφόρηση. Συζητούμε με τους εφήβους σχετικά με τον ρόλο των Μ.Μ.Ε. και τους βοηθούμε να καταλήξουν οι ίδιοι αν η υπερπληροφόρηση είναι αποτελεσματική ή όχι.

Έκφραση συναισθημάτων και συναισθηματική στήριξη

Είναι σημαντικό οι μαθητές/τριες να νιώσουν ότι μπορούν να μιλήσουν και να εκφράσουν δυσάρεστα συναισθήματα (ανησυχία, φόβο, θυμό, ενοχή). Εξηγούμε στα παιδιά ότι στην παρούσα κατάσταση δύσκολα συναισθήματα (όπως θυμός, φόβος, θλίψη) είναι αναμενόμενα και φυσιολογικά. Διευκολύνουμε το μοίρασμα των συναισθημάτων και της ανησυχίας των παιδιών, καθώς βοηθά στο να μη μεγεθύνονται παράλογοι και υπέρμετροι φόβοι.

Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να μιλήσουν και να εκφράσουν τα συναισθήματά τους. Είναι σκόπιμο τυχόν παράλογες ανησυχίες να τεθούν σε ένα ρεαλιστικό πλαίσιο.

Αίσθηση ασφάλειας

Το έντυπο, με τίτλο «Συζητώντας και στηρίζοντας τους μαθητές για τον Covid-19: Χρήσιμες επισημάνσεις για εκπαιδευτικούς και σχολεία» βρίσκεται εδώ.

πηγή:newsbeast.gr

Exit mobile version